0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kanske behöver förklara min uträkning. Denna baseras på det förhållande som gäller sommartid när huvuddelen av fukten kommer från uteluften som kyls ned i grunden. Då är luften källan till fukt. Men som jag också skrev kan det också finnas fukttillskott från marken och murar och då stiger avfuktningsbehovet. Om det är kraftigt kanske dränering är ett bättre alternativ för att åtgärda det. Hur stort detta fukttillskott är kan man enklast avgöra genom att räkna ut absoluta fuktigheten i uteluft och i grundluft. I mitt fall är det en marginell skillnad i absolut fuktighet, dvs jag har minimalt fukttillskott från marken. Jag har därför behov av avfuktning nästan enbart på sommar-höst. För detta behov fungerar kondensavfuktare.
Mitt råd är alltså - täta grunden maximalt o använd kondensavfuktare. Kolla att du inte har extra fukttillskott. Åtgärda det i så fall med exempelvis dränering.
Ursäkta att jag tog en lite genväg. Nu blir jag tvungen ge ett långt svar. ...
Anser ni att det finns en fara med att ha det som jag?Dvs regeneringsluften tas innifrån området jag avfuktar och inte utifrån=noll ventilation men det har man ju om man kör kondensavfuktare med...Jag har alltså bara torrluftsröret som blåser ut torr luft i grunden och våtluftsröret som blåser ut blöt luft genom kattgluggen...Hjälp mig nu! Blir ju bara mera osäker ju mer jag frågar