Nu har jag kollat en hel del på gamla inlägg och HAR BESTÄLLT Sfinx solpaket med 2x30 rör (24.000 sek).
En hel del har ju redan anläggningar men har lite olika åsikter. VEM HAR DEN BÄSTA SOLANLÄGGNINGEN? Den vill jag kopiera!! (och förbättra

)
1) Är Sfinx TVA något att ha?
2) Vilken storlek och vilken tank behövs? Gissar 750L oisolerad utan slingor (maxa pris/prestanda) och Isolera med 100mm mineralull + plast och tejpa alla skarvar med Aluminiumtape.
(Oisolerad 750L rund/proffs kostar 3.350:- ink moms & frakt från
http://www.lantbruksnet.se/tanksvets/)
3) Använda en plattvärmeväxlare i solkretsen (VILKEN?? hur många plattor mm)
4) Lämplig cirkulationspump, det finns flera kända bra fabrikat men vilken storlek (ange typnummer)!
5) Jag kan seriekoppla en VVB (den befintliga) i serie innan TVA'n (och även arrangera en förbikoppling med kranar i fall att man vill koppla bort den)!
6) Vad händer när det börjar bli J#¤&it varmt i ack tanken en supersolig vecka?
7) Om jag skulle få för mig att lägga in en L/L konvertering till liten L/V kompressor i anläggningen, kan jag göra detta utan slinga?

Jag har nu rivit ut hela gamla systemet på sommarstället och MÅSTE nu fixa något nytt! Det här är ingenting för fegisar!! (suck! Åttan blev en smiley ...)
9) Klarar jag mig utan slinga om jag kopplar på radiatorer (en eller två små för badrum) som kan förbikopplas på sommaren.
10) Skiter det sig kan man alltid köpa en VVB på Bauhaus för 1200 sek (70L) nödlösning tills vidare.
//Godnatt!