Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nya solfångarbryderier  (läst 9079 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Nya solfångarbryderier
« skrivet: 21 januari 2008, 10:55:43 »
Ett par dagar strålande solsken i januari har lett till en del nya funderingar:

Även om effekten från rören inte når riktigt de nivåer jag hoppats på, är systemet nu ändå så intrimmat att det laddar kontinuerligt vid full instrålning (har skrivit en del hr om mina tidigare problem). Nu har det iofs varit gynnsamma starttemperaturer i tanken, ofta kring 25 grader. Då har det t o m varit svårt att hålla tempdiffen nere till 10 grader, ofta har den legat på 14-17 grader vilket inte är idealiskt.

Ett problem jag har är att flödet är svårt att få upp vilket jag misstänker beror på 15 mm rör i kombination med 3x30 vakumrör. När jag kör pumpen på mellanläge har jag 6 l/min och får en (för) stor tempdiff. Ökar jag till pumpens maxeffekt får jag upp flödet i 7 l/min. Problemet är bara att när jag sätter pumpen på max verkar differensen mellan in- och uttemperaturer bara bli ett par tre grader. Det enda rimliga är väl att det indikerar att slingan inte hinner avge värmen i acken? Men det är en lång och utdragen slinga i en bra soltank. Inte heller mer än två år gammal och vattnet är inte särskilt kalkrikt. Jag har också en slinga till men den går bara om på utloppet på den övre är 45 grader eller mer. Ett flöde på 7 l/min är ju egentligen för lite för mina tre paneler så jag förstår inte vad som är galet. Energimätaren tickar på med ungefär samma hastighet oavsett om jag väljer läge 2 eller 3 på pumpen vilket också indikerar att flödet ökar men att värmeavgivningen samtidigt minskar.

Några kloka tankar...?
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2008, 11:12:43 »
DeltaT minskar alltså från 17 till 3 ºC när du ökar flödet från 6 till 7l/m  Sc:,h
Låter konstigt? Har jag missuppfattat?

Vilken av temperaturern är det som ändras när du ökar flödet? Är det den lägre som ökar eller den högre som minskar eller är det båda?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2008, 11:44:25 »

Njaä...

DeltaT antar jag du menar tempdiff solfångare<--->acktank? Den tempdiff jag menar minskar är diffen mellan inlopp och utlopp på slingan i tanken, alltså singan verkar inte hinna avge tillräckligt med värme när flödet ökar till 7 l/min.

mvh/K
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2008, 11:52:02 »
Med deltaT menar jag skilnaden ut-in på solfångarna eller in-ut på solslingan eftersom det rimligtvis borde bara samma om du inte har enorma förluster på vägen eller vvx. Skilnaden mellan in till solfångare och in till tank borde då också rimligtvis vara samma.

Men då är det alltså diffen mellan inlopp och utlopp på tanken eom ändrar sig så mycket vid den lilla ändringen av flödet. Är det tempen in eller ut eller båda som ändrar sig?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2008, 15:56:40 »
OK, det är solslingans ut-temp som höjs med ökat flöde vilket jag gissade beror på att solslingan inte hinner med att avge tillräckligt med värmeenergi. Kör jag med den lägre pumphastigheten (6 l/min) kan jag exemeplvis köra in 45 gr i toppen och ut 36 gr i botten å slingan medan motsvarande tanktemp ligger på kanske 30-25. Ökar jag flödet till 7 l/min är tanktempen och inloppet till slingan naturligtvis densamma men ut-tempen i botten på slingan kanske 40 grader (antecknade tyvärr  inte de exakta värdena).

Det jag tycker är märkligt är att 10 meter kamflänsslinga inte hinner med när flödet är relativt sett så lågt. Har inga problem med slingorna för varmvatten där jag inte behöver ha mer än kanske 5 grader högre i tanken än vad jag får ut vid tappstället.

Eller tänker jag fel någonstans?
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2008, 22:43:41 »
Kasch,

Jag har klurat och klurat men inte kommit på nåt bra svar. Jag tycker fortfarande det är konstigt att tempen ändrar sig så mycket trots så lite ändring av flöde. Men jag tyckte att du skrev tidigare att diffen gick från 14-17 grader ner till ett par tre grader. Nu skriver du att diffen är 9grader vid 6l/m (45-36) resp 5 grader vid 7l/m (45-40). Dvs den minskar från 9 till 5. Det är kanske mätt vid olika förhållande? Men du mäter samma effekt i båda fallen så varför bry sig? Det verkar ju funka bra med den mindre diffen också?

Jag undrar:
Hur exakta är siffrorna?
Var mäter du tanktemp 30-25?
Vad har du för tank? Går solslingan in i toppen och ut i botten?

Om jag spånar lite om vad som borde hända. Rimligtvis borde diffen över solslingan i tanken minska något eftersom den inte hinner ta emot all värme, precis som du skriver. Men samtidigt borde diffen över solfångarna minska eftersom de inte hinner värma upp lika mycket. Rimligtvis borde temperaturen in i tanken minska, samtidigt som temperaturen ut ur tanken ökar. Eller hur?

17 grader hade jag inte tyckt varit så farligt mycket om det varit mitt i sommaren under perfekta förhållande, men om du får så höga värden nu kan man undra hur det blir sedan?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2008, 10:21:04 »
Tack för din hjälp!

Jo du har rätt. Nästa soldag  ska jag skriva ner alla värden vid olika pumphastigheter. Återkommer!

Angående exaktheten mäter jag dels med energimätare, dels med en IR-termometer. Energimätaren mäter mellan 30-40% för låg intemp (beroende på att jag måste använda anliggningsgivare men bara har en dykgivare) men jag kontrollmäter som sagt med IR.

Tanktemp 30-25 är mätt med tankens analoga mätare; strax under inlopp övre solslinga samt i nivå med utlopp övre solslinga.

Har Dalatanken 750 l, 90 mm PUR, dubbla solslingor. Laddar övre solslingan först, därefter även nedre solslingan om utloppet i den övre slingan överstiger 45 grader (termoväxelventil). Där finns en brist i systemet, vilket herr Sfinx påpekat, då det borde vara en blandningsventil istället så att jag laddar mot en jämn maxtemp, ex 55 grader. Det spelar dock ingen roll vintertid då solfångaren ändå alltid får gå mot låga temperaturer.

17 grader diff är väl OK nu - jag tror inte heller attt jag förlorar något i praktiken på det. Men till sommaren som sagt... Dock sitter solfångarna i nära 80 graders lutning så det är väl optimerat för den nuvarande solinstrålningsvinkeln.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2008, 11:18:46 »
Bara en sak som slog mig när jag försöker se din inkoppling framför mig (jag tror vi diskuterat den tidigare?). Kan det vara så att du laddar in 45 grader men att du har högre eller samma temp i övre delen av tanken? Då kommer du först att värma upp solfångar vattnet ytterligare och dra med dig den temperaturen till en punkt mycket närmre utloppet. Då har du inte alls lika lång slinga som kyler om den bara kan jobba på den sista biten och det blir såklart mycket tydligare då flödet ökar.

Ang. IR termometer så litar jag mer på mina givare. Värmepasta på och isolera ordentligt! IR-mätaren slår uppåt 10 grader fel trots att jag mäter på tejp. Jag använder bara den för jämförande mätningar.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2008, 11:34:12 »
hej
skaffa plattis  ;D,,så klarar du av att kyla ner värmebärar vattnet i solfångaren utan problem
har jag 40 grader i botten tar det max 2min att kyla ut slingan så apparaten stannar pga för kall fångre så effektiva är dom
det går även fint att bottenladda med den med.... om du nu vill det
« Senast ändrad: 22 januari 2008, 11:35:54 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2008, 12:15:12 »
Kan det vara så att du laddar in 45 grader men att du har högre eller samma temp i övre delen av tanken?

[- - -]

Ang. IR termometer så litar jag mer på mina givare. Värmepasta på och isolera ordentligt! IR-mätaren slår uppåt 10 grader fel trots att jag mäter på tejp. Jag använder bara den för jämförande mätningar.

Nä inte i det här fallet tror jag. Det är mycket lite vatten ovanför den övre termometern, tempen kanske ligger 2-3 grader över den övre termometern. IR-termometern tycks mäta korrekt i jämförelse med mätningar jag gjort i helt andra sammanhang. Returtempgivaren till energimätaren, som sitter dykmonterad, visar samma temperatur som IR-termometern sånär som på några tiondels grader. Kiselpasta och bättre isolering borde som du säger råda bot på problemet med in-givaren till energimätaren.

Dr. Chun-Lan: PLattisinvestering känns inte aktuellt nu när jag investerat i dubbla slingor. Däremot kanske en 3-vägs blandningsventil på 50 grader som Sfinxen föreslår. Då laddar jag som nu i första hand i övre delen av tanken men skickar delvis vidare laddningen i nedre slingan om inloppstemepn till övre slingan är 50 grader eller mer. Just nu orkar jag inte mer rörarbeten dock (har ägnat höst och vinter åt att försöka lösa ett allvarligt problem med undertryck och luftintag i vedvärmesystemet).
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2008, 13:02:17 »
hej
joo att växla inladdnings ställe efter temp är vettigt precis som sfinixen talat om
det är det vettigaste alternativet om du kör dubbla slingor
kräver dock några växelventiler/termostat ventiler för att funka bra ,så du får växlingen mellan slingorna automatiskt å slipper bry dig

det går ju även att ladda slingorna fel väg,dvs att du stoppar in det varma vattnet i botten på
tanken å kyler ner det på väg upp genom tanken
felet är ju att då kommer systemet mest troligt att bete sig som att du bara har en botten slinga
då största värmme utväxlingen sker i botten på tanken,dvs du tappar lite av vitssen med att ha dubbla slingor i tanken ,det kommer att funka men inte riktigt som det är tänkt


Ett problem är att givarna som styr inladdning i systemet kommer att bli knäppa
sätter du givaren högt i tanken så kommer du att få problem med att ladda in kallt vatten i systemet,iomed att starttemps diffen är för liten = för hög temp i tanken i topp

sätter du den lågt så kommer solfångaren att kyla längst upp oimed du har rätt start diff i botten på tanken å vill ladda högt i tanken för att fort få varmt vatten i topp

man skulle få ha 2 separata start givare å nån funktion som växlar slingor skälv
så att i uppstarten släpptes det bara in varmt i topp
sen tanken håller +50 i topp slår systemet om å botten laddar in resten

kruxet är en dålig dag då man inte får 50 grader ur fångaren ,då skulle man gärna ladda in det i botten å en botten givare styr start å stopp....

vet fan inte hur jag ska förklara det det är lite rörigt,tyvär så finns det brister med bägge sätten att ladda toppladdning eller botten laddning

för maximal energi inladdning så är nog botten laddningen effektivare om man är ute efter
varje kwh energi som fångaren levererar
nackdelen är sämmre skiktning i tanken,mycke segare system mm mm

så man får nog välja det som verkar vettigt ....å passar bäst





det är därför jag gillar plattisarna,dom har en grym överföring av värme
ser man bara till att ha kallt vatten att värma kommer alldrig nått problem med överhettning att uppstå ,den lilla micro plattisen jag har kyler säkert ut 12kw om det behövs

det gäller bara att styra dom med tex en termostat så man får en vettig nivå på kylningen å så man håller en konstant temp i solfångaren vs tanken ,problem med att den inte kyler nog existerar då inte i mitt system


« Senast ändrad: 22 januari 2008, 13:25:54 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #11 skrivet: 27 januari 2008, 19:38:13 »
17 grader diff är väl OK nu - jag tror inte heller attt jag förlorar något i praktiken på det. Men till sommaren som sagt... Dock sitter solfångarna i nära 80 graders lutning så det är väl optimerat för den nuvarande solinstrålningsvinkeln.
Jag tror förresten nog du kan få ännu högre effekt framåt mars/april då solen står högre trots den sämre vinkeln.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Bigården!
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2008, 12:12:05 »
Mitt inlägg kanske passar bättre här!

Innan jag fortsätter skall jag bara tillägga att jag inte är någon miljöfanatiker även om jag tänker miljövänligt. Jag kan tänka mig att lägga ut slantar på en rimlig anläggning till ett rimligt pris om anläggningen ger slantarna tillbaka inom rimlig tid "typ livslängden".
Jag hade tänkt leka med 30.000 sek.
Jag blev tipsad om Nordenberedaren men jag anser själv att installation mm gör att en komplett anläggning hamnar på 60.000 sek (dvs det dubbla).
Det var då jag sökte efter en bra ackumulatortank med genomströmningsberedare, lite solpaneler och en billig kompressor som kan ge lite värme ut på rören runt 50 grader när det går som bäst. En anläggning att ha på sommarstället att meka med och kolla läget, att använda i huset etc. Det är ambitionsnivån! Så ta det inte på så jäkla blodigt alla frågor.
Anledningen är att det blir för dyrt att köpa allt färdigt och få det installerat, det betalar sig alltså sällan som någon förstod och skrev.

Jag råkade läsa om Sunmax (http://www.sunmax.nu/) som är ett alternativ där man kan koppla på min överblivna Toshiba kompressor i ena slingan istf vedpannan. Att slänga på en solfångare till kostar inte så mycket heller.

Känner ni till flera sådana här länkar till kombinationssystem (solfångare/kompressor/ackumulatortank) så läser jag gärna!

Jag tycker det är vettigt och intressant. Luft/Luft värmepumpen var gav mersmak och jag vill bygga ut sommarstället med ett litet varmvattensystem där elpatron kommer att behövas men köras så lite som möjligt. Det känns rätt i tiden men som sagt 30.000 sek i EL blir ca 6 år med dagens förbruking av värme/vatten.
« Senast ändrad: 03 februari 2008, 17:17:16 av MRLINDELL »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2008, 13:32:13 »
hej
ska du leka så skaffa en beg 500 liters acctank typ borö
en sätt dit en plattis för att stoppa in solvärme å en för att göra varmvatten

plattvärme växlare går ochså att hitta billigt på tex skroten
men dom är även hyfsat billiga ny

sen köper du solfångare för resten av pengarna 30 rör duger länge men 60 är bättre
se till att du får en bra montering av fångarna  60-80grader å att grannens träd inte är i vägen
du tjänar nog bäst på att optimera placeringen av solfångarna å få den bra

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Nya solfångarbryderier
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2008, 18:46:06 »
Hej,

Det är inte mycket solfångare du får för pengarna. 1350kWh/år vid 50 grader eller 750kWh/år vid 75 grader.
Normalt varmvattenehov för en familj är väl uppåt 5000kWh/år, så det är bra att du inser att du behöver köra elpatron också.
Om du bestämmer dig för sumax så se till att optimera vinkeln för sommarsolen.

Om du är intresserad av att göra mycket själv så tror på Chunlans förslag med beg tank med värmeväxlare för solfångarna och tappvatenautomat för varmvatten. Men Lesols självbygg ger nog forfarande fler kWh per krona än vakumrör. Kolla.

mvh
ps Jag tycker du kunde startat en egen tråd om detta.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!