0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Och det är frågan man skall fundera på, vad vill jag helst, lägga 100.000 SEK och ha fått igen pengarna efter 5 år, eller lägga ytterligare 40.000 SEK och ha fått igen även de sista 40.000 SEKen efter 18.3 år.--- Mats ---
Hej!Jag funderar på att installera bergvärme i vårt fritidshus som vi sannolikt kommer att bo större delen av året om cirka åtta år. Saken är den att vi precis byggt till med garage, tvättstuga (bad) och ett inglasat rum, samt en övervåning. Eftersom vi har direktverkande el i resten av huset tänkte vi att vi skulle sätta in vattenburen värme i den del (torpargrund). När vi byggde nya delen lade vi ner slangar för golvvärme i hela undervåningen, inklusive i garaget. Jag tänkte först att vi skulle installera en luft/vatten pump men nu är jag inne på bergvärme. Den nya den har en sammanlagt golvyta på cirka 60 kvm och den gamla delen 100 kvm. Jag har lite beslutsångest dels därför att vi så långt haft låg el-förbrukning, legat på cirka 8 000 kilowattimmar (vi brukar vara där hela sommaren en vecka på hösten, två veckor över jul och en el. två veckor på våren. Förbrukningen kommer säkert att stiga nu med direkt-el till låt säga 12 000 (har lite värme på då vi inte är där) och har därför lite svårt att slå till. Nu finns ingen väg tillbaka då vi installerat golvvärme i den nya delen. Under min beslutsångest har jag försökt läsa på och nu lutar det åt att vi tar bergvärme i stället för luft/vatten) då det verkar vara mera effektiv. De som lagt in golvvärmen vill sätta in en CTC-anläggning därför att det är deras leverantör. Men efter att ha botanis-era på det här forumet är jag inte säker på att det är bäst.Vad har ni får råd att ge mig. Tycker ni det verkar helt omdömeslöst att sätta in en dyr anläggning då man inte vistas där hela året och vilken anläggning skulle ni rekommenderaMvhTommy
Fördelen med bergvärme är att du slipper oroa dig när ni inte är där, luft/luft eller luft/vatten-värmepumpar kan faktiskt strula med påisning om vädrets makter får lite fnatt, en bergvärmeanläggning fungerar i normalfallet lika elegant som en elpanna, dvs så länge det finns el så går den, och den startar om efter strömavbrott.
TE hade redan installerat (vattenburen) golvvärme så den behöver en värmekälla. Men en luftvärmepump kan fortfarande vara ett bra komplement även till en elpanna. Den tjänar nog in sig ganska snabbt även om det sätts in en elpanna för golvvärmen. Sen att kunna få kyla på sommaren är bara det en anledning till att installera luftvärmepump tycker jag.
Där jag bor Östergötland har vi ca 10dagar med -15 ºC men knappt då är bergvärmen billigare i drift.//Rickard
Citat från: Rickard VPCenter skrivet 02 februari 2008, 11:47:45Där jag bor Östergötland har vi ca 10dagar med -15 ºC men knappt då är bergvärmen billigare i drift.//RickardSå du menar på fullaste allvar att med lika dimensionerade anläggningar luft/vatten kontra bergvärme, så skulle luft/vatten vara billigare i drift under ett år i ö-götland?Det finns ju naturligtvis fördelar och nackdelar med båda systemen, men att en luft/vatten skulle vara "billigare i drift" än bergvärme, det har jag aldrig sett/läst här.Många normalhus på 150m2 klarar sig på 5000kWh/år med bergvärme i mellansverige och söderut.