0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag får en offert inom kort ska se vad de föreslår. Om man nu som vi installerat för golvvärme i den nya delen och ska dra fram (torpargrund) för vattenradiatorer till den gamla delen har det någon betydelse om mna väljer CTC eller ngt annat märke. TE
Jag sitter i liknande situation och försöker fatta beslut om jag skall ha L/V eller bergvärme. Båda skulle klara mina behov och vad jag kan utläsa av offerterna jag fått, blir 'intjäningstiden' ungefär densamma.En L/V pump skall hämta värme ur luft ner till -15 eller - 20 grader. Detta måste ju slita mer på kompressor och övriga komponenter i utedelen jämfört med en bergvärmepump som står inomhus. Vad är erfarenheterna om hållbarhet och underhållskostnader för L/V jämfört med bergvärme ?Kan man vänta sig längre livslängd och färre problem med bergvärmepump?En leverantör förklarade också att för L/V är utedel, innedel och styrsystem så integrerade att man kan få problem i framtiden om en av komponenterna måste bytes. Låter inte som någon favör för L/V.
Mats, du tog väl till lite väl mycket. Så stor skillnad i livslängd behöver det inte vara.Man kan anta att installationskostnad dividerat med årlig besparing är ett mått på vilken livsländ som krävs. Om kvoten för L/V och kvoten för bergvärme är lika skulle båda alternativen vara likvärdiga vad gäller livslängdskrav.Med lite matematiska omstuvningar får man en formel:inst. kostnad berg/inst. L/V * besp. L/V/besp berg. I mitt fall gav offerterna att inst. kostnad bergvärme/ L/V var 1.4 dvs bergvärme kostar 40% mer att installera. Årlig besparingen L/V / Berg var 0.82, alltså1.4 * 0.82 = 1.15. mao bergvärmeanläggningen måste ha en livslängd som är 15% längre än L/V. Om en L/V håller 15 år krävs att bergvärmen håller drygt 17 år.