0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Raffen, och tack för din utförliga beskrivning med bilder på din anläggning. Det ser ut att vara en både snygg och kraftfull installation. Det var intressant att få se och läsa om den.Jag gissar att jag behöver en liknande anläggning för att försörja köket med varmluft. Det gäller väl bara att prova ut flödet så att man inte trycker ut för mycket matos därifrån. Alternativt så får man stänga av den när man lagar mat. Isoleringen av rördragningen på vinden blir viktig, för där vill man ju inte förlora energi Jag håller med om att de vanliga så kallade värmeförflyttarna som säljs verkar ha dålig kapacitet i förhållande till sitt pris och bullernivå. Den jag tänkte mig i väggen mellan sovrummet och värmepumpsinnerdelen har en friblåsande kapacitet på 430 alt. 540 m³ luft/tim. Den skulle ta den kalla luften från golvet och skicka den rakt in i insuget på vp-innerdelen. Fördelen med den idén, som jag ser det, är att man tar bort en stor del av det kalla returflödet som annars ska passera genom halva huset längs golven och upp mot innerdelen och som faktiskt är störande när det är riktigt kallt ute. Vp-innerdelen har ett maxflöde på 850 m³ luft/tim men det är sällan den går i det läget så jag tror att det går att matcha flödet ganska bra med ett värmeförflyttningsystem.Mvh/ Göran
Hej igen, Raffen!Tack för tipset om ventilationsfirman. Som du skriver, så verkar de ha bra priser. Jag får ta mig en funderare på vad jag behöver så jag får med allt på en order. Har de den kraftiga kanalfläkten som du använder? Jag kunde inte hitta den men jag har bara kollat lite snabbt.Isolerstrumpan var ju en bra produkt som jag också får användning av till luftsolfångarens till- och frånkanaler. På kallvinden tycker jag de verkar i tunnaste laget, dock. Borde man inte ha tjockare isolering där?Värmeflyttaren som jag tänkte på består av 4 till 5 fläktar á 27 dB och insuget hamnar dessutom bakom/under sockeln till en radda med garderober vilket borde ge förutsättningar till en ganska diskret ljudnivå. Hela den idén med den förstås okonventionell och kanske bara blir till en massa bekymmer men det vore kul att prova ändå.Mvh/ Göran
Ny mätning i lite kallare väder: 8 timmar, började på ca -19°, sjönk sakta till -22.5° . Vp inställd på 24° men klarade ca 22-23° i rummet där den är placerad. Ca 19° i kök, bad- och sovrum. Elförbrukning 1600-1650W i snitt. Då har jag som tidigare dragit ifrån 150 W från den avlästa förbrukningen. Mellanskillnaden består av ca 80W belysning, kyl, frys, klockradio, 2 telefoner och klockdisplayer på 2 ugnar. Jag hoppas att jag har uppskattat den mellanskillnaden rätt. Verkar det rimligt?Jag gissar är att vp:n ensam klarar vårt uppvärmningsbehov ner till ca -21-22° ihop med ett minimum av övrig hushållsel. Den måste då klara en uteffekt på minst 2.8, kanske 3 kW. Det var ganska uppenbart att den gick på maxkapacitet men verkningsgraden är väl inte så tokig med tanke på utetempen, eller vad säger ni?Mvh/ Göran
Citat från: A80TD skrivet 06 mars 2008, 00:16:56Ny mätning i lite kallare väder: 8 timmar, började på ca -19°, sjönk sakta till -22.5° . Vp inställd på 24° men klarade ca 22-23° i rummet där den är placerad. Ca 19° i kök, bad- och sovrum. Elförbrukning 1600-1650W i snitt. Då har jag som tidigare dragit ifrån 150 W från den avlästa förbrukningen. Mellanskillnaden består av ca 80W belysning, kyl, frys, klockradio, 2 telefoner och klockdisplayer på 2 ugnar. Jag hoppas att jag har uppskattat den mellanskillnaden rätt. Verkar det rimligt?Jag gissar är att vp:n ensam klarar vårt uppvärmningsbehov ner till ca -21-22° ihop med ett minimum av övrig hushållsel. Den måste då klara en uteffekt på minst 2.8, kanske 3 kW. Det var ganska uppenbart att den gick på maxkapacitet men verkningsgraden är väl inte så tokig med tanke på utetempen, eller vad säger ni?Mvh/ GöranJag får nog revidera ovanstående bedömning om att gränsen är nådd vid -21-22° i utetemp. Vi har just nu ganska kallt och jag kom på att jag aldrig provat att höja börvärdet över 24°. Jag drog upp det på högsta (30°), och j*klar vilket drag det blev i maskinen Passade på att mäta in- och utblåstemp och fick fram följande:Fläktläge 4 (max = 850 m³/h), inställd temp: 30°Insug: 23.8°Utblås: 45.9°Utetemp: -22.4°En stund senare:Insug: 25.4°Utblås: 48,8°Utetemp: -21,6°Har tyvärr ingen möjlighet att mäta hur mycket el den drar just nu. Kan man räkna fram uteffekten på ett ungefär? Jag minns inte formeln.Mvh/ Göran