0 medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: johnny2d skrivet 11 november 2009, 20:37:31Herr Greven,Nu när de är på plats i labbet så kan du väl dra en fråga till dom från mig =)Det gäller gifvetvis uppvarvningen efter avfrostningen. Varför kör den oftast, men inte alltid på ca halv effekt första kvarten efter en avfrostning, för att sedan varva upp till full fart?? Detta med förångarsensorn i orginalläge såklart...Blir ju så glad för ett svar -Johnnydom menar att om det är fuktigt o runt 0 grader så är detta fördel för cop.lågt varvtal ger längre tid innan frusen förångare = dålig cop.
Herr Greven,Nu när de är på plats i labbet så kan du väl dra en fråga till dom från mig =)Det gäller gifvetvis uppvarvningen efter avfrostningen. Varför kör den oftast, men inte alltid på ca halv effekt första kvarten efter en avfrostning, för att sedan varva upp till full fart?? Detta med förångarsensorn i orginalläge såklart...Blir ju så glad för ett svar -Johnny
Hej Johnny+4 ºC just nu (pumpen har inte börjat avfrosta), men imorgon skall det vara +2 ºC och då skalldet kontrollmätas.Om det nu är så (vilket det verkar vara) så borde stegningen upphöra närdet är kallt och torrt .Då bildas ju inte tillräckligt med frost som kan bilda tillräckligtmed varm ånga för att påverka givaren.Men det klart , nånstans finns en brytpunkt.MVHTeltur
Och vad säger dom om avfrostningscykeln ?Mvh Teltur
Härligt Myggan, nu blir det vinst =)En fråga bara, eller två.. Vad har du för läge på sensorn på förångaren? en bit ifrån eller orginalläge?Du skulle haft en luftfuktighetsmätare också så man kunde se en brytpunkt på temperatur och fuktighet för när avfrostningen förlängs =)Ha de!!-Johnny
Citat från: Koh-i-Noor skrivet 05 november 2009, 21:56:31Citat från: greven1 skrivet 05 november 2009, 19:32:46låter som gas brist !!!du bör nog även ha cirk pumpen i skåpet kopplad. pumpen till ditt golv värme system kan leverera för dåligt flöde.Ok så løsningen da er å kontakte servicemann og vacumpumping/søking etter lekasje og fyllt anlegget?ang. sirk pumpen, jeg har elpatron på tursiden av varmepumpen. Hvordan skulle jeg kunne kjøre anlegget ved stans av vp? Pumpen ville vel stenge, måtte da ha rør og ventil for bypas?börja med att kolla hur många ah maskinen drar då den går. krister
Citat från: greven1 skrivet 05 november 2009, 19:32:46låter som gas brist !!!du bör nog även ha cirk pumpen i skåpet kopplad. pumpen till ditt golv värme system kan leverera för dåligt flöde.Ok så løsningen da er å kontakte servicemann og vacumpumping/søking etter lekasje og fyllt anlegget?ang. sirk pumpen, jeg har elpatron på tursiden av varmepumpen. Hvordan skulle jeg kunne kjøre anlegget ved stans av vp? Pumpen ville vel stenge, måtte da ha rør og ventil for bypas?
låter som gas brist !!!du bör nog även ha cirk pumpen i skåpet kopplad. pumpen till ditt golv värme system kan leverera för dåligt flöde.
Citat från: Hjalmarl skrivet 11 november 2009, 04:12:12Citat från: greven1 skrivet 11 november 2009, 00:23:57sedan har det även framtagits nya givar kitt made in japan. skall fungera bättre utan att ha fukt problem som kryper in i vissa givare. Sådärja nu har man börjat inse att Japanskt ska det vara ,det är bara resten kvar nu då så kanske ni har en maskin som funkar
Citat från: greven1 skrivet 11 november 2009, 00:23:57sedan har det även framtagits nya givar kitt made in japan. skall fungera bättre utan att ha fukt problem som kryper in i vissa givare. Sådärja nu har man börjat inse att Japanskt ska det vara ,det är bara resten kvar nu då så kanske ni har en maskin som funkar
sedan har det även framtagits nya givar kitt made in japan. skall fungera bättre utan att ha fukt problem som kryper in i vissa givare.
Hi460W är för lite, inte mycke till pumparbete då, min pump drar minst 900W när den går upp på 3:dje markeringen. är nog gasbrist.Ev kan du ju mäta att rätt (hög) frekvens styrs ut till kompressorn vid markering 3 (står någon stans i manualen vilken frekvens som gäller för min och max har jag för mig)Normalt med gasljud när du bryter strömmen, dock onormalt med kompressorljudet du beskriver.Gissar att du måste tömma så du kan fylla på rätt mängd gas (men hitta läckan och laga innan)Mvh/Svante