0 medlemmar och 46 gäster tittar på detta ämne.
Har du koll på vad en EEV kostar komplett med styrkort och ventil?
Citat från: ace skrivet 01 september 2009, 13:06:26Om KB_ut = vätsketemp, så är det alarmerande.Jag har dock råkat ut för samma sak ..dvs vätsketempen är lägre än vattentemp in...vilket innebär att förångningen startar redan i slutet på kondensorn. beror troligen på förträngning vid utlopp alternativt att spalten kläms ihop vid ihoprullningen av koaxen .Thomas,Titta på tidigar inlägg, så hittar du en annan graf som visar den höga underkylningen. Dock med ett annat skåp men bägge visar samma symptom.Att mäta hetgasen visar när maskinen stiger i tryck och det är tryckändringarna som är intressanta eftersom kondenserings temperaturen ändras med trycket.Många har redan temp. mätning på sina maskiner, det är nog inte många som kan mäta trycket./BK
Om KB_ut = vätsketemp, så är det alarmerande.Jag har dock råkat ut för samma sak ..dvs vätsketempen är lägre än vattentemp in...vilket innebär att förångningen startar redan i slutet på kondensorn. beror troligen på förträngning vid utlopp alternativt att spalten kläms ihop vid ihoprullningen av koaxen .
Citat från: Berga_Kungen skrivet 01 september 2009, 20:08:42Citat från: ace skrivet 01 september 2009, 13:06:26Om KB_ut = vätsketemp, så är det alarmerande.Jag har dock råkat ut för samma sak ..dvs vätsketempen är lägre än vattentemp in...vilket innebär att förångningen startar redan i slutet på kondensorn. beror troligen på förträngning vid utlopp alternativt att spalten kläms ihop vid ihoprullningen av koaxen .Thomas,Titta på tidigar inlägg, så hittar du en annan graf som visar den höga underkylningen. Dock med ett annat skåp men bägge visar samma symptom.Att mäta hetgasen visar när maskinen stiger i tryck och det är tryckändringarna som är intressanta eftersom kondenserings temperaturen ändras med trycket.Många har redan temp. mätning på sina maskiner, det är nog inte många som kan mäta trycket./BKVilken sida finns den grafen på?Har du samtidigt mätt överhettningen? Finns risk att kapillären inte stryper tillräckligt och då får du varken rätt tryck efter vvx eller rätt tryck genom förångaren med obefintlig överhettning som resultat. Jag fick såg själv samma fenomen med för låg/fel överhettning i min pump vilket åtgärdades med högre börvärde på överhettning för EEV.Mvh Thomas
Kan inte argumentera mot dig Ace.Beskriver bara hur det var på min pump...Mvh Thomas
Citat från: zx12r skrivet 01 september 2009, 21:50:26Kan inte argumentera mot dig Ace.Beskriver bara hur det var på min pump...Mvh ThomasDet betvivlar jag inte det minsta... förutsättningarna blir lite annorlunda med "justerbar" överhettning (termisk eller elektronisk)Det som händer vid för stort flöde , är precis som du skriver, utebliven överhettning, hetgaserna sjunker och vätskeslaget blir ett faktum. Åter till trådens pumpar: Jag upptäckte förklarat fenomen för länge sedan, och varskodde leverantörer mfl om problemet.Koaxen är felkonstruerad.1. den stryper flödet..och ger defakto i vissa ex en förångning i slutet....det är dessa pumpar som knappt inte ger någon effekt alls.2. man kan inte ha en koax som en stående loop...följden blir att utkondenserade gaser(vätska) kommer samlas i botten på slingvarven....blockera den värmeväxlande ytan (passiv del av kondensor) och dessa områden kommer bara att bubbla som ett vattenlås.Man kan troligen uppnå en klart förbättrad drift genom att lägga koaxen så hetgaserna går in i toppen, och man får ett snällt fall hela vägen ut till vätske-utmynningen (förutsätter att koaxen inte stryper flödet...för i så fall hjälper inget Finns en ganska given förklaring till att de nya modellerna har en "nyutvecklad" kondensor undrar om mina analyser bidrog till detta Vill man mickla själv med utbyte till annan växlare, så kosta på er ett synglas på vätskeledningen (kostar bara några tior) och är ett ypperligt sätt att kolla fyllnadsmängden
Och vad heter den pumpen i så fall, det finns inget på hemsidan ännu?
Åter till trådens pumpar: Jag upptäckte förklarat fenomen för länge sedan, och varskodde leverantörer mfl om problemet.Koaxen är felkonstruerad.1. den stryper flödet..och ger defakto i vissa ex en förångning i slutet....det är dessa pumpar som knappt inte ger någon effekt alls.2. man kan inte ha en koax som en stående loop...följden blir att utkondenserade gaser(vätska) kommer samlas i botten på slingvarven....blockera den värmeväxlande ytan (passiv del av kondensor) och dessa områden kommer bara att bubbla som ett vattenlås.Man kan troligen uppnå en klart förbättrad drift genom att lägga koaxen så hetgaserna går in i toppen, och man får ett snällt fall hela vägen ut till vätske-utmynningen (förutsätter att koaxen inte stryper flödet...för i så fall hjälper inget Finns en ganska given förklaring till att de nya modellerna har en "nyutvecklad" kondensor undrar om mina analyser bidrog till detta Vill man mickla själv med utbyte till annan växlare, så kosta på er ett synglas på vätskeledningen (kostar bara några tior) och är ett ypperligt sätt att kolla fyllnadsmängden
Citat från: Rickard skrivet 01 september 2009, 09:15:27Och vad heter den pumpen i så fall, det finns inget på hemsidan ännu? kommer mer info efter mitt möte i dusseldorf den 17 denna månad !!vill vara säker denna gång att det blir rätt med vem som har rättighet att sälja maskinen.vore tråkigt om man hamnar i samma problem som foma som inte fick inportera några fler o konkursen kom som ett brev på posten.krister
Har beställt en plattväxlare från Swep till min Ultimate pump efter rekommendationer av de kunniga på det här forumet, se annan tråd. Kostar ca 2 000:-, art nr 14131x20 se bifogat datablad. Min tanke var att montera växlaren stående med cirkpumpen längst ner, tryckande vattnet uppåt och ha hetgaserna komma in längst upp med retur längst ner. Rätt tänkt eller är det bättre att göra tvärt om?Mvh, Webrenegade
Citat från: ace skrivet 01 september 2009, 22:11:26Åter till trådens pumpar: Jag upptäckte förklarat fenomen för länge sedan, och varskodde leverantörer mfl om problemet.Koaxen är felkonstruerad.1. den stryper flödet..och ger defakto i vissa ex en förångning i slutet....det är dessa pumpar som knappt inte ger någon effekt alls.2. man kan inte ha en koax som en stående loop...följden blir att utkondenserade gaser(vätska) kommer samlas i botten på slingvarven....blockera den värmeväxlande ytan (passiv del av kondensor) och dessa områden kommer bara att bubbla som ett vattenlås.Man kan troligen uppnå en klart förbättrad drift genom att lägga koaxen så hetgaserna går in i toppen, och man får ett snällt fall hela vägen ut till vätske-utmynningen (förutsätter att koaxen inte stryper flödet...för i så fall hjälper inget Finns en ganska given förklaring till att de nya modellerna har en "nyutvecklad" kondensor undrar om mina analyser bidrog till detta Vill man mickla själv med utbyte till annan växlare, så kosta på er ett synglas på vätskeledningen (kostar bara några tior) och är ett ypperligt sätt att kolla fyllnadsmängden Jag har gjort en ny mätning och låtit pumpen jobba upp till 35,5 bar.35,5 bar ger en kondenserings temperatur på 58 ºC.Vid tryck över 26-27 bar fås en vätske temperatur som slavisk följer vatten in, se diagram.Jag hade vid 35,5 bars tryck 42,5 ºC på vätskeröret vilket ger en underkylning på 15,5 ºC. Hade faktiskt en tanke att montera inne delen i taket för att på så sätt göra avluftningen lättare, inte att växlaren skulle fungera bättre, men som du skriver så kan det bli vätska stående i botten. Monteras den i tak så måste det underlätta vätskans flöde ut. studsSka fundera på en ommontering./BK