0 medlemmar och 39 gäster tittar på detta ämne.
Genom att bara mäta temperatur differensen i acktank utan något som helst energiuttag ur tanken får man fram hur mycket energi som pumpen producerat.Det krävs 1,16kWh att värma 1m3 vatten 1 grad, alltså för att värma en acktank på 500l 10 grader krävs 10*(500/1000)*1,16=5,8kWhHär ska mätas energi inte effekter, det är ju i slutändan energi räkningen vi är ute efter.
Bra initiativ Berga_Kungen ThumbsupHade mät upp min för länge sen men tyvärr så har jagtank i tank i min elpanna (120L VVB + 90L panna)och det är pannvattnet somigenom växlaren.Tror inte jag får rättvisa mätvärden eller ...
Hur kan du mäta tempdiffen i acktanken ?Vattnet skiktar sig olika beroende på vad du har för fart på cirkpumpen.Hur vet att du har höjt vattentempen 1 grad på 1m3 om övre delen har stigit 3 grader mitten med 0,5 grad och botten står kvar på samma ?
Det finns säker flera smarta sätt att räkna ut vad maskinerna ger ut, men om man nu ev får låga värden måste man då kunna påvisa detta på ett korrekt mätningssätt, jag menar alltså den juridiska aspekten, det är därför som jag skrev överlämningspunkten vilket är direkt efter vvx, så då krävs nog en energimätare på själva vattenröret efter vvx samt en korrekt A-mätare och Voltmätare. Börjar man komma med mätmodeller med acktankar involverade lär det säkert bli diskussioner.
Jag har i tidigare trådar läst "reklamera", därav mina synpunkter om att ha ett mätsätt som då accepteras av båda parter.
Citat från: Art Deco skrivet 29 mars 2009, 22:37:18Jag har i tidigare trådar läst "reklamera", därav mina synpunkter om att ha ett mätsätt som då accepteras av båda parter.Skrev förvisso "reklamera/rätta till..."Jag skrev också om min uppfattning om ett forum, hälpa varandra och dela erfarenheter.Det är det jag vill göra.
Jag tror dig och jag vill inte kritiserar dina försök att få fram ett mätunderlag, men från början var denna tråd EC, nu är det hela högen med liknande pumpar från olika fabriker och olika problem så jag är mest rädd för att om man får fram resultat y i mätning så kan många tro att resultatet från maskin x då är att jämföra med deras egen maskin som ev är uppbyggd på annat sätt + alla sätt som folk har kopplat in maskinen i värmesystemet.
Den typen av mätning som du föreslår kan säkert ge fel på upp till 50% i COP-beräkningen beroende på installation, energiförluster, utomhusförutsättningar och mätprinciper.