0 medlemmar och 44 gäster tittar på detta ämne.
Kopparpasta CRC är inte vattenlöslig, men innehåller miniralolja, så risk föreligger väl snarare att den diffunderar in i givaren och på verkar värdet på den. Använd kontaktpasta.//Peter
gissar koppar pasta funkar bra men risken är väl att den löses upp av kondensvattnet ??
Citat från: greven1 skrivet 22 januari 2009, 21:17:14gissar koppar pasta funkar bra men risken är väl att den löses upp av kondensvattnet ??Jag har köpt på mig en spruta med CPU Cooling Paste dvs, " Kylpasta som är speciellt sammansatt för en optimal värmeöverföring från processorn till kylare (fläkten) dosent dry out, harden or melt)" datorpasta för att leda bort överskottsvärme från datagrejor. Kan det vanåt och vad säger Krister om denna åtgärd i förhållande till garantin?Nu är det bara ett rör kvar för att ansluta innerdelen till pannan och kanske kommer kylmontö'rn i morgon! Kul!! ThumbsupJ
Kan förtydliga lite, om inte pumpen lutar tillräckligt ligger det kvar smältvatten i bottentråget som fryser till is beroende på hur hårt förångaren jobbar, när det blir kärnis och vädret sen varierar kan det då vara både + och minus ute men själva kärnisen kan då ligga runt 1-2 minusgrader och då startar inte avisningen som det är tänkt.Om man nu har en maskin som har isat igen ska man först ta fram ett vattenpas o se till att maskinen har tillräcklig lutning FRÅN kompressorn samt att den också ska luta bakåt så att allt vatten rinner mot bakpartiet på pumpen där lamellpaketet är samt att lutningen till vänster gör att allt vatten rinner ifrån kompressor-sidan innan man börjar rensa bort isen.Ta sen en vanlig vattenkanna med varmt vatten o skruva loss topplåten och häll och se efter att allt vatten verkligen rinner ut, det får inte finnas något vatten kvar förutom några droppar. Har maskinen isat igen är det varmvatten samt hårtork eller varmluftspistol för att värma upp runt kompressorn (där man INTE ska hälla vatten), det är stora chanser att kärnisen satt sig fast i de filtmattor som omger kompressorn och då ligger dessa med stor chans även mot rören där sensorn finns.Att isolera coil-sensor kan man ev göra om pumpen utsätts för stora väder/fuktomslag typ nära kusten eller vid en sjö, men snacka då först med Krister innan ni öppnar upp maskinen (garantireglerna)Faktiskt så har det kommit fram att det är en del som hängt upp pumparna helt horisontellt, och då funkar inte avrinningen av kondensvattnet med dito problem, och då blir det problem oavsett vilket märke man har på pumpen för alla har samma grunkonstruktion med en rektangulär plåtlåda med 2-3 avrinningshål. Extra viktig med lutningen är det när det finns elslingor för dessa brukar bromsa avrinningen en del iom att dessa ligger dikt mot plåten i bottentråget.
Hej, jag har en liten undran: I prospektet från Energicentra står det att man hellre ska välja en för svag pump än en för kraftig. Jag har dock bestämt för mig att jag läst ett eller tom flera inlägg bla från Ace att när det gäller inverterstyrda pumpar så ska man hellre välja en kraftig. Vad är det som gäller?MVHJ
Tack för snabbt svar. Hur funkar denna maskin om man kör mot en acctank med tillskott från en vattenmantlad kökspanna, bor utanför Stockholm där temperaturen normalt ligger runt nollan under vintern, är det då vettigt att dimensionera pumpen efter c:a 0 grader? MVHJ