0 medlemmar och 22 gäster tittar på detta ämne.
Den har mest gått på första steget( 600W) I det läget har den alltid gått upp till ca 950 W för att sjunka. Senare på dagen gick den för fullt med topp på 1700W, alltså normalt i flera timmar. På mogonen kan det ha varit kvar i 600W läget i många timmar sedan för fullt igen. I morse gjorde jag en om start igen och har varit "död" sedan dess. Förutom en kort stund en gång då fläkten började gå i 20 sek.( vid en omstart)
Har i en dryg månad kört energicentrapumpen dockad mot en elpanna med 140 l vattenvolym.Elpannan ställd på 42 grader och matar vattenburen källargolvvärme med ca 32 grader (luft-luft-vp klarar övervåning ).Separat vvberedare matas via liten växlare i elpannan.Vp-n installerad med Grevens 4-meters inst.paket.Vp-börvärde 50 grader.Vattentemp in till vp ca 37-38 grader och ut typiskt 43-44 grader ( stöttat av elpannan ).Vid utetemp över +4-5 drar vp-n ca 7,3 A och ger god effekt - ökar elpannans temp till 47-48 grader.Vid lägre temp sjunker vp-effekten drastiskt.Vid +2 drar elpannan 4,0 kW utan vp. Med enbart vp ( pannan avstängd ) sjunker pannans temp snabbt.Med vp inkopplad stöttar pannan med mer än 2 kWh per timme,vilket uppenbarligen visar att vp då ger mindre än 2 kW.Vp-ns driftcykel om 53 min är: avfrostning 6 min,halvfart 18 min och full fart 29 min.COP 3 förefaller då vara orealistiskt.Vid minus 7-8 grader ges indikering full effekt snabbt efter 6 min avfrostning men vp drar först bara ca 5,5 A för att även nu öka efter 18 min till att dra ca 6,4 A fram till nästa avfrostning efter ytterligare 29 min..Vp-n drar genomsnittligt ca 1,2 kW oberoende av utetemp.Det är förvånande att Greven inte vill öppet diskutera och kommentera frågorna om styrningen vid temp strax över och under 0, ett temp.intervall som är vanligt exv i Sthlmsområdet. Han skulle ju ta upp frågan vid sitt besök på fabriken i Kina.
Det händer mycket här på Forumet när man är borta ser jag. Den Finska skräckvirtuosen har blivit Greve (inte osten då) vad kul! Läste om denna pump tidigare på Bynor tror jag verkar var lite för lite fjutt i den. Kanske kommer större? kluven
...skall ta detta med joe från fabriken nästa gång han kommer hit. alt nästa gång jag är i kina beroende vem som hinner först....
Citat från: patentgunnar skrivet 30 december 2008, 12:53:24Har i en dryg månad kört energicentrapumpen dockad mot en elpanna med 140 l vattenvolym.Elpannan ställd på 42 grader och matar vattenburen källargolvvärme med ca 32 grader (luft-luft-vp klarar övervåning ).Separat vvberedare matas via liten växlare i elpannan.Vp-n installerad med Grevens 4-meters inst.paket.Vp-börvärde 50 grader.Vattentemp in till vp ca 37-38 grader och ut typiskt 43-44 grader ( stöttat av elpannan ).Vid utetemp över +4-5 drar vp-n ca 7,3 A och ger god effekt - ökar elpannans temp till 47-48 grader.Vid lägre temp sjunker vp-effekten drastiskt.Vid +2 drar elpannan 4,0 kW utan vp. Med enbart vp ( pannan avstängd ) sjunker pannans temp snabbt.Med vp inkopplad stöttar pannan med mer än 2 kWh per timme,vilket uppenbarligen visar att vp då ger mindre än 2 kW.Vp-ns driftcykel om 53 min är: avfrostning 6 min,halvfart 18 min och full fart 29 min.COP 3 förefaller då vara orealistiskt.Vid minus 7-8 grader ges indikering full effekt snabbt efter 6 min avfrostning men vp drar först bara ca 5,5 A för att även nu öka efter 18 min till att dra ca 6,4 A fram till nästa avfrostning efter ytterligare 29 min..Vp-n drar genomsnittligt ca 1,2 kW oberoende av utetemp.Det är förvånande att Greven inte vill öppet diskutera och kommentera frågorna om styrningen vid temp strax över och under 0, ett temp.intervall som är vanligt exv i Sthlmsområdet. Han skulle ju ta upp frågan vid sitt besök på fabriken i Kina.jag har haft en diskution med dig om detta o känner att den är avklarad !!!sedan att jag inte öppet vill diskutera o komentera frågor ? va i friden menar du med detta ??jag har väl för guds skull hängt ut mig mer än nödvändigt o försökt svara på allehanda frågor o aldrig hitils mörkat något !!de svar jag fått från fabriken är att det skall funka på detta vis . (se hela tråden) kan inte avfrosta var 20 minut !!skall ta detta med joe från fabriken nästa gång han kommer hit. alt nästa gång jag är i kina beroende vem som hinner först.jag tycker som de flesta av mina kunder att maskinen gör en väldigt bra energibesparing Det är nog en bra pump Energicentrapumpen om man bor i en friggebod i skåne med vattenburen värme tycker de flest inläggen handlar om krångel Å problem Men behöver man bara 2kw vid minus garder då är den nog bra ?? gott nytt år kjell krister