0 medlemmar och 47 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 24 januari 2010, 12:23:10Hur är det egentligen med data för tempgivarna i utomhusdelen?Givarna för utetemperatur och förångartemperatur är ju helt klart NTC-givare med 5 kohm vid +25 ºC. Mäter man dem vid 0 ºC (issörja) så får man som regel 14,3 kohm.Men hetgas/kompressorgivaren, den som är ansluten till de båda mittstiften i givarkontaktdonet på styrkortet, verkar helt annorlunda, vid några plusgrader har den (konstaterat på två olika exemplar) ungefär 12 gånger så hög resistans som de andra givarna. Finns det några pålitliga specar för denna givare?Hej TorbjörnHetgasgivaren är en 58K25 NTC givare till skillnad från de andra.Krister la ut databladen här för många många sidor sen men jag bifogar dom här igen.Det är säkert så att dessa kretskort kan användas till olika modeller och av olika tillverkare.Då finns det funktioner som är förberedda hårdvarumässigt och behöver endast aktiveras via mjukvaran.Tex CMPOL gissar jag betyder CoMPressor OverLoad och kan användas till ett yttreskydd för kompressor i någon applikation.MVH Teltur
Hur är det egentligen med data för tempgivarna i utomhusdelen?Givarna för utetemperatur och förångartemperatur är ju helt klart NTC-givare med 5 kohm vid +25 ºC. Mäter man dem vid 0 ºC (issörja) så får man som regel 14,3 kohm.Men hetgas/kompressorgivaren, den som är ansluten till de båda mittstiften i givarkontaktdonet på styrkortet, verkar helt annorlunda, vid några plusgrader har den (konstaterat på två olika exemplar) ungefär 12 gånger så hög resistans som de andra givarna. Finns det några pålitliga specar för denna givare?
Har iaf småpyst ut lite-och-lite gas (enl reglena såklart!) för att se när maskinen peakar på differans vatten in jämfört med vatten ut. När det var -6 grader ute så fick jag den till 3,6 grader diff som bäst innan det blidde förlite gas. Dock så drog maskinen bara 6,1 A då, och det borde väl vara allt förlite Ampere om jag förstått det rätt? (Kylkillen ska komma och fylla på en skvätt gas igen nåndag, trots att han är tveksam till maskinen).
Citat från: johnny2d skrivet 25 januari 2010, 12:45:59Har iaf småpyst ut lite-och-lite gas (enl reglena såklart!) för att se när maskinen peakar på differans vatten in jämfört med vatten ut. När det var -6 grader ute så fick jag den till 3,6 grader diff som bäst innan det blidde förlite gas. Dock så drog maskinen bara 6,1 A då, och det borde väl vara allt förlite Ampere om jag förstått det rätt? (Kylkillen ska komma och fylla på en skvätt gas igen nåndag, trots att han är tveksam till maskinen).Du ska inte stirra dig blind på A-värdet eftersom det är svårt att avgöra om kompressorn går i högsta fart.Anpassa gasmängden till en utomhustemp och fuktighet samt vattentemp som du vill att den producerar högst DT på vattnet.Alltså det driftförhållande som du vill att den ska producera bäst.Vid vilken utetemp och fart på cirkpumpen hade ni 3,6 på DT?Jag tror inte att oljan koksat, det inträffar när oljan blir överhettad alltså hetgastempen blir för hög.Det finns ett hetgas-skydd som skyddar mot för höga gastemperaturer.Har kylis "sniffat" anslutningarna./B_K
PS Jag ligger på deltaT 3.3 ºC vi -6 ºC ute, men det naturligtvis vid mitt vattenflöde.BTW. 2h intervall uppnåd. Thumbsup
En fundering. Vad är tendenserna när man tömt för mycket gas? Blir det ränder högst upp på förångaren och gasen blir en skvätt varmare än innan?
Nån som vet exakt hur mycket gas jag ska ha i maskinen om jag har 4-meters anslutningsrör?-j