Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ännu en placerings frÃ¥ga?  (läst 5396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad majonasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
ännu en placerings fråga?
« skrivet: 15 januari 2008, 13:29:45 »
Är pÃ¥ väg att sätta in en Elektrolux  ESD09HRA och skulle vilja ha nÃ¥gra expert tips pÃ¥ vart ni anser skulle vara bästa platsen.
Min ide är att sätta den i tvättstugan dels för att jag tror det blir bäst täckning av huset som inte har sån öppen planlösning,och dels för ev ljud,surr. Sedan har jag kaminen i den andra delen av huset.när vi kör tummlaren i tvättstugan blir det ju varmt i från den och då borde man även kunna ta vara på den värmen som sprids med hjälp av fläkten.[/img][/img]

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2008, 16:15:27 »
Suck,
det var det svåraste hus jag sett för L/L. Om det finns radiatorer skulle jag satsa på en L/V istället. Annars är nog en placering av en L/L med kraftig fläkt i tvättstugan bästa lösningen.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2008, 17:47:27 »
Då kan du med gott hjärta slänga ut torktumlaren och torka tvätten på en ställning.
Men hur du ska värma resten av huset med den värmepumpen går inte.
Så någon besparing i fråga ser jag inte annat än den du gör med tvätt.
Vattenburet är nog det du ska tänka på för att få en god värmekomfort.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2008, 22:00:04 »
Nu är inte jag någon expert men jag hade funderat på att sätta en huvudpump (Mitsubishi Electric FD35 / Fujitsu Nocria 14 / Panasonic HE12GKE) ovanför badrumsdörren så att den blåser längs den långa korridoren och en mindre pump i "data"-rummet blåsandes längs den lilla korridoren åt vänster.

SÃ¥där, nu har ni ett förslag att sÃ¥ga!  ;)

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad majonasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2008, 22:32:09 »
så ni menar att kast längden på innedelen inte räcker till att transportera värmen genom öppningen in till köket och på så vis trycka värmen vidare,likaså in mot data rummet? Sc:,h
sedan undrar jag Bosse vad du menar med "Men hur du ska värma resten av huset med den värmepumpen går inte" menar du att den är så kass eller vad? knUp
« Senast ändrad: 15 januari 2008, 22:37:09 av majonasen »

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2008, 23:03:08 »
Inte kassa alls, men den gör bäst nytta där du behöver värmen och i tvättstugan blir det ju till att torka tvätt.
Köksdelen värms ju av kaminen så något större värmebehov finns ju inte där heller.
Om du eldar i din kamin får du ju en vink hur mycket yta som värms upp, storleken av den ytan bestämms till största delen av planlösningen.
Trångt, begränsad yta.
Luftigt utan massa dörrar och väggar, stor yta.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #6 skrivet: 15 januari 2008, 23:09:19 »
Du har en mycket knepig planlösning för placering av L/L vp.
Om du inte har planer att ändra planlösningen så du får
öppnare ytor så håller jag med om att L/V är bättre,
om du har vattenburet vill säga. Jag kan tänka mig att huset
är ungefär 120m2 med 50m2 ekonomidel,
så om L/L är det du vill satsa på sä är én pump alldeles för lite
även om du har kamin. Dessutom så är ESD9:an ingen värsting,
så hade jag varit i dina skor hade jag tagit ESD9:an till ekonomidelen
och sedan satsa på en lite kraftigare till huset t.ex en FD35:a från
Mitsubishi Electric ev. en Nocria 14 från Fujitsu.


BjörnK

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #7 skrivet: 16 januari 2008, 08:57:54 »
Självklart funkar det med L/L -pump. Det räcker och titta på värmespridningen från kaminen och på den har du ingen fläkt. Nu är inte jag rätt man för att tala om vart du placerar din inne del lämpligast. Det finns väl ett par ställen i kåken som skulle funka.
Bästa lösningen är säkert som BjörnK skriver, men det är ju ocksÃ¥ en frÃ¥ga om vad det fÃ¥r kosta. 1 pump kommer att göra en del av jobbet och kammin den andra delen av jobbet.  Ni som är experter mÃ¥ste kunna komma med förslag om placering, inte vad han ska köpa istället.

Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2008, 09:21:11 »
Sätt innerdelen mellan dörr ingången och köket, så hjälper den till att flytta värmen när du eldar i kaminen, du har mest med luftvolym att röra om och värma i den delen av huset. övriga rum har man kanske någon grad lägre temp i, har du en pump med stor kastlängd och luftvolym
så tror jag du kan räkna med att tempen i övriga rum också hålls uppe. *vinkar*
« Senast ändrad: 16 januari 2008, 11:31:34 av Meanstreak »
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad majonasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2008, 09:44:34 »
tyvärr så har jag direkt verkande el. nu är det som så här att jag har slarvat bort ritningarna så det här är en egenhändigt ritad ritning så det kan se lite större ut än vad det är.hus delen fram till tvättstugs väggen är ca 105 och ekonomi delen ca 25 kvadrat.
Bosse,om jag nu vill torka tvätt  :D hur stor spridning av värmen till angränsande rum kan man ungefär räkna med.Eller om man sätter den där som björn skrev mot garage väggen sÃ¥ att den blÃ¥ser i korridoren och dÃ¥ skulle man ev kunna sätta in en fläkt eller ventil in mot vardagsrummet.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2008, 09:55:47 »
tyvärr så har jag direkt verkande el. nu är det som så här att jag har slarvat bort ritningarna så det här är en egenhändigt ritad ritning så det kan se lite större ut än vad det är.hus delen fram till tvättstugs väggen är ca 105 och ekonomi delen ca 25 kvadrat.
Bosse,om jag nu vill torka tvätt  :D hur stor spridning av värmen till angränsande rum kan man ungefär räkna med.Eller om man sätter den där som björn skrev mot garage väggen sÃ¥ att den blÃ¥ser i korridoren och dÃ¥ skulle man ev kunna sätta in en fläkt eller ventil in mot vardagsrummet.

 Värme spridningen frÃ¥n tvättstugan blir usel
 jag har en pump i sovrummet & den blÃ¥ser mot dörren
 och det blir kallt i övriga huset om jag bara värmer med den
 
jag inbillar mig att en LL pump
 funkar bäst om den sitter i största rummet
 där den har mest luft att värma
 mvh kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad majonasen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2008, 15:52:51 »
men om vi åter igen leker med tanken att jag sätter den i tvättstugan kan jag räkna med att jag får värme spridning till köket,tvättstuga,sov och ekonomi delen eller är jag då för optimistisk?kjell skrev att spridningen skulle bli usel men värmen står väl inte still i ett utrymme Sc:,h

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2008, 16:04:31 »
Vardagsrummet blir nog lite småsvalt eftersom varmluften ska färdas lång väg och dessutom göra en U-sväng. Även sovrummen blir nog lite kyliga. Värmen sprider sig såklart sakta genom hela huset, men läcker också ut genom väggar och tak. Därför blir rummen närmast pumpen varmare än de längre bort. Eventuellt skulle du kunna sätta en kanal med fläkt, en s k värmeförflyttare (Fresh, PAX), mellan vardagsrummet och datarummet, för att "suga" in varmluften till vardagsrummet från den långa korridoren längst till vänster. Jag är dock inte säker på att kapaciteten är tillräcklig för att åstadkomma några underverk... Dessutom är det en nackdel att blåsa varmluften från en fuktig tvättstuga, via köket (mjöl, ånga, stekos osv) vidare till "rena" rum såsom vardagsrum och sovrum. I det vanligaste ventilationssystemet, frånluftsystemet, går luften motsatt väg från tilluftventiler i sovrum och vardagsrum till frånluftventiler i kök, toaletter och tvättstuga.

Observera att jag inte är någon expert, men detta är tankar som jag kommer på!

/Pontus
« Senast ändrad: 17 januari 2008, 16:06:04 av Pongu »
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2008, 16:52:33 »
men om vi åter igen leker med tanken att jag sätter den i tvättstugan kan jag räkna med att jag får värme spridning till köket,tvättstuga,sov och ekonomi delen eller är jag då för optimistisk?kjell skrev att spridningen skulle bli usel men värmen står väl inte still i ett utrymme Sc:,h

 Du kan prov att ställa in en el-björn i tvättstugan
 och stänga övriga värmen i huset
 dÃ¥ ser du hur värme spridningen blir frÃ¥n tvättstugan
 i mitt fall tror jag det var nästan 5 graders skillnad
 i sovrummet och rummen längst bort
 mvh kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Rohmel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
SV: ännu en placerings fråga?
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2008, 17:12:38 »
Med el-björn menar du då byggfläkt?


Fredrik
Nybyggt Etagehus 2006, 168 kvm. Garage 68 kvm LL-pump Elektrolux +18grader (090108). Kamin Contura 690. 1 år med IVT 490 (18500 KWH + 3 kubik ved). Bytt 5 December -07 till CE50. Beräknad förbrukning 13000 KWH + 1 kubik med ved. Rullande årsförbrukning: 12790 KWH

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!