0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Till Raffen.Installatören ifråga begärde ju att hålen skulle borras om men fick nej från kunden, detta gjorde i sin tur att installationen inte kunde genomföras på ett fackmannamässigt sätt.Hur stor makt har installatören i ett sånt fall, gäller inte kundens önskemål/krav om lågt pris framför fackmannamässigt utfört arbete vilket i detta fall resulterade i att rördragningarna inte kunde utföras på ett estetiskt riktigt sätt?
Grundproblemet är väl att Greven inte hade tid/lust/ork att slutföra arbetet efter avbrottet som kunden ville ha för att återhämta ekonomin. Enligt egen utsago från Greven var det ett par timmars jobb som krävdes för att få igång värmesystemet. Och som jag fattat det, skulle fått betalt för. Resultatet blev att kunden var tvungen att ta dit en annan rörkrökare som antaglingen sa vad han tyckte om installationen, sen var cirkusen igång.
Som sagt, det finns delar av lagtexten som stödjer kunden, men delar av den som stödjer installatören, jag tror inte att någon rättsinstans skulle döma åt vare sig ena eller andra hållet utan målet skulle avskrivas helt då upphandling/avtal och gängse arbetssätt helt satts ur spel genom muntliga överenskommelser och kundens deltagande i arbetet.
Citat från: Rickard skrivet 21 januari 2008, 16:54:37Till Raffen.Installatören ifråga begärde ju att hålen skulle borras om men fick nej från kunden, detta gjorde i sin tur att installationen inte kunde genomföras på ett fackmannamässigt sätt.Hur stor makt har installatören i ett sånt fall, gäller inte kundens önskemål/krav om lågt pris framför fackmannamässigt utfört arbete vilket i detta fall resulterade i att rördragningarna inte kunde utföras på ett estetiskt riktigt sätt?Hej Rickard! Redan i detta läget kan man ju skönja att konflikten har startat, och anledningen till att kunden sa nej var väl för att det skulle kosta ännu mer pengar antagligen att borra om hålen, annars hade han väl inte nekat till detta, och pengar fanns det ju tydligen dåligt om. Kunden har ju inte alltid kompetens och kunnande att kunna avgöra huruvida arbetet är fackmannamässigt utfört eller ej, inte heller att avgöra vikten av detta i ett ev senare skede, så därför ligger detta ansvar hos entreprenören att tillse enligt mitt tidigare inlägg.Mvh Raffen.
Konsumenten förlorar rätten att kräva att näringsidkaren utför tjänsten, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet. Lag (2005:61).
Citat från: Raffen skrivet 21 januari 2008, 17:08:19Citat från: Rickard skrivet 21 januari 2008, 16:54:37Till Raffen.Installatören ifråga begärde ju att hålen skulle borras om men fick nej från kunden, detta gjorde i sin tur att installationen inte kunde genomföras på ett fackmannamässigt sätt.Hur stor makt har installatören i ett sånt fall, gäller inte kundens önskemål/krav om lågt pris framför fackmannamässigt utfört arbete vilket i detta fall resulterade i att rördragningarna inte kunde utföras på ett estetiskt riktigt sätt?Hej Rickard! Redan i detta läget kan man ju skönja att konflikten har startat, och anledningen till att kunden sa nej var väl för att det skulle kosta ännu mer pengar antagligen att borra om hålen, annars hade han väl inte nekat till detta, och pengar fanns det ju tydligen dåligt om. Kunden har ju inte alltid kompetens och kunnande att kunna avgöra huruvida arbetet är fackmannamässigt utfört eller ej, inte heller att avgöra vikten av detta i ett ev senare skede, så därför ligger detta ansvar hos entreprenören att tillse enligt mitt tidigare inlägg.Mvh Raffen.Coolt! Då har alltså rörentreprenörer all rätt i världen att gå in hos kunden och börja borra i bjälklaget mot kundens vilja, eller? Allt för att kunden inte vet sitt eget bästa...// Grolim
CiteraKonsumenten förlorar rätten att kräva att näringsidkaren utför tjänsten, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet. Lag (2005:61).Så vitt jag kan förstå dröjde det mer än två månader innan kunden ville att jobbet skulle färdigställas, jag kan inte se att lagen ger kunden rätt att kräva ett slutförande efter så lång tid.
Konsumenttjänstlagen är tvingande till kundens förmån. Det innebär att avtalsvillkor som är till nackdel för kunden är ogiltiga om de striden mot konsumenttjänstlagen. Nu är inte jag någon jurist men det torde innebära att även om kunden och greven avtalar om att jobbet inte ska göras fackmannamässigt pga de sneda borrhålen så gäller inte detta, utan greven måste göra jobbet fackmannamässigt i alla fall trots att de avtalat om annat enligt den tvingande konsumenttjänstlagen.
Citat från: kilo skrivet 21 januari 2008, 17:38:11Konsumenttjänstlagen är tvingande till kundens förmån. Det innebär att avtalsvillkor som är till nackdel för kunden är ogiltiga om de striden mot konsumenttjänstlagen. Nu är inte jag någon jurist men det torde innebära att även om kunden och greven avtalar om att jobbet inte ska göras fackmannamässigt pga de sneda borrhålen så gäller inte detta, utan greven måste göra jobbet fackmannamässigt i alla fall trots att de avtalat om annat enligt den tvingande konsumenttjänstlagen. Men lagen ger väl inte stöd att gå emot när kunden uttryckligen nekar tillträde åt entreprenören när denne vill rätta till felaktigt och ej fackmannamässigt utfört jobb?// Grolim