"Bypass
Varmvattenfunktion:
Värmepumpar av modell Greenline HT med köldmediet R134a har ett nytt sätt att styra varmvattnet jämfört med modeller
med R407C. Principen är att varmvattenladdningen startas av varmvattengivaren T3 (GT3), men stoppar på returgivaren
T9 (GT9).
Jag tolkar texten som att det handlar om hur varmvattenladdningen styrs. Annars så tycker nog jag att bypass är rätt onödigt överhuvetaget.
På en NIBE-pump är det säkert onödigt men jag utgår från att man inte krånglar till systemet genom en extra cirkulationspump och bypass om det inte finns en anledning till det. Den enda anledning jag kan tänka mig är att reglerprincipen är annorlunda.
HT-pumparnas styrning av varmvattenberedning innebär att returgivaren har flyttats så att den nu sitter inne i pumpen efter T-stycket där returen från varmvattenberedaren ansluter. I annat fall skulle inte reglerprincipen inte fungera. Det innebär att returgivaren sitter på en varm plats och alltid kommer att mäta på en rörledning som genomspolas av antingen radiatorvatten eller returen från varmvattenberedaren.
På min pump sitter returgivaren utanför pumpen ungefär en halv meter innan röret går in i pumpen. Utan bypass och extra pump skulle det röret snabbt kylas av när pumpen gör varmvatten.
Skillnaden i placering är nog förklaringen till att IVT-pumpar nu går att köra utan bypass.