0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"BypassVarmvattenfunktion:Värmepumpar av modell Greenline HT med köldmediet R134a har ett nytt sätt att styra varmvattnet jämfört med modellermed R407C. Principen är att varmvattenladdningen startas av varmvattengivaren T3 (GT3), men stoppar på returgivarenT9 (GT9).
Citat från: Carl N skrivet 08 januari 2008, 11:27:54"BypassVarmvattenfunktion:Värmepumpar av modell Greenline HT med köldmediet R134a har ett nytt sätt att styra varmvattnet jämfört med modellermed R407C. Principen är att varmvattenladdningen startas av varmvattengivaren T3 (GT3), men stoppar på returgivarenT9 (GT9).Jag tolkar texten som att det handlar om hur varmvattenladdningen styrs. Annars så tycker nog jag att bypass är rätt onödigt överhuvetaget.
Det var en sak jag tror jag glömt berätta: För en månad sedan bytte jag själv den yttre cirkulationspumpen! Den gamla lade av nämligen. Och då misstolkade jag pilarna på pumpen som visar flödesriktningen.
Yttre cirkulationspumpen går c:a en kvart efter det att värmepumpen gjort sitt, och då flödar vattnet i systemet normalt.
Ska inte yttre cirkulationspumpen gå kontinuerligt? Så gör den iallafall på min IVT så länge yttertemperaturen är under +18 grader.Citat från: birlor skrivet 06 januari 2008, 14:58:45Yttre cirkulationspumpen går c:a en kvart efter det att värmepumpen gjort sitt, och då flödar vattnet i systemet normalt.