0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: kave skrivet 06 januari 2008, 22:42:15Citat från: hplp skrivet 06 januari 2008, 18:38:16Med all respekt BJohan, Nej ingen frånluftspump är lika effektiv som vare sig jord eller luft-vattenpump.Att en korrekt installerad och dimensionerad berg/jordvärmepump med en bra borra ger bäst effekt håller jag med om. Men att säga att en luft/vattenpump alltid skulle vara bättre än en frånluftsvärmepump förstår jag inte? Förutsättningarna för den varierar ju om inte mer än för en flvp.Kan du utveckla detta?Inte har jag väl påstått det? Inte lika effektiv skrev jag väl. FLVP återvinner, LVVP tillför.Anta att husets behov av ventillation är 220m3/h , en CZ svarar då för 90-95% av enegibehovet (enligt en som kan den maskinen).En FTX svarar för 70% av återvinning, kvar är då 30% plus varmvatten. Det ger en hel del marginal till behov av elpatronsdrift. Jag utgår från att vi skall ha någon form av återvinning.Vid ventillation 140m3/h innehåller den luft, enegi som en CZ kan tillgodogöra sig ca 1,7kWh. Det finns inte mer att återvinna. Räcker det till enegibehovet en kall dag? Den blir jämstäld med en 2kw-pump. Förmodligen skulle det kanske t.o.m löna sig att strunta i återvinningen och köra in 6kW värmepumpsvärme i huset. Och vad händer om man använder mycket varmvatten? Eltillskott för flvp men inte för lvvp skulle jag tro. Jo jag hävdar bestämt att en LV-VP är effektivare än FL-VP men det betyder inte att den är ett bättre val i alla lägen. Det är så mycket som spelar in vid val av pump.
Citat från: hplp skrivet 06 januari 2008, 18:38:16Med all respekt BJohan, Nej ingen frånluftspump är lika effektiv som vare sig jord eller luft-vattenpump.Att en korrekt installerad och dimensionerad berg/jordvärmepump med en bra borra ger bäst effekt håller jag med om. Men att säga att en luft/vattenpump alltid skulle vara bättre än en frånluftsvärmepump förstår jag inte? Förutsättningarna för den varierar ju om inte mer än för en flvp.Kan du utveckla detta?
Med all respekt BJohan, Nej ingen frånluftspump är lika effektiv som vare sig jord eller luft-vattenpump.
För ett hus med frånluftsventilation ser det ut på följande sätt:FrånluftsvärmepumpTillförd effekt är flvp´s totala uteffekt:+Effekt från avkylning av luften+Effekt från fuktutfällning+Effekt från kompressorns drivenergiFörbrukad effekt:-Ventilationsförlust-Värmetransmission genom skalet-Avloppsförluster-Drivenergi ventilationsfläkt-Drivenergi värmebärarpumpVid jämvikt balanserar dessa mot varandraFör en jordvärmepump i ett hus med frånluftsventilation gäller:Tillförd effekt är flvp´s totala uteffekt:+Effekt från avkylning av kylmediet+Effekt från kompressorns drivenergiFörbrukad effekt:-Ventilationsförlust-Värmetransmission genom skalet-Avloppsförluster-Drivenergi ventilationsfläkt-Drivenergi värmebärarpump-Drivenergi brinepumpOm man jämför dessa inser man att det är mer effektförluster med jordvärme än med flvp. Samma sak gäller för luft-vatten eftersom utomhusfläkten drar energi. Detta gäller i hus med frånluftsventilation.
Att ventilera 220 m3 i ett hus på 130kvm blir alltså för mycket , men fläkten går väl att varva ner ? Och effektbehov i ettt 130 kvm hus är väl lägre än i ett 180 kvm hus ?? Eller har jag förstått fel ? Tror nog den är vettigare än en "2kw-pump" i ett 130 kwm hus . Däremot i 100 kvm eller mindre är det väl vettigare med en 2kw , eller direkt-EL och LL-pump! + FTX ,Har en fighter310 nu , men den om något är en EL-panna , kan nog EJrekomendera den åt de som har över 100 kvm ! --/ Hur är det med Comfortzone , Finns det möjlighet att ställa så att fläktens varvtal ändras med kompressorns varvtal ??
Man kan även jämföra mellan andra FLVP, men inte med andra typer av pumpar. Vill man göra det gäller att se till att samma förutsättningar gäller. Så skulle man ex behöva bygga en förvärmare till LV ,LL och jordVP så att förångaren alltid fick 20 ºC samtidigt se till att luftflödet var detsamma i alla. Vad blir Års-COP på en LV-VP om den ständigt har 20 ºC in till förångaren?Säger sig själv att det inte hade fungerat, det är två olika system det handlar om.
Hmmm.... borde nog finnas en plats här på forumet där alla kunde skriva ner sin förbrukning , typ av uppv.system , hustyp , byggår asv , och därefter ENKELT kunna jämföra .Kanske inte HELT rättvist , alla har ej separat ELmätare på sina värmepumpar , men i alla fall enklare än nu .