Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Min 2020-14 stannar för att högtryckspressostaten löst?  (läst 8870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min 2020-14 stannar för att högtryckspressostaten löst?
« Svar #15 skrivet: 03 januari 2008, 00:21:38 »
2020 skall klara 58 ºC ner till -7 ºC  och 50 ºC under -7 den skall stänga av sig automatiskt när den gÃ¥r upp till den övre tempen.  förhopningsvis innan h.pressen löser.  Jag har sett att den har tendens att gÃ¥ lite högre än inställt värde när blir kallt ute kanske uteluften kyler tempgivarna pÃ¥ nÃ¥tt sätt.  Har inställd stopptemp pÃ¥ 45 ºC   när det varit -5 ºC grader har den matat pÃ¥ till 47-48 ºC enligt mina rörtermometrar. Det gör den inte pÃ¥ sommarn när det är varmt ute.
reglerar den inte stopptemperarur pÃ¥ returen ?  sÃ¥ att en stopptemp vid 50 ºC och ett DeltaT pÃ¥ 5K ger en VB-F pÃ¥ 55 ºC  ? ?
sen kan den bryta tidigare om VB-f överstiger 58 resp 50 ºC....eller ? ?
mvh. ACE

den reglerar pÃ¥ returen  men skulle den överstiga 50/58  ºC sÃ¥ stannar den pÃ¥ grund av hög framledning. SÃ¥ man skall kunna ha stopptemp pÃ¥ 50  ºC och den skall stanna pÃ¥ det värdet den upnÃ¥r först pÃ¥ retur/framled
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Min 2020-14 stannar för att högtryckspressostaten löst?
« Svar #16 skrivet: 03 januari 2008, 08:28:07 »
2020 skall klara 58 ºC ner till -7 ºC  och 50 ºC under -7 den skall stänga av sig automatiskt när den gÃ¥r upp till den övre tempen.  förhopningsvis innan h.pressen löser.  Jag har sett att den har tendens att gÃ¥ lite högre än inställt värde när blir kallt ute kanske uteluften kyler tempgivarna pÃ¥ nÃ¥tt sätt.  Har inställd stopptemp pÃ¥ 45 ºC   när det varit -5 ºC grader har den matat pÃ¥ till 47-48 ºC enligt mina rörtermometrar. Det gör den inte pÃ¥ sommarn när det är varmt ute.
reglerar den inte stopptemperarur pÃ¥ returen ?  sÃ¥ att en stopptemp vid 50 ºC och ett DeltaT pÃ¥ 5K ger en VB-F pÃ¥ 55 ºC  ? ?
sen kan den bryta tidigare om VB-f överstiger 58 resp 50 ºC....eller ? ?
mvh. ACE

den reglerar pÃ¥ returen  men skulle den överstiga 50/58  ºC sÃ¥ stannar den pÃ¥ grund av hög framledning. SÃ¥ man skall kunna ha stopptemp pÃ¥ 50  ºC och den skall stanna pÃ¥ det värdet den upnÃ¥r först pÃ¥ retur/framled

det är väl just det som är luringen i Nibes styrning !
du kan ha en önskad stopptemp på 50 ºC, samt en kopplingsdiff på tex 4 ºC........den kommer då stanna på framledning omedelbart efter start (framledningsbegränsningen) vid kall väderlek !

jag kan inte förstå varför man skulle envisas med att ha så hög stopptemp...maskinen blir bara oekonomisk och får slita ont ! Sc:,h
det blir en stor skillnad i ekonomi om man kan sänka 5-7 grader i stopptemp , vilket de flesta hus klarar sig bra med !

man håller ju inte full gas och reglerar effekten med kopplingen när man kör bil.........eller ??
så varför göra det med värmepumpen ? ?

mvh. ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: Min 2020-14 stannar för att högtryckspressostaten löst?
« Svar #17 skrivet: 03 januari 2008, 09:22:13 »
 *roflmao* man hÃ¥ller ju inte full gas och reglerar effekten med kopplingen när man kör bil.........eller ??
så varför göra det med värmepumpen ?

Den gillar jag skarpt, till och med så jag fattar..

Nu har jag justerat lite, eller det gjorde jag redan i natt. Noterat att pumpen går lite mer, men under kortare tid. Har minskat ett snäbb (middle) på cirkpumpen, utan att VP stannade i natt, kanon men jag vill inte ropa hej ännu. Noterar att delta T ligger runt 6 grader nu med -2.5 ute. Tror dock jag skall testa å dra ner pumpen ett snäpp till, då jag fick strypa returen 75% inna stigar tempen ökade.

Hetgas tempen var 89,4 precis när VP stannade?

Gurra....som inte kör automat, men reglerar med gasen, farten alltså.
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Min 2020-14 stannar för att högtryckspressostaten löst?
« Svar #18 skrivet: 03 januari 2008, 10:45:35 »
jag kör kör på stopp temp 45 ºC funkar bra för mitt hus. då har jag ca 50 ºC i framledning när det är som kallast
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: Min 2020-14 stannar för att högtryckspressostaten löst?
« Svar #19 skrivet: 03 januari 2008, 13:46:47 »
jag kör kör på stopp temp 45 ºC funkar bra för mitt hus. då har jag ca 50 ºC i framledning när det är som kallast

Habba!

Kör nu cirk,p på lägsta ca 1200 l/h och jag får ett delta T på 8.5 grader samt max framledning är ca 51,5 grader. Ute temp -2.0

Om det funkar så här blir jag evigt tacksam för de tips, råd å dåd som jag fick igår kväll.

Jej håller tummarna.
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: Min 2020-14 stannar för att högtryckspressostaten löst?
« Svar #20 skrivet: 04 januari 2008, 08:44:55 »
 Thumbsup       studs         

Nu har det snurrat i >24 timmar, efter dom råd och tips jag fått här på Värem.f. Så enkelt det blev, nu har jag enbart justerat stopptempen ner till 42 ºC och sänkt flödet till min (ca 1200 l/h) på cirk.p. Jag har aldrig tidigare kunnat köra cirk.p på lägsta hastigheten utan att jag ganska omgående erhållt pressostaorlarm på VP,en.

Idag på morgonen - 1.8 ºC ute och jag erhöll ca 9 ºC i delta T, vilket kankse är lite högt?
Stigaren ligger på drygt 54 ºC när VP stannar?

TACK alla inblandade för så här långt känns det alldeles perfekt.........

Gunnar

Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Min 2020-14 stannar för att högtryckspressostaten löst?
« Svar #21 skrivet: 04 januari 2008, 12:21:21 »
 kul att det funkar  Thumbsup

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: Min 2020-14 stannar för att högtryckspressostaten löst?
« Svar #22 skrivet: 04 januari 2008, 19:56:51 »


[Nu har det snurrat i >24 timmar, efter dom råd och tips jag fått här på Värem.f. Så enkelt det blev, nu har jag enbart justerat stopptempen ner till 42 ºC och sänkt flödet till min (ca 1200 l/h) på cirk.p. Jag har aldrig tidigare kunnat köra cirk.p på lägsta hastigheten utan att jag ganska omgående erhållt pressostaorlarm på VP,en.

Blev lite fel, ner till 45  ºC  skall det vara.....

Gunnar


[/quote]
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: Min 2020-14 stannar för att högtryckspressostaten löst?
« Svar #23 skrivet: 06 januari 2008, 10:09:44 »
 Thumbsup

Åter igen ett stort tack då det fortfarande snurrar på bra, inga stopp så kanske dax att fundera på några avslutande justeringar. Varför kan man ju fråga när det snurrar på, men jag skulle gärna vilja höja tempen från VP några grader, om det går.
Idag pÃ¥ morgonen 0.0 ºC ute och att delta T  pÃ¥ 7.9 ºC.  Hetgas pÃ¥ 84 ºC precis innan stopp, vilket jag tolkar att det kanske finns  möjlighet att höja delta T  nÃ¥got , alternativt höja stopp temp till 46/47 ºC  ??????

Kanske skall jag avvakta men det kliar i fingrarna att få testa lite innan jag far iväg några veckor......
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Min 2020-14 stannar för att högtryckspressostaten löst?
« Svar #24 skrivet: 06 januari 2008, 10:48:51 »
45 ºC stopptemp och 7,9 K DeltaT ger en framledning på 52,9 ºC !
jag hade inte höjt, kör aldrig varmare än nödvändigt, varje grad du höjer ger sämre COP/ekonomi !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: Min 2020-14 stannar för att högtryckspressostaten löst?
« Svar #25 skrivet: 06 januari 2008, 13:15:43 »
45 ºC stopptemp och 7,9 K DeltaT ger en framledning på 52,9 ºC !
jag hade inte höjt, kör aldrig varmare än nödvändigt, varje grad du höjer ger sämre COP/ekonomi !

Okki  ACE!

Borde med andra ord korrigera stopptemp efter årstiden för att optimera COP?

HA det/ Gunnar
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

Utloggad abron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min 2020-14 pÃ¥ mot söderväg.
SV: Min 2020-14 stannar för att högtryckspressostaten löst?
« Svar #26 skrivet: 13 januari 2008, 23:23:05 »
 studs

Nu har det fortsatt att fungera med min VP här i Timrå, och ikväll nära -8 ºC ute å VP med följande värden.

Delta T på 7.4 grader och het.g var 91.6 vid stopp som just nu är vid 44 ºC

Kör in 42 ºC på stigaren till radiatorerna i huset, så det skall nog går bra det här.

Gurra Grus
Nu har jag installerat och driftsatt min Nibe 2020 (14 kW).
Kör fast kondensering mot ca 65% av 1600 liters tankar. Eldar med ved som varit min ända energi källa under alla år. Värmer ca 240 kvm och bor kustnära i Medlpad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!