0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: FRJO skrivet 02 januari 2008, 21:41:252020 skall klara 58 ºC ner till -7 ºC och 50 ºC under -7 den skall stänga av sig automatiskt när den går upp till den övre tempen. förhopningsvis innan h.pressen löser. Jag har sett att den har tendens att gå lite högre än inställt värde när blir kallt ute kanske uteluften kyler tempgivarna på nått sätt. Har inställd stopptemp på 45 ºC när det varit -5 ºC grader har den matat på till 47-48 ºC enligt mina rörtermometrar. Det gör den inte på sommarn när det är varmt ute. reglerar den inte stopptemperarur på returen ? så att en stopptemp vid 50 ºC och ett DeltaT på 5K ger en VB-F på 55 ºC ? ?sen kan den bryta tidigare om VB-f överstiger 58 resp 50 ºC....eller ? ?mvh. ACE
2020 skall klara 58 ºC ner till -7 ºC och 50 ºC under -7 den skall stänga av sig automatiskt när den går upp till den övre tempen. förhopningsvis innan h.pressen löser. Jag har sett att den har tendens att gå lite högre än inställt värde när blir kallt ute kanske uteluften kyler tempgivarna på nått sätt. Har inställd stopptemp på 45 ºC när det varit -5 ºC grader har den matat på till 47-48 ºC enligt mina rörtermometrar. Det gör den inte på sommarn när det är varmt ute.
Citat från: ace skrivet 02 januari 2008, 21:57:50Citat från: FRJO skrivet 02 januari 2008, 21:41:252020 skall klara 58 ºC ner till -7 ºC och 50 ºC under -7 den skall stänga av sig automatiskt när den går upp till den övre tempen. förhopningsvis innan h.pressen löser. Jag har sett att den har tendens att gå lite högre än inställt värde när blir kallt ute kanske uteluften kyler tempgivarna på nått sätt. Har inställd stopptemp på 45 ºC när det varit -5 ºC grader har den matat på till 47-48 ºC enligt mina rörtermometrar. Det gör den inte på sommarn när det är varmt ute. reglerar den inte stopptemperarur på returen ? så att en stopptemp vid 50 ºC och ett DeltaT på 5K ger en VB-F på 55 ºC ? ?sen kan den bryta tidigare om VB-f överstiger 58 resp 50 ºC....eller ? ?mvh. ACEden reglerar på returen men skulle den överstiga 50/58 ºC så stannar den på grund av hög framledning. Så man skall kunna ha stopptemp på 50 ºC och den skall stanna på det värdet den upnår först på retur/framled
jag kör kör på stopp temp 45 ºC funkar bra för mitt hus. då har jag ca 50 ºC i framledning när det är som kallast
45 ºC stopptemp och 7,9 K DeltaT ger en framledning på 52,9 ºC !jag hade inte höjt, kör aldrig varmare än nödvändigt, varje grad du höjer ger sämre COP/ekonomi !Okki ACE!Borde med andra ord korrigera stopptemp efter årstiden för att optimera COP? HA det/ Gunnar