0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med tanke på att priusen kostar 250000 så är frågan om det blir billigare i längden. kan inte så mycket om priusen vad jag har förstått så har den lite batteripackar hur länge håller de och vad kostar det att byta? som privatperson misstänker jag att det blir en dyr historia. Jag skulle alldrig köpa en begagnad med tanke på hur mycket elektronik som ligger i den bilen. När garantin har gått ut så misstänker jag att det kan bli dyrt där med. kollade lite och då stog det 8 år eller 16000 mil på hybridsystemet. tror nog att andrahandsvärdet efter 16000 mil blir lågt
Hej!Jag är inne på min femte dieselbil. Det är en Skoda Octavia 2.0tdi med partikelfilter. Jag är väldigt nöjd med den. Den har nu gått 8200 mil och drar i snitt (verklig förbrukning) mellan 5.0-5.5l/100km. Det tycker jag är väldigt bra för en bil med 140hk. Den är väldigt pigg. När teknikens värld testade denna motor i en passat lämnar den drygt 140hk på drivhjulen. Just denna motor med partikelfilter har en 8 ventilstopp och har den bästa segdragningsförmåga jag någon gång testat. Passar fint ihop med den 6 vxl lådan.Jag testade en BMW 118d som är en trevlig miljöbil, men trots på papperet högre effekt och lägre vikt så var den betydligt slöare än Skodan. Det märkliga med Skodan är att den drog 10% mer de första 3000 milen. Efter 5000 mil så kom den ner i nuvarande förbrukning. Förutom inkörning misstänker jag att den fått ny programvara vid 3000mila servicen.Hälsningar ANPI
Det var riktigt bra förbrukningssiffror för din bil.Här från Helsingborgs Dagblad,kan man se att dieseln oftast går snålast från kallstart!Tyska tidningen Auto-Bild har kollat 28 olika modeller - hur mycket drar de under de första tre kilometrarna?Alltså den där turen på söndagens morgon till bageriet eller affären för att köpa färska frallor.Det blir dyra frallor.Dessutom sliter de där korta bilresorna på bil och miljö.Auto-Bild startade alla sina testbilar med kalla motorer och sedan körde de tre kilometer.BMW 335i drog mest. Förbrukningen motsvarade 2,08 liter per mil. Det var 128 procent över vad fabriken anger för blandad körning.Snålast var Toyota Prius med 0,66 liter per mil. Det motsvarar 29 procent över fabrikens siffror.Prius är en hybrid med el och bensinmotor och här visar det sig att tekniken verkligen gör nytta. Bilen drevs tidvis bara på el-motorn vilket pressade förbrukningen av bensin.Dieslarna var genomgående snålare än bensinbilarna.Fiat Punto diesel drog 0,82 liter - 78 procent mer än fabrikens uppgifter.Snålaste bensinbilen var Mini Clubman som drog 0,92 - 67 procent över fabriksuppgiften.I försöket fanns två Volkswagen Passater - en diesel och en bensinbil.Skillnaden mellan de två var minimal.Passat 2,0 TDi drog 1,23 liter.Passat 1,8 Tsi bensin drog 1,26 liter.Törstigaste dieselbilen var VW Touareg med en femcylindrig diesel. Den drog 1,86 liter per mil.Auto-Bild räknade också ut vad bränslet kostade för den där korta turen till konsum.Kostnaden för Prius var 2:46 kronor.En BMW 335i kostade 8:41 kronor.Auto-Bilds test visade att en Skoda Octavia med en bensinmotor på 1,6 liter under den första kilometern drog 1,75 liter per mil.Efter tre kilometer var förbrukningen nere i 1,29 och vid fem kilometer 1,19 liter.Auto-Bild uppger inte hur kallt det var utomhus när försöket genomfördes. Men vi kan misstänka att i vårt kalla klimat skulle förbrukningen var ännu högre.Christer Gerlach<
Citat från: ANPI skrivet 24 mars 2008, 09:34:10Hej!Jag är inne på min femte dieselbil. Det är en Skoda Octavia 2.0tdi med partikelfilter. Jag är väldigt nöjd med den. Den har nu gått 8200 mil och drar i snitt (verklig förbrukning) mellan 5.0-5.5l/100km. Det tycker jag är väldigt bra för en bil med 140hk. Den är väldigt pigg. När teknikens värld testade denna motor i en passat lämnar den drygt 140hk på drivhjulen. Just denna motor med partikelfilter har en 8 ventilstopp och har den bästa segdragningsförmåga jag någon gång testat. Passar fint ihop med den 6 vxl lådan.Jag testade en BMW 118d som är en trevlig miljöbil, men trots på papperet högre effekt och lägre vikt så var den betydligt slöare än Skodan. Det märkliga med Skodan är att den drog 10% mer de första 3000 milen. Efter 5000 mil så kom den ner i nuvarande förbrukning. Förutom inkörning misstänker jag att den fått ny programvara vid 3000mila servicen.Hälsningar ANPIÄr det förekommande så att när bilar kommer in för en service så kör de in ny programvara = bättre vrid , lägre förbrukning !?Jag menar ,gäller det skoda/vw eller även andra ?