Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lupo Tdi? Erfarenheter?  (läst 16927 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #30 skrivet: 21 mars 2008, 20:25:10 »
Med tanke på att priusen kostar 250000 så är frågan om det blir billigare i längden. kan inte så mycket om priusen  vad jag har förstått så har den lite batteripackar  hur länge håller de och vad kostar det att byta?      som privatperson misstänker jag att det blir en dyr historia. Jag skulle alldrig köpa en begagnad med tanke på hur mycket elektronik som ligger i den bilen. När garantin har gått ut så misstänker jag att det kan bli dyrt där med.  kollade lite och då stog det 8 år eller 16000 mil på hybridsystemet.  tror nog att andrahandsvärdet efter 16000 mil blir lågt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #31 skrivet: 21 mars 2008, 22:48:57 »
Jag skulle nog inte köpa en ny , utan jag tycker att det går bra att köpa en som någon kört några mil med.
Och att andra bilar inte har någon elektronik som kan spöka skulle jag inte vara så säker på,det döljer sig en hel del elektronik i moderna bilar idag.
Se på Volvo V-50 där över 50% varit på verkstaden för allvarliga fel under första året.

Fel blir det även på Toyota Prius vilket man kan utläsa om den här bilen nedan som färdats 26 393 mil.
http://avt.inel.gov/pdf/hev/fact_sheet1883.pdf

Ett batteripack köpte jag på skroten för 1500:- som jag ska ha i min elmoped.
Det går att byta ut en enstaka celler om man vill.

Jag skulle nog vara oroligare om jag ägde ett av nedstående bilmärken.

BRA OCH DÅLIGT HOS 42 MODELLER
Motormännens undersökning gäller de 42 mest sålda modellerna som registrerats mellan oktober 2005 och mars 2006, och som därefter varit i bruk under ett år.

Antal "större fel" per 100 bilar, bäst:
1. Toyota Prius 3 fel (var inte med i förra årets mätning)
2. Toyota Corolla 6 (9)
3. Subaru Legacy 7 (ej med)
4. Toyota Yaris 8 (4)
5. Hyundai Getz 9 (ej med)

Antal "större fel" per 100 bilar, sämst:
42. Volvo V 50 49 fel (27)
41. VW Passat 44 (21)
40. Mercedes B-klass 41 (ej med)
39. Citroën C 5 41 (29)
38. Peugeot 307 39 (32).

Antal "mindre fel" per 100 bilar, bäst:
1. Toyota Prius 7 (ej med)
2. Toyota RAV 4 8 (ej med)
3. Hyundai Santa Fe31 (64)
4. Mercedes B-klass 33 (ej med)
5. Subaru Legacy 39 (ej med)

Antal "mindre fel" per 100 bilar, sämst:
42. Mercedes A-klass 132 (ej med)
41. Ford Mondeo 100 (50)
40. Volvo V 60 94 (53)
39. Audi A 3 94 (ej med)
38. Peugeot 206 89 (68).

Mercedes siffra innebär att bilarna kan ha haft fler än ett fel per bil. Statistiken bygger dock på endast 62 Mercedesägare. (TT)
« Senast ändrad: 22 mars 2008, 21:31:19 av T-bird »
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #32 skrivet: 22 mars 2008, 15:40:26 »
Håller med ovanstående . Det finns många s.k statusmärken som har en massa "onödiga" FEL .  förstår ej varför märkena själv tillåter det , när de annars håller sig så högt i reklamen.
Är själv Toyotaägare sen många år tillbaka , men skulle nog kunna tänka mig annat märke ändå . Vad det däremot skulle vara vet jag ej nu , men det är ej heller aktuellt med nåt bilbyte nu !
Mazda och Honda ligger i alla fall bra till .....
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #33 skrivet: 23 mars 2008, 12:34:45 »
Med tanke på att priusen kostar 250000 så är frågan om det blir billigare i längden. kan inte så mycket om priusen  vad jag har förstått så har den lite batteripackar  hur länge håller de och vad kostar det att byta?      som privatperson misstänker jag att det blir en dyr historia. Jag skulle alldrig köpa en begagnad med tanke på hur mycket elektronik som ligger i den bilen. När garantin har gått ut så misstänker jag att det kan bli dyrt där med.  kollade lite och då stog det 8 år eller 16000 mil på hybridsystemet.  tror nog att andrahandsvärdet efter 16000 mil blir lågt

Läste i den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=26763 att priset på batteriet är 16990:- +moms.

Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #34 skrivet: 23 mars 2008, 13:43:08 »
Ja det blir 91kronor och femtio öre per cell ,inklusive moms,det går ju bra att byta enstaka celler i batteripacket.
Det som förvånar en del i debatten om hållbarheten på batteriet är att när en biltidning provade en ny Peugeot,där motorn rasade efter bara några mil på grund av frusen motorventilation och det kostade 68 000 kronor att få en ny motor i bilen så gjorde det ju inget då det gick på försäkringen.Att det sedan var ett typfel bekymrade tydligen ingen och att det kunde uppträda igen. Det kanske inte är så bra  att vi får ökade försäkringspremier på grund av felkonstruktioner av tillverkaren.
Men det är tydligen batteriet på Priusen som innebar största oron för bilisterna!

Flest stora fel hos Volvo V50
Allra flest stora fel redovisar Volvo V50 där varannan Volvo V50 haft så stora fel att det krävts akut verkstadsbesök. Hos VW Passat har 44 av 100 bilar haft stora fel. Problemen handlar ofta om bränsle- och tändsystemet men också om hel- och halvljus. Citroën C5:s felaktigheter är kopplade till tändsystem, kylsystem och bromsar. Mercedes har avancerad elektronik i sina bilar och därmed också många fel hos såväl B-klass som E-klass. Ägarna till Audi A6 uppger problem med bränsle- och tändsystem. Startsvårigheter är också vanligt förekommande hos Ford Focus Flexifuel.
Listan på bilarna med många små fel toppas av Mercedes A-klass och Ford Mondeo. I Motormännens nybilsenkät ingår de 42 mest sålda bilmodellerna som registrerats under perioden oktober 2005 till mars 2006 och som sedan varit i bruk under ett år.
Enligt Västerbottens-Kuriren.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #35 skrivet: 23 mars 2008, 13:46:44 »
En Toyota Prius kostar väl 250 000.
Svårt att få billiga mil med det utgångs priset
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #36 skrivet: 23 mars 2008, 14:23:55 »
generelt sett så det dyraste man laga på en bil är krånglande elektronik. Visar inte bilen en felkod så vet inte mekanikerna vad felet sitter. Då löser det problemet att byta ut del efter del tills den fungerar. Värst är det med sånna elfel som bara framtäder ibland givetvis när man lämnar in den så funkar den.
Nya bilar måste man i stort sett lämna in till märkesverkstan för de mindre firmorna har oftast inte felsökningutrustning för alla bilar.
Beträfande priusen så är väl det inte bara batterierna som kan krångla hela hybridsytemet är väl en himla massa elektronik.  batteriet kostar bara "17000"  det är 2800 mil i motsvarande dieselbil.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #37 skrivet: 23 mars 2008, 17:42:30 »
.Eftersom Prius är långt mer ny teknik än de andra har i sina bilar så är det inte det som fäller avgörandet hur bra det fungerar i verkligheten eftersom den samtidigt har nästan minst fel.Ska man då jämföra priset får man väl ta de som kommer närmast i modern teknik
och då brukar ju BMW och Audi säga att dom är de som leder i teknik.Se sedan vad deras bilar kostar så kommer deras priser väl i paritet med Priusens pris.Det var som när något bilprogram klagade på priserna på Mazdas drivaxlar,Dom svarade då att dom skulle se över prisbilden som ansågs som hög,men att dom inte vart med om att byta någon än så dom var ej så medvetna om problemet!På vissa bilmärken verkar vissa framvagnsdetaljer behöva bytas varje år som exempel.
« Senast ändrad: 24 mars 2008, 00:01:58 av T-bird »
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #38 skrivet: 23 mars 2008, 20:33:59 »
vist men du får ju till ex en Skoda roomster tdi för 160 000.
Då har du 100 000 kr att köpa disel för.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #39 skrivet: 24 mars 2008, 00:25:12 »
Jag säger som den som sålde sin Lexus LS 400 på Blocket och fick en Volvo tjänstebil,fast Lexusen var ett antal år gammal så var Volvon som var ny ,inte så mycket sämre än Lexusen! Ibland kan en begagnad bil fortfarande vara bättre än en en ny bil inte minst om man ser vad man får i komfort och finesser!Om man köper en bil som kostade 220 tusen för 90 tusen då den gått 1300 mil tycker jag att man får en hel del för pengarna,det kostar mycket att vara den första som köper bilen.Då får du 70 tusen jämfört med Roomstern att köpa bensin för.Bilarna som säljs som nya är ju inte alltid alldeles nya som en del kunder klagat på!
Det kan vara som med vin,köper man ett för billigt vin räcker betalningen av vinet bara till alkoholskatten,lägger man till en tia får man en tia av kvalité som bonus och det blir ett drickbart vin säger en del.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad ANPI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #40 skrivet: 24 mars 2008, 09:34:10 »
Hej!
Jag är inne på min femte dieselbil. Det är en Skoda Octavia 2.0tdi med partikelfilter. Jag är väldigt nöjd med den. Den har nu gått 8200 mil och drar i snitt (verklig förbrukning) mellan 5.0-5.5l/100km. Det tycker jag är väldigt bra för en bil med 140hk. Den är väldigt pigg. När teknikens värld testade denna motor i en passat lämnar den drygt 140hk på drivhjulen. Just denna motor med partikelfilter har en 8 ventilstopp och har den bästa segdragningsförmåga jag någon gång testat. Passar fint ihop med den 6 vxl lådan.

Jag testade en BMW 118d som är en trevlig miljöbil, men trots på papperet högre effekt och lägre vikt så var den betydligt slöare än Skodan.

Det märkliga med Skodan är att den drog 10% mer de första 3000 milen. Efter 5000 mil så kom den ner i nuvarande förbrukning. Förutom inkörning misstänker jag att den fått ny programvara vid 3000mila servicen.

Hälsningar ANPI
1.5 plans villa i Göteborgstrakten byggt -74. Gjuten platta, 100+60m2. Huset är normalisolerat.
Från början fanns direktverkande el och mekanisk frånluftsventilation. 
Satte in en LLVP TOSHIBA Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E i Mars 2008. Konverterade den mekaniska frånluften till FLVP Nibe 310P i januari 2009. Då ersattes också 4 el-element med 4 vatten-element. I övrigt bytt till oljefyllda el-element.
Förbrukning innan installation av de båda pumparna ca 25.000kWh/år i total elförbrukning.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #41 skrivet: 24 mars 2008, 12:00:09 »
Det var riktigt bra förbrukningssiffror för din bil.Här från Helsingborgs Dagblad,kan man se att dieseln oftast går snålast från kallstart!
Tyska tidningen Auto-Bild har kollat 28 olika modeller - hur mycket drar de under de första tre kilometrarna?
Alltså den där turen på söndagens morgon till bageriet eller affären för att köpa färska frallor.
Det blir dyra frallor.
Dessutom sliter de där korta bilresorna på bil och miljö.

Auto-Bild startade alla sina testbilar med kalla motorer och sedan körde de tre kilometer.
BMW 335i drog mest. Förbrukningen motsvarade 2,08 liter per mil. Det var 128 procent över vad fabriken anger för blandad körning.
Snålast var Toyota Prius med 0,66 liter per mil. Det motsvarar 29 procent över fabrikens siffror.

Prius är en hybrid med el och bensinmotor och här visar det sig att tekniken verkligen gör nytta. Bilen drevs tidvis bara på el-motorn vilket pressade förbrukningen av bensin.
Dieslarna var genomgående snålare än bensinbilarna.
Fiat Punto diesel drog 0,82 liter - 78 procent mer än fabrikens uppgifter.
Snålaste bensinbilen var Mini Clubman som drog 0,92 - 67 procent över fabriksuppgiften.
I försöket fanns två Volkswagen Passater - en diesel och en bensinbil.
Skillnaden mellan de två var minimal.
Passat 2,0 TDi drog 1,23 liter.
Passat 1,8 Tsi bensin drog 1,26 liter.
Törstigaste dieselbilen var VW Touareg med en femcylindrig diesel. Den drog 1,86 liter per mil.

Auto-Bild räknade också ut vad bränslet kostade för den där korta turen till konsum.
Kostnaden för Prius var 2:46 kronor.
En BMW 335i kostade 8:41 kronor.
Auto-Bilds test visade att en Skoda Octavia med en bensinmotor på 1,6 liter under den första kilometern drog 1,75 liter per mil.
Efter tre kilometer var förbrukningen nere i 1,29 och vid fem kilometer 1,19 liter.

Auto-Bild uppger inte hur kallt det var utomhus när försöket genomfördes. Men vi kan misstänka att i vårt kalla klimat skulle förbrukningen var ännu högre.

Christer Gerlach<

Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #42 skrivet: 24 mars 2008, 12:29:18 »
Hej!
Jag är inne på min femte dieselbil. Det är en Skoda Octavia 2.0tdi med partikelfilter. Jag är väldigt nöjd med den. Den har nu gått 8200 mil och drar i snitt (verklig förbrukning) mellan 5.0-5.5l/100km. Det tycker jag är väldigt bra för en bil med 140hk. Den är väldigt pigg. När teknikens värld testade denna motor i en passat lämnar den drygt 140hk på drivhjulen. Just denna motor med partikelfilter har en 8 ventilstopp och har den bästa segdragningsförmåga jag någon gång testat. Passar fint ihop med den 6 vxl lådan.

Jag testade en BMW 118d som är en trevlig miljöbil, men trots på papperet högre effekt och lägre vikt så var den betydligt slöare än Skodan.

Det märkliga med Skodan är att den drog 10% mer de första 3000 milen. Efter 5000 mil så kom den ner i nuvarande förbrukning. Förutom inkörning misstänker jag att den fått ny programvara vid 3000mila servicen.

Hälsningar ANPI


Är det förekommande så att när bilar kommer in för en service så kör de in ny programvara = bättre vrid , lägre förbrukning !?
Jag menar ,gäller det skoda/vw eller även andra ?
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #43 skrivet: 24 mars 2008, 18:05:32 »
Det var riktigt bra förbrukningssiffror för din bil.Här från Helsingborgs Dagblad,kan man se att dieseln oftast går snålast från kallstart!
Tyska tidningen Auto-Bild har kollat 28 olika modeller - hur mycket drar de under de första tre kilometrarna?
Alltså den där turen på söndagens morgon till bageriet eller affären för att köpa färska frallor.
Det blir dyra frallor.
Dessutom sliter de där korta bilresorna på bil och miljö.

Auto-Bild startade alla sina testbilar med kalla motorer och sedan körde de tre kilometer.
BMW 335i drog mest. Förbrukningen motsvarade 2,08 liter per mil. Det var 128 procent över vad fabriken anger för blandad körning.
Snålast var Toyota Prius med 0,66 liter per mil. Det motsvarar 29 procent över fabrikens siffror.

Prius är en hybrid med el och bensinmotor och här visar det sig att tekniken verkligen gör nytta. Bilen drevs tidvis bara på el-motorn vilket pressade förbrukningen av bensin.
Dieslarna var genomgående snålare än bensinbilarna.
Fiat Punto diesel drog 0,82 liter - 78 procent mer än fabrikens uppgifter.
Snålaste bensinbilen var Mini Clubman som drog 0,92 - 67 procent över fabriksuppgiften.
I försöket fanns två Volkswagen Passater - en diesel och en bensinbil.
Skillnaden mellan de två var minimal.
Passat 2,0 TDi drog 1,23 liter.
Passat 1,8 Tsi bensin drog 1,26 liter.
Törstigaste dieselbilen var VW Touareg med en femcylindrig diesel. Den drog 1,86 liter per mil.

Auto-Bild räknade också ut vad bränslet kostade för den där korta turen till konsum.
Kostnaden för Prius var 2:46 kronor.
En BMW 335i kostade 8:41 kronor.
Auto-Bilds test visade att en Skoda Octavia med en bensinmotor på 1,6 liter under den första kilometern drog 1,75 liter per mil.
Efter tre kilometer var förbrukningen nere i 1,29 och vid fem kilometer 1,19 liter.

Auto-Bild uppger inte hur kallt det var utomhus när försöket genomfördes. Men vi kan misstänka att i vårt kalla klimat skulle förbrukningen var ännu högre.

Christer Gerlach<



Man brukar väl räkna snittförbrukning på typ en tank    inte förb för att åka och köpa frallor
helt klart så priusen billig att köra om man åker korta sträcker enbart gämfört med andra bilar
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad ANPI

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lupo Tdi? Erfarenheter?
« Svar #44 skrivet: 24 mars 2008, 18:13:26 »
Hej!
Jag är inne på min femte dieselbil. Det är en Skoda Octavia 2.0tdi med partikelfilter. Jag är väldigt nöjd med den. Den har nu gått 8200 mil och drar i snitt (verklig förbrukning) mellan 5.0-5.5l/100km. Det tycker jag är väldigt bra för en bil med 140hk. Den är väldigt pigg. När teknikens värld testade denna motor i en passat lämnar den drygt 140hk på drivhjulen. Just denna motor med partikelfilter har en 8 ventilstopp och har den bästa segdragningsförmåga jag någon gång testat. Passar fint ihop med den 6 vxl lådan.

Jag testade en BMW 118d som är en trevlig miljöbil, men trots på papperet högre effekt och lägre vikt så var den betydligt slöare än Skodan.

Det märkliga med Skodan är att den drog 10% mer de första 3000 milen. Efter 5000 mil så kom den ner i nuvarande förbrukning. Förutom inkörning misstänker jag att den fått ny programvara vid 3000mila servicen.

Hälsningar ANPI


Är det förekommande så att när bilar kommer in för en service så kör de in ny programvara = bättre vrid , lägre förbrukning !?
Jag menar ,gäller det skoda/vw eller även andra ?

Hej!
Det händer nog de flesta fabrikat. Vad jag hört är Volvo de som uppgraderar mest och VAG (VW, Skoda, Audi, Seat) uppgraderar mer sällan.
Men så länge garantin gäller kan det vara bra att be dem uppgradera om någon senare programvara finns. Men de brukar inte vara så pigga på att erkänna att det finns någon uppgradering.
Själv fick jag inget lägre vrid men lägre förbrukning och något jämnare gång när partikelfiltret renade sig. Tidigare ryckte lite grann och det hade enligt Skoda med reningen av partikelfiltret att göra.

Hälsningar ANPI
1.5 plans villa i Göteborgstrakten byggt -74. Gjuten platta, 100+60m2. Huset är normalisolerat.
Från början fanns direktverkande el och mekanisk frånluftsventilation. 
Satte in en LLVP TOSHIBA Super Daiseikai RAS-B10SKVP-E i Mars 2008. Konverterade den mekaniska frånluften till FLVP Nibe 310P i januari 2009. Då ersattes också 4 el-element med 4 vatten-element. I övrigt bytt till oljefyllda el-element.
Förbrukning innan installation av de båda pumparna ca 25.000kWh/år i total elförbrukning.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!