0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kanske en off-topic fråga till gonzo.På ritningen till nordenberedaren finns en slinga i tanken just avsedd för extern fläktkonvektor, men jag kan inte hitta någon data på vad det maximala effekt-uttaget kan bli från denna slinga ? Är det möjligt att ansluta en vanlig radiator(er) med cirkpump, eller ger denna slinga så låg temp ut att det är ett måste att använda fläktkonvektor typ lågtemp-system. När du kör fullt skaft, vilken temp får du ut från denna slinga samt vilken temp får du på returen.Det anges i databladen att en fläktkonvektor på max 3500W kan användas, men vanliga radiatorer ligger väl runt 600-800W i effekt ut, så om en liten kåk har runt 3-5 raddar kanske det kan funka att koppla på det beftinliga ?Om det nu skulle vara så att det blir för högt effektuttag om allt går samtidigt kanske det kan funka att varmvatten har företräde vid tillverkningen, så att så fort man drider på kranen kan då ett relä stoppa cirk-pumpen till radiatorerna som då har en viss fördröjning (typ tryckgivare på vvb > relä trappbelysning med delay på låt säga 15-20 min)Vad tror du.
Anledningen till mitt tänk är att moderna pannor brukar köra dubbla cirk-pumpar där pump 1 går till VVB och pump 2 till framledning, där cirkpumpen till framledningen stängs av under tillverkningen av varmvatten, tror att en period brukar ligga på c:a 15-20 min, sen går framledningspumpen på igen, och på den tiden brukar komforten inte bli lidande.
Hur lång tid brukar en laddning ta på en Nordenberedare (200L-modellen), har du tagit tid på typ helt urladdad samt halvladdad tank?
moderna pannor brukar köra dubbla cirk-pumpar där pump 1 går till VVB och pump 2 till framledning
Har själv Viessmann, den alternerar så VVB har företräde, när det är svinkyla stänger den cirk-pump till framledningen och kör enbart VVB, detta tar c:a mellan 10-15min beroende på hur mycket som man tar ur beredaren på 200L, raddarna kanske hinner tappa 1-2 ºC, sen kommer värmen igen. Inga knäppningar eller tjut från termostaten (har en Grundfos Alpha+ cirkpump som känner av trycket. Har sett samma koncept på andra pannor också, dock ej på elpannor.