0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Givetvis fyller jag på vattnet om jag fått ett TB-larm och för lågt tryck.. Frågan är bara var vattnet tar vägen!?
Antingen är termostaten/styrningen kass eller så släpper inte kontaktorerna strömmen till elpatronerna när dom ska.
Tappa ur varmvatten så att elpatronerna slår till och håll koll på panntempen och elpatronerna.
Kompressorn kan inte värma till så höga temperaturer (speciellt inte med värmebehov i huset), det torde därför vara problem med elpatronerna. Antingen är termostaten/styrningen kass eller så släpper inte kontaktorerna strömmen till elpatronerna när dom ska.Tappa ur varmvatten så att elpatronerna slår till och håll koll på panntempen och elpatronerna.Panntemepen skall normalt (om jag inte minns fel) ligga runt max ~55/Tomas
Borde det inte bli för varmt i huset om kontaktorerna till elpatron inte släpper?Kan shuntventilen kärva så att den pytsar ut mestadelen till beredaren och pumpen gasar på för tempen på framledningen inte blir den önskade?
Citat från: digitalrobert skrivet 30 december 2007, 19:20:21Borde det inte bli för varmt i huset om kontaktorerna till elpatron inte släpper?Kan shuntventilen kärva så att den pytsar ut mestadelen till beredaren och pumpen gasar på för tempen på framledningen inte blir den önskade? Nej inte i huset, pannvattnet shuntas ju till husvärmen så shunten anpassar sig efter pannvattentemperaturen. Det som händer är istället att temperaturbegränsaren löser ut och stoppar pannan, precis som e98jole skriver.360 funkar så att VP + elpatron värmer pannvattnet och varmvattnet samtidigt (VVB sitter i pannan), normalt värms pannan till 50-55 ºC. Vatten shuntas därifrån till husvärme. e98jole: läs av temperaturerna i meny 1.0, 1.1 och 1.2?
Fast panntempen kanske inte höjs om framledningstemperaturen inte uppnås?