0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den enklaste lösningen är som du skriver att koppla in din nuvarande VVB i serie efter VP:n så har du varmvatten till både dusch och bubbelbad. VP:n förvärmer då varmvattnet så din Compact kommer då bara behöva hålla vattnet varmt.Den andra lösningen är en Duo eller 1135 och en VVB på 300 liter.Den 3:e lösningen är att ha en vanlig VP med endast inbyggd VVB och aktivera extra VV en stund före att badet ska tappas upp, varmvattentemperaturen höjs då till 65 ºC med elpatron och borde då räcka till ett 225 liter badkar.Jag har ett normalstort badkar och min 1215-5 med inbyggd beredare räcker precis till detta men sen får man vänta 3 kvart innan det finns varmvatten igen.
Jag har ett normalstort badkar och min 1215-5 med inbyggd beredare räcker precis till detta men sen får man vänta 3 kvart innan det finns varmvatten igen.
Carl N menar att koppla den externa vvb i serie efter den interna i vp:n.
Ok, verkar bra om en 100-liters skulle räcka. Tyvärr är det fortfarande en låda som ska in i tvättstugan och ta plats. Om man skulle kunna stapla en 100-liters varmvattenberedare ovanpå en 100-liters volymtank vore det bra men det vet jag inte om det går.
köp en vp med inbygd beredare, räcker inte varmv. häng på en spetsberedare efteråt. När du kört ett tag märker du om du behöver en volymföstorare. båda alternativen kostar inte mycket att installera i efterhand jämfört om du installerar den med en gång.