0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En på 100 liter borde räcka. Nibe har en som är 1 meter hög och 1/2 meter i diameter. Den kan monteras hängande på väggen bredvid värmepumpen.http://www.nibeonline.com/pdf/611182-2.pdfIVT:s motsvarighet är 1,5 meter hög och 0,3 m i diameter, den ställs på golvet:http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Arbetstank100_sv_2.1.pdf
Citat från: Carl N skrivet 27 december 2007, 08:27:45En på 100 liter borde räcka. Nibe har en som är 1 meter hög och 1/2 meter i diameter. Den kan monteras hängande på väggen bredvid värmepumpen.http://www.nibeonline.com/pdf/611182-2.pdfIVT:s motsvarighet är 1,5 meter hög och 0,3 m i diameter, den ställs på golvet:http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Arbetstank100_sv_2.1.pdfHanteras denna också av befintlig logik i pannan/värmepumpen/...? Om inte termostaterna på elementen skall vara de som styr värmen och inte hela regleringen skall bygga på utetemperaturen måste ju den här tanken hindras att flöda vatten till elementen när det är varmt nog inne. Alternativt värmepumpen ladda tanken först när det behövs, och den fördröjningen vill man väl inte ha?--- Mats ---
Systemet är så trögt att en volymförstorare inte påverkar temperaturen inne, det som händer är att gradminuterna kommer att stiga/sjunka lite långsammare. Men den genomsnittliga temperaturen på framledningen blir den samma. Använder man däremot termostaterna på elementen för styrning så "stör" man styrdatorns arbete.
Citat från: svenske kocken skrivet 27 december 2007, 14:37:02Systemet är så trögt att en volymförstorare inte påverkar temperaturen inne, det som händer är att gradminuterna kommer att stiga/sjunka lite långsammare. Men den genomsnittliga temperaturen på framledningen blir den samma. Använder man däremot termostaterna på elementen för styrning så "stör" man styrdatorns arbete.Ja, det låter logiskt och det var så jag gissade det var. Men det är det jag får till en svaghet i systemet så länge det inte kombineras med växlar och styrlogik för att värma elementen via tanken, alternativt att låta bli att värma elementen trots att det finns värme i tanken. Det är själva trögheten du beskriver som innebär att från det man stängt av pannan tills elementen blivit kalla kommer det att ta längre tid. Alltså blir huset varmare under tiden, förutsatt att det inte finns en växel och inte heller termostater på elementen. På samma sätt, när pumpen går igång kommer det att ta tid innan värmen ökat tillräckligt mycket i radiatorerna, varför det kommer att hinna bli lite kallare än innan innan det blir varmt igen.
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 27 december 2007, 16:06:49Ja, det låter logiskt och det var så jag gissade det var. Men det är det jag får till en svaghet i systemet så länge det inte kombineras med växlar och styrlogik för att värma elementen via tanken, alternativt att låta bli att värma elementen trots att det finns värme i tanken. Det är själva trögheten du beskriver som innebär att från det man stängt av pannan tills elementen blivit kalla kommer det att ta längre tid. Alltså blir huset varmare under tiden, förutsatt att det inte finns en växel och inte heller termostater på elementen. På samma sätt, när pumpen går igång kommer det att ta tid innan värmen ökat tillräckligt mycket i radiatorerna, varför det kommer att hinna bli lite kallare än innan innan det blir varmt igen. Det är väl detta som är själva vitsen, tempen rör sig långsammare både upp och ner så framledningen håller sig närmare börvärdet hela tiden istället för att gå från kallt-> hett-> kallt på kort tid.Det bör väl rimligen ge en jämnare temperatur inne jämfört med att försöka hålla starterna nere med mycket gradminuter.
Ja, det låter logiskt och det var så jag gissade det var. Men det är det jag får till en svaghet i systemet så länge det inte kombineras med växlar och styrlogik för att värma elementen via tanken, alternativt att låta bli att värma elementen trots att det finns värme i tanken. Det är själva trögheten du beskriver som innebär att från det man stängt av pannan tills elementen blivit kalla kommer det att ta längre tid. Alltså blir huset varmare under tiden, förutsatt att det inte finns en växel och inte heller termostater på elementen. På samma sätt, när pumpen går igång kommer det att ta tid innan värmen ökat tillräckligt mycket i radiatorerna, varför det kommer att hinna bli lite kallare än innan innan det blir varmt igen.