0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du får räkna ut hur stor volym du har i ditt värmesystem, minst 25 liter/kw bör det vara. Om du sedan behöver en "knäpptank" vet du inte förrän du kört igång anläggningen.
En volymtank är nästan alltid att rekomendera enligt mig, den betalar sig på 2 år samt att start-stopp blir mindre kommer din innetemp att skilja max 0.5 grader och du får justa gångtider. Detta går att få utan också men då kommer starterna att bli fler.Själv har jag enn 500 liters tror som idag när det är 0 grader ute så har jag 5 starter för elementvärmen/dygn.Däremot så tror jag den går uppemot 1,5 timme varje gång men vad gör det??Den står ju still destå längre när den väl är färdig, en 500 liters är väl i mesta lagret men jag ville ha en solslinga också å då blev det en 500 liters, annars räcker det oftast med en 100 liter
Jag skulle helst vilja slippa ha den i tvättstugan vid värmepumpen då jag troligen kommer behöva separat varmvattenberedare också så det riskerar att bli trångt med ytterliggare en burk. Det var därför jag funderade på om man kunde installera den nere i grunden på något sätt. Nackdelen är förstås att man inte får någon nytta av spillvärmen från tanken inne i huset.
Kilo ingen tvekan om att du behöver en volymförstorare vore bara snålt och oekonomiskt att inte ta med en sådan direkt.Sen har man ju fördelen om man är i precis gränslandet imella 2 olika storlekar har man en volymförstorare så är det ingen fara att välja den större, och bli av med all elpatrondrift som man kanske skulle få med den mindre. Precis så gjorde jag sen kan man ju ha andra faktorer tex om familjen växer eller man ska bygga ut.Det har man ju sett här innan att man inrett övervåningen och sen går elpatronen på vid +-0, alltså en för liten vp helt plötsligt.Alla tänker vi olika mn det gäller att sätta sig in i just sitt fall och välja grejerna efter det.
har man en akumukatortank och shuntar ut värmen måste man producera varmare vatten till tanken än den temperatur som för ögonblicket behövs för att värma huset. Ju högre temperatur man har på vattnet dess sämre verkningsgrad får man på pumpen, man vill alltså inte göra vattnet varmare än nödvändigt. Därför är flytande kondensering och "direkt leverans" av värmen till radiatorerna det mest ekonomiska.
Beroende på hur anläggningen (pump tex. storlek/behov.element,hus,mm.) ser ut och hur man har justerat in flöden och styrdator kan man "styra" både gångtider och temperaturer. Ta tex. min anläggning där en 160 liters beg. varmvattenberedare kopplad efter VP men före elementen ger mig c:a 30 % färre starter med motsvarande längre gångtid var gång pumpen går. Temperaturen på framledningen är aldrig mer än c:a 5-6 grader högre än börvärdet och 6-7 under och den skillnaden i framledningstemperatur är inte mätbar eller kännbar.Ska man ha en shunt inblandat i systemet måste man få den automatik som styr shunten och pannans styrdator att samarbeta, vilket kräver "lite mer" än vad dom flesta styrautomatiker klarar av samt har man en shunt måste man ha en extra cirkpump som även den drar extra energi och på ett år blir det inte försumningsbart. Låt säga 80 watt x 24 timmar x 365 = c:a 700kwh vilket hos mig motsvarar4-5 års el-tillskott
Citat från: luckyman skrivet 28 december 2007, 08:46:18Kilo ingen tvekan om att du behöver en volymförstorare vore bara snålt och oekonomiskt att inte ta med en sådan direkt.Sen har man ju fördelen om man är i precis gränslandet imella 2 olika storlekar har man en volymförstorare så är det ingen fara att välja den större, och bli av med all elpatrondrift som man kanske skulle få med den mindre. Precis så gjorde jag sen kan man ju ha andra faktorer tex om familjen växer eller man ska bygga ut.Det har man ju sett här innan att man inrett övervåningen och sen går elpatronen på vid +-0, alltså en för liten vp helt plötsligt.Alla tänker vi olika mn det gäller att sätta sig in i just sitt fall och välja grejerna efter det.Svenske kocken och alla hans argument har fått mig att inse att det finns många plus med en volymförstorare. Men vad i en volymförstorare gör att man slipper elpatrondrift? Laddning görs ju ändå 5 gånger per dygn, så det kan inte vara några lagringseffekter, och vp lär ju inte kunna producera värme i en situation där den annars inte kunde gjort det utan volymförstoraren?--- Mats ---