0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har precis fått en HE12:a installerad och trodde att vi minsan skulle spara en hel del i förbrukning. Nu har det dock inte blivit så, vi har i stort sett exakt samma förbrukning som vi hade innan pumpen trots att vi stängt av 8 element. Har vid två tillfällen stängt av allt utom pumpen och mätt och konstaterat att den drar ungefär 2kw/h konstant och det är inklusive avfrostning. Som det är nu har vi en förbrukning på 100-120kw/dygn och då står pumpen för cirka 50kw av dessa. Tycker detta verkar mycket efter vad man läst om här på forumet där de flesta verkar ligga mycket lägre.Enligt spec. så ska den dra ca 2.3kw som mest har jag för mig och det är som sagt vad jag tror att våran drar hela tiden den är igång. Den ger bra med värme och värmer huset bra så det är inge fel på det. Vet inte om det beror på att det i hallen där den sitter aldrig blir riktigt varmt. All värme åker ut i vardagsrummet och i hallen är det ca 20 ºC, pumpen iställd på 23 ºC. Uppe i taket där den sitter pendlar det nog runt 24 ºC.Pumpen är kopplad direkt till elcentralen så jag kan inte mäta endast den tyvärr så dessa siffror stämmer inte exakt men ganska så bra skulle jag tro.