0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: digitalrobert skrivet 21 december 2007, 21:05:46Skulle det kunna vara en läcka mellan "varmvattenberedaren" och radiatorslingan?Missade detta så då är ju inte ovanstående aktuellt:Citat från: bejbi skrivet 21 december 2007, 19:42:04Vet ej hur jag kollar det trycket har vatten upp mot acumelatortanken på vinden mätaren säger ca 7m, ganska nyligen påfylld.Det kan det väl vara ändå? Jag tycker det är ett bra förslag och det har väl varit uppe tidigare?Med öppet system brukar det gå ett överloppsrör. Trycket blir inte högre än vattentrycket upp till detta. Borde vara ganska enkelt att kolla, antingen genom att följa rören, eller stänga av vattnet och se om det påverkar förbrukningen.mvh
Skulle det kunna vara en läcka mellan "varmvattenberedaren" och radiatorslingan?Missade detta så då är ju inte ovanstående aktuellt:Citat från: bejbi skrivet 21 december 2007, 19:42:04Vet ej hur jag kollar det trycket har vatten upp mot acumelatortanken på vinden mätaren säger ca 7m, ganska nyligen påfylld.
Vet ej hur jag kollar det trycket har vatten upp mot acumelatortanken på vinden mätaren säger ca 7m, ganska nyligen påfylld.
Nu är det ingen som har använt något vatten ikväll, och mätaren i källaren står alldeles stilla.
Håller med om att man inte behöver fylla på, men man kan väl göra det ändå Hittade detta gamla inlägg:Citat från: bejbi skrivet 20 december 2007, 19:16:26Nu är det ingen som har använt något vatten ikväll, och mätaren i källaren står alldeles stilla.Digitalrobert räknade ut att det skulle bli ca 11 liter i timmen. Det borde synas tydligt på "propellrarna" i vattenmätaren. Så pass stora läckage kan vi alltså utesluta.mvh
Allt vatten ut till garaget är avstängt med "handtag's" ventiler.Någon frågade om vattnets temp från pannan till radiatorerna, Jag vet inte har ingen temp mätare till det bara en ratt med 1-5 och den står på 3 nu.
Och även om det skulle läcka 100m3 och 5-gradigt vatten ska värmas upp till 60 grader så blir väl energiåtgången:100m3 x 1,16 x 55 = 6400 kwh vilket inte är så mycket på det hela taget.
Citat från: Roland skrivet 21 december 2007, 21:40:57Har ni tittat inuti pannan och undersökt att den är torr? Ett läckage där borde tömma radiatorsystemet så småningom så det är en långsökt teori. Nu är du nummer tre som föreslår att det kanske beror på lite vatten i systemet. Alla tre är stora profeter här så jag ber er ödmjukt att förklara hur lågt systemtryck kan få förbrukningen att öka. mvh
Har ni tittat inuti pannan och undersökt att den är torr? Ett läckage där borde tömma radiatorsystemet så småningom så det är en långsökt teori.
Jag har tänkte på en sak...(som peter dalle)Vad blir det för årsförbrukning med nuvarande dygnsförbrukning? I pelletsforum har jag läst att den värsta vintermånaden står för ca 15% av årsförbrukningen. Om ni snittade på 5kW nu så blir det 5kW*24h*30dag/0.15=24000kWh. Inte alls så mycket som elräkningen antyder? Kan de åtgärder ni redan gjort (stänga av garage och pluggar rökrör) ändå haft verkan och att ni redan fått ner årsförbrukningen till det tidigare ägare angav? Om ni haft "lite" värme på i ett oisolerat garage med dåligt isolerad kulvert så kan den ha dragit mycket, även på sommaren. Det var ju en rätt kylisylig sommar vi hade i år och en ovanligt varm året innan.mvh
Det verkar som om värme försvinner någonstans. Vattenförbrukningen borde stanna under 150m³/år för två personer och under 200m³/år om ni är tre personer i hushållet.Det verkar ju nästan som om varmvatten läcker ut någonstans, det är ju lätt att kolla om ni läser av vattenmätaren, när ni inte använder något vatten. Det är ju som de andra säger, någonstans måste värmen ta vägen.//Ronnie
Tilläggas bör att när vi köpte huset för två år sedan så uppgav säljaren att han låg på en förbrukning på ca 28000 kwh/år. Nu ligger vi på över 40000