0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Ta en annan storförbrukare där du vet exakta förbrukningen på typ dammsugare eller hårtork (förbrukningen står angiven på typskylten).
Kolla trycket i radiatorsystemet, om trycket är lågt så måste ni fylla på vatten, lite vatten i systemet kan även ge mindre tappvarmvattenmängd - så den teorin är inte otänkbar.Trycket skall ligga på ca 0.5 bar om huset är enplans, med två våningar, ca 0.8 bar, och om pannan står i källare och huset har två plan, ca 1.2 bar.
bejbi;Vad har ni för temp på pannan?Hur stor är elpatronen?Har ni funderat på pellets?Vad har ni för innetemp?mvh
Vattenförbrukningen blir ungefär 250 m3/år. Det låter mycket för 3 personer. Fast om 100 m3/år varmvatten läcker till avloppet borde det märkas. Men det kan vara idé att kolla om vattenmätaren rör sig när ingen i huset använder vatten. Jag håller med Ace, elförbrukningen är helt orimlig för ett hus på 115 m2. Hur pass noga tittade installatören på pannan, märkte han inget konstigt med den?
Vet ej hur jag kollar det trycket har vatten upp mot acumelatortanken på vinden mätaren säger ca 7m, ganska nyligen påfylld.
Citat från: Kall Kyl skrivet 21 december 2007, 19:44:07bejbi;Vad har ni för temp på pannan?Hur stor är elpatronen?Har ni funderat på pellets?Vad har ni för innetemp?mvhPannan är ställd på 60 grader, säger gubben.Elpatronen är på 90 kW.Jo, vi har haft funderingar på pellets, men då vi har hört oss för på olika håll, så har alla rekommenderat just luft/vatten. Innetempen ligger på 19-20 grader nu.
den tar inte vägen nån stans för tillfället....jag menar:det försvinner ju inte i den omfattningen för tillfället !mvh. ACE
Hos min mor som också har ett femtiotalshus hade man draget rätt mycket värme i källargolvet som var betong direkt på marken (nu omdraget) har ni samma typ av dragning så lär det försvinna rätt mycket värme den vägen.
Pannan är ställd på 60 grader, säger gubben.
Elpatronen är på 90 kW.
Jo, vi har haft funderingar på pellets, men då vi har hört oss för på olika håll, så har alla rekommenderat just luft/vatten.
Innetempen ligger på 19-20 grader nu.
Skulle det kunna vara en läcka mellan "varmvattenberedaren" och radiatorslingan?Missade detta så då är ju inte ovanstående aktuellt:Citat från: bejbi skrivet 21 december 2007, 19:42:04Vet ej hur jag kollar det trycket har vatten upp mot acumelatortanken på vinden mätaren säger ca 7m, ganska nyligen påfylld.
Har ni tittat inuti pannan och undersökt att den är torr? Ett läckage där borde tömma radiatorsystemet så småningom så det är en långsökt teori.
Citat från: digitalrobert skrivet 21 december 2007, 21:05:46Skulle det kunna vara en läcka mellan "varmvattenberedaren" och radiatorslingan?Missade detta så då är ju inte ovanstående aktuellt:Citat från: bejbi skrivet 21 december 2007, 19:42:04Vet ej hur jag kollar det trycket har vatten upp mot acumelatortanken på vinden mätaren säger ca 7m, ganska nyligen påfylld.Det kan det väl vara ändå? Jag tycker det är ett bra förslag och det har väl varit uppe tidigare?Med öppet system brukar det gå ett överloppsrör. Trycket blir inte högre än vattentrycket upp till detta. Borde vara ganska enkelt att kolla, antingen genom att följa rören, eller stänga av vattnet och se om det påverkar förbrukningen.mvh