0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min golvvärme i källaren drar ca.20kwh/dygn men kan jag släcka den ifall jag sätter in en liten pumpeller borde man hålla lite grundvärme så inte fukten tränger in i golvet? Vilken temperatur borde man annars hålla i en källare för att den ska må bra?
Raffen, har du 1 eller 2 våningar ovan mark?Om nu källarpumpen kan värma källaren samt ta resten av huset stora delar av året så är ju det toppen, å då är det ju läge att satsa på en så stor som möjligt (budget fråga).Min källare har ingen garagedörr eller dyl. men däremot 3st små englasfönster samt en liten mager ytterdörr. Den är liten både till yttermått & isolering, mer som en innerdörr...Detta fördelat på 4á rum varav 1 är pannrum.Tror ni man ska sätta pumpen i trappen för att träffa bägge planen eller ska man sätta den i tvättstugan & rikta "strålen" mot trappen? Då ska den igenom en dörrpost, värma 1 rum + toaletten. Till höger är ett rum som inte måste vara varmt, det sitter inga element där idag & det används inte till något speciellt heller utan det är framför allt toalett + tvättstuga som gäller. Pannrummet är nog ok ändå det blir nog varmt pga eldning...
Citat från: larsostman skrivet 29 december 2007, 19:13:21Skulle inte råda dig att försöka värma huset från källaren om du har en dåligt isolerad källare.Det är klart att man inte kan skaffa en för stor pump om man har pengar. Men det kostar oxå att köra den för fullt.
Där kanske FD maskinerna vinner på bra kall COP?