0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle också vilja dra ner på luft/luftpumpanvändningen då jag tycker innedelen låter lite mer än vad jag tycker är bekvämt /Kilo
Jag funderar lite smått på att skaffa värmpump, men vet inte vilken typ jag ska ha. Alla värmepumpstyper har ju sina fördelar och nackdelar (och prisnivåer). Det vore trevligt att få lite råd och tips av er i mitt "problem". Förutsättningar: Idag vattenburen elpanna från 1990 avstängd utom när det är riktigt kallt. Luft/luftvärmepump som från början införskaffades för att få kyla på sommaren (pga tidigare FTX-problemet nedan), men den används idag tillsammans med braskaminen som huvudsaklig uppvärmning. Huset är en enplanare byggt 1990 på 150kvm i Stockholm + 28kvm garage under huset som värms med direktel. Jag har FTX-aggregat (från 1990) med bortkopplad el-eftervärmare sedan i somras när jag upptäckte att den stod och brassade i princip året runt. När FTX-eftervärmaren stod på gjorde vi av med ca 20000kwh/år + 2-3kubik ved. Nu räknar jag med förbrukning på 12000-13000kwh + 5,5kubik ved eller något åt det hållet . Förbrukningen kommer antagligen att öka när barnen blir större, främst varmvattenförbrukningen misstänker jag. Detta var förutsättningarna, nu till mitt "problem". Jag har funderingar på att dra ner på eldandet pga tidsbrist och istället övergå till mer myseldning. Jag skulle också vilja dra ner på luft/luftpumpanvändningen då jag tycker innedelen låter lite mer än vad jag tycker är bekvämt, men också pga av att det är svårt att få in värmen till barnrummen. Jag värmer varmvatten med en hyfsat ny Nibe Compact 300L VVB vilket också känns onödigt dyrt.Genom att sätta på elpannan skulle jag naturligtvis bli av med alla mina problem på en gång men jag tycker det är för dyrt och funderar därför på att byta ut elpannan mot en värmepump istället. Är det ekonomiskt försvarart med mina förutsättningar och i så fall vilken typ av värmepump ska jag i så fall välja? Vanlig frånluftsvärmepump med tilluftsaggregat, ComfortZone, Luft/vatten, Bergvärme? Ja, just det, jag vill ha tilluftsventilationen kvar i någon form. /Kilo
Kolla på Nordenberedaren, rent teoretisk borde den kunna värma både hus och tappvarmvatten ned till någon minusgrad? - och sedan skulle du få komplettera med din gamla luftvärmepump.I extremfallen kanske du skulle bli tvungen att elda.Produkten är rätt ny på marknaden, så hur den fungerar finns det väldigt få omdömen om.
Citat från: Rickard skrivet 15 december 2007, 15:56:22Kolla på Nordenberedaren, rent teoretisk borde den kunna värma både hus och tappvarmvatten ned till någon minusgrad? - och sedan skulle du få komplettera med din gamla luftvärmepump.I extremfallen kanske du skulle bli tvungen att elda.Produkten är rätt ny på marknaden, så hur den fungerar finns det väldigt få omdömen om.Kollade snabbt på Nordenberedarens hemsida och på bilden har den inte anslutning till vattenburet värmesystem utan verkar ha en innedel motsvarande luft/luft-pump för uppvärming och det vill jag helst slippa.
Alltså, det finns faktorer som kanske är viktiga här:Vad får det kosta?Hur långt fram i tiden tänker ni?På 10-15 års sikt lönar det sig nog med bergvärme, du får en extrem låg förbrukning på varmvatten/värme.Gissning: 5500kWh/år (ej garage)Vi satsade på bergvärme, fast vi har litet energibehov, pga flera faktorer:Kombipanna som ändå måste ersättas.FTX som ändå måste att ersättas (satsade enbart på frånluft i stället, 6st Fresh 90 tilluftsventiler i huset, samt kryddhyllefläkt. Offerten på FTX utbyte på 46000kr ratades)2,5mån kvar till årsavläsning, och det ser ut att hamna någonstans mellan 4000-4500kWh/år i energibehov, se husets data i sign.
Räkna avskrivningstiden på borran, kollektorn och installationen på 50 år så blir kalkylen med ens bättre.Värmepump 50 000 kr/15 år = 3333 kr/årBorra, installation och kollektor 90000/50 = 1800 kr/år.Bruttobesparing 7500 kr/år - 5133 kr (se ovan) = Nettobesparing 2367 kr/årHar du lånat till investeringen (4.5% ränta) så blir räntekostnaden 4410 kr år 1 och du gör alltså en förlust på 2043 kr första året.Å andra sidan kan du nog räkna med att husets värde stiger med ca 100 000 kr om du bor i ett någorlunda attraktivt område.
Jag tror mest på en helhetslösning LVVP med innerdel som värmer både hus och varmvatten, tyvärr kostar detta minst 100 bagare i Stockholm om du inte är händig och gör jobbet själv.