0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag ahr försökt att bilda mig en uppfatning av hur tempraturen i borran ska betesig, men tycker inte att min borra betersig som andra.(jag är ju som alla andra med ny borra väldigtnyfickn på tempraturen i den)När jag har runt 0 gradet i utetempratur så har jag en gångtid på ca 20-25 min på pumpen, sen vilar den i 30-35minunder gång har jag då +4 grader & ibland + 3 gradet i slutet av gångtiden.När det är -10 gradet ute så går ju pumpen mycke längre mellan pausarna. Och då ligger bortempraturen på +3 & sluter på +2.Om det sen blir varmare ute igen så blir det också varmare i borran.Det jag undrar över är om man kan göra några slutsatser utefrån detta? är det för att borran är nyborad som tempraturen hämtarsig så snabt?eller är det för klen borra så den kyls av för fort vid längre gångtider?nån som har en teori
det man sitter o är orolig för är ju om man inte fått rätt borrdjup & tempraturen i borran kanske sjunker enormt om pumpen skulle gå 24/dygn
I mitt fall ökar även värdena lite vid varmvatten produktion, beror det på att man inte tar ut lika mycket energi?
CiteraI mitt fall ökar även värdena lite vid varmvatten produktion, beror det på att man inte tar ut lika mycket energi?Det är därför vi predikar om vikten av så låg kurva som möjligt vid värmeproduktion.uttaget ur borran minskar väldigt kraftigt vid hög framledningstemp!!!!! Den högsta har vi ju vid VV laddning!!! då tas så lite effekt ur borran så det tom går att se det på en högre temp på brine, jag ser det också på min maskin......
Gilla läget! Idag kan du inte få ens en meter mer.