Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varierande temp  (läst 7662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:varierande temp
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2005, 23:34:23 »
Simma lugnt... hela historien bygger ju på att föra värme till borran för att göra det måste man sänka tempen kring borran. Det är ju tempskillnaden i sig som gör att värme tillförs mot borran.
Bergets temp helt orört är ganska låg, här i Jämtland ca 5 grader vintertid liiiite varmare på sommaren men helt obetydligt. Det ger ju att det är hur omöjligt som helst oberoende av djup att få mera än 2-3 grader in!!!!!!!!!!
Jag har 160 meter aktivt och 20+20 ytjord, min minimi temp hittills i vinter är +2 grader.
Men blir det så kallt att VP går kontinuerligt nåt dygn 8kallare än -20) då sjunker tempen in till ca +1. Men det poppar upp till +2 nästan direkt när inte pumpen går kontinuerligt igen..
Jag har kört över 5 år, tempsänkningen efter nån månads drift är inte stor, jag gissar på att ni får absolut max en grads ytterligare sänkning!!!

Så min teori ang "förstor" värmepump är att det inte ger sämre COP pga av lägre temp på brine (vid större energiuttag). Detta motverkas av att man inte har kontinuerlig drift så ofta, då nås inte min tempen för vad borran kan ge vid kontinuerligt uttag.
det tar ju timmar innan man når min. tempen.
Efter säg 30 minuter stabiliseras tempen men sen tar det lååång tid innan den mycket lÃ¥ngsamma tempsänkningen stabiliserat sig. Detta dÃ¥ det tillslut blir balans mellan upptagen (av VP) och tillförd effekt (frÃ¥n omgivande berg).    
När man väl når minitemp då kan man köra i månader utan att tempen sänks mera än nån enstaka tiondelsgrad. Det ser jag på 25 kw pumpen ifjol gick den utan stopp 3-4 veckor utan att tempen dippade!!!

Som sagt ni tog till liiite extra allt ser bra ut, var glad sålänge ni ligger på plussidan ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!