0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Några 15k varvs SATA har vi inte sett än.
Raid0 ökar söktiderna så som programdisk rekomenderas det inte.
Raid 0 kallas också för striping och är inte att rekomendera om det inte kombineras med spegling (Raid 1) vilket ger Raid 0+1. Att det skulle ge sämre prestanda än att bara ha en disk håller jag inte med om. I alla fall inte om du använder en riktig Raid kontroller. Fast du kanske har testat det på ett vanligt PC moderkort med inbyggd "Raid kontroller" som stänger av diskarnas egna cache minne. Kör du Raid 0 på en seriös Raid kontroller med eget cache minne med batteribackup så skramlar bittarna på rätt bra. Fler diskar ger bättre prestanda (och större risk för dataförlust).
Citat från: utopiazz skrivet 28 december 2007, 14:43:07Raid 0 kallas också för striping och är inte att rekomendera om det inte kombineras med spegling (Raid 1) vilket ger Raid 0+1. Att det skulle ge sämre prestanda än att bara ha en disk håller jag inte med om. I alla fall inte om du använder en riktig Raid kontroller. Fast du kanske har testat det på ett vanligt PC moderkort med inbyggd "Raid kontroller" som stänger av diskarnas egna cache minne. Kör du Raid 0 på en seriös Raid kontroller med eget cache minne med batteribackup så skramlar bittarna på rätt bra. Fler diskar ger bättre prestanda (och större risk för dataförlust).Raid 0 ger bättre prestanda framförallt vid skrivning så länge man ser till överföringshastigheter. Tittar du på söktider så blir de längre (Ju fler diskar du har med i ditt stripe) oavsett om du har ett bra raidkort eller ej. Ökningen av överföringshastigheten när det gäller läsning är inte särskillt stor när det gäller två diskar och raid0. När det gäller en systemdisk eller en disk där man har programmen installerade (jag föredrar att köra systemet på en disk och programmen på en annan och sen som lagringsutrymme ett raid5 set) så är filerna oftast små vilket gör att söktiden blir viktigare om man vill uppnå hög prestanda.Fö håller jag med till fullå när det gäller Raid0. Rasar en disk ryker hela stripet så det är inget jag skulle rekomendera.
Om jag tolkar dig rätt så menar du att Raid 0 skulle ge sämre prestanda vid läsning ju fler diskar man använder
en person flytta lasset på 6h. Om gruset istället ligger i 6 högar så kan 6 personer flytta det på 1h under förutsättning att alla har varsin spade och skottkärra.
Det här var lite kul, en lång diskussion om prestandaskillnader i olika raidkonfigurationer. Om ni kollar länken som jag länkade så handlar den om Raid0 med Solid State Disks, dom har 0.1ms söktid utan raid, och 0.1ms söktid med raid. En WD raptor har 8.1ms utan raid. Ganska solklart vilken som är vinnare....
Och givetvis så är det dubbelt så stor risk att tappa data med Raid0 som utan, det är därför man gör daglig backup. Det hjälper inte om du kör tredubbel Raid1 den dagen du får ett elakt virus eller datorn blir stulen.
Det räcker med ett raidkorts haveri för att RAID1 ska flyga åt skogen. Man blir lika förbannad varje gång det hände
CiteraDet räcker med ett raidkorts haveri för att RAID1 ska flyga åt skogen. Man blir lika förbannad varje gång det händeVad använder du för lågprisgrejer egentligen? På mina egna arbetsstationer har jag aldrig råkat ut för ett haveri som gjort att jag förlorat data, en server har ett raidkort dött på men på dom gör jag backup var fjärde timma så det var inte mycket information som gick förlorad.