0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men när jag kollar i system i windows så står det bara 128mb?Vad kan vara fel?
Pricken;Hmmm? tror du har fel8ns och 10ns är förmodligen Waitstate100mhz och 133mhz är minnets hastighetDetdär skall jag inte diskutera, för det har jag inte riktigt koll påMärket är helt oväsentligt.De flesta minnen är OEM så det som gäller är minnets data jmfr med datorns data.Men här har jag absolut rätt, det är stor skillnad i kompabillitet mellan noname och märkesminnen, av egen erfarenhet (och bekantas) kan jag säga det. Det jag märkt många gånger dessutom är att noname minnen kan till synes fungera i OS och Bios, men när man kör ett testprogram på dem så falerar dom fullständigt.
R;Om moderkortet kräver 2*256, dvs parade minnen i bank0, så kan du inte testa ett minne i taget!Glöm det! Annars skulle inte 1*128 funka om MB kräver parade, ej heller skulle det vara 3st bankar!
R;Om moderkortet kräver 2*256, dvs parade minnen i bank0, så kan du inte testa ett minne i taget!
vad säger bios på skärmen vif uppstart?Den texten är tex Asus 1234 Bios rev 12345678När du läst den, sök på ASUS 1234 (om det nu var det den hette)Antagligen har du ett så kallat RTFM-fel(RTFM=read the f*****g manual)Det finns inget väg utom. Du måste veta vad moderkortet kräver respektive vad dina minnesmoduler erbjuder.Sitter modulerna i botten?Inga toner vid uppstart? beep-beep-beep-osv? Vad dessa betyder i så fall talar manualen om.Så en gång till, för att allt måste fungera, måste du veta mer om vad du har framför dig.Det finns inget Öhhh jag hade x minne förr nu har jag Y, varför fungerar det inte??Det är som att säga "jag hade en borrmaskin förr varför fungerar inte min moped"... om man skruvar till det...P3 är inte ett svar utan din dator består av en massa programmerade moduler som utgör datorn.P3 är enbart en standardprocessor, det är BIOS och moderkortets funktioner som avgör vad datorn är och klarar av.AlltsåVad har du för minnen? Inte 256Mb utan kx1234-c-1231-zz-2. Vad kan de enl spec.Vad har du för BIOSVad har du för moderkortOm du har tex via kretsar, vilka är de?Har du rätt biosprogramvara i bios? Har du senaste versionen?Har du rätt minnskapslar? EEC/ej EEC, w/s,Pins/hastighet?Har du ställt in BIOS rättHar du annan hårdvara?Vad kan denna?osv.RTFM pleaseLåt oss anta att du lämnar datorn till mig och jag tar 500kr timmen för att fixa det.Jag kan inte garantera att 1) jag kan lösa det, 2)att jag blir klar på mindre än 8 timmar 3)att du blir nöjd med att ha fått betala skjortan på att jag spiller min tid med att väcka en redan begravd dator.Och jag är förmodligen en erfaren fixare, som haft pc sen 1985, programmerat i massor av språk, pillat med kretsar, och program i massor av datorer genom åren.Så för en hel del år sedan då alla papper fanns tryckta eller på nätet, var den fixad på en kort tid, MEN... jag hävdar fortfarande spill av tid och pengar,... om inte du verkligen vill mixtra med just denna dator.Men din far kanske inte vet att win 98 är utgången, hackers har haft år på sig att ta sig in i denna efter att man slutade säkerhetsuppdatera denna.Win xp är helt fel OS på en p3. Den är för stor, blir slö, matchar inte hårdvaran bakåt fullt ut.Så om din far "bara" skickar email/betalar räkningar, så borde han verkligen bry sig om vem som kikar över axeln. Jag å min sida vill att han inte surfar runt och hjälper till att sprida saker.Vad? Tja det vet jag inte. Men AVprogrammet är uppe i 100 000 alternativ, Ads, rotkit osv. är andra alternativ.Så ta ett snack med far din och förklara, att det kanske är dags att ta ett steg upp av alla de skäl jag nämnt. Litar du inte på att jag vill väl, och kanske har lärt mig något med pc i 22 år, så fråga någon du litar på.Det är dags att pensionera "gamla bettan". Jag är ganska övertygad om att du tex inte kan hitta svaren på frågorna ovan om BIOS-Modekort_osv...Och utan dessa kunskaper, så blir det mest skräp av en installation. Jag skulle i alla fall inte logga in på min bank utan att veta att en dator är helt säker.