Ytterligare en sak som har stor betydelse är vilken framledningstemp som behövs. Jag har ställt shuntstyrningen till max 50 grader, hoppas det blir några riktigt kalla dagar så jag får se hur långt det räcker. Tveksamt om det duger vid -10 
Det jag skulle komma till är att det är inte mycket lönt att ha så stor pump att den klarar effekten ner till x ºC om den ändå inte klarar hålla tillräcklig framledningstemperatur. Vid lägre temp behövs ändå tillskott.
mvh
Det med framlednings temp är ett vitt begrepp i VP teori. Men praktiskt är att om retur temp är 40grader på radiatorsystemet orkar VP "lyfta temp" framledning till 50 gr om diffen mellan framledning/retur är 10 grader. Så om kyleffekten ej sänker radiator systemet under 40 grader kan man få upp radiatorerna till 50 grader eller mer. Rummets temp är då 20 grader och får då genomsnittstemp på radiatorsystemet 45 grader vilket ger diff till rumsluften på 20-45=25grader vilket sen ger ett teoretiskt värmevärde till rummet.
Normal fallet i VP sammanhang är mer troligt att radiatorn har genomsnittstemp på 30 grader med då framledningtemp på 35gr vid kallare ute. Hur stor värmeyta man sen har är av görande vilken värme man kan tillgodoräkna sig. Därför är golvvärme fördelaktigt liksom även luft strömen som en fläktkonvektor skapar som sen tillför rummet sin värme.
Glöm det med hög framledningstemp, se till att ha tillräcklig stor värmeavgivande yta eller tillräcklig luftström som värmer rummet vid sen så låg temp som möjligt.