Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effekttäckningsgrad  (läst 7034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Effekttäckningsgrad
« skrivet: 09 december 2007, 23:49:48 »
Min bedömning är att man får bäst valuta för pengarna med ca 65% effekttäckningsgrad.

Så vet du bara vilket toppeffektbehov du har så kan du rätt enkelt räkna ut hur många kW värmepumpen bör ge vid DUT.

Vad betyder det egentligen? Om jag klarar 95% med tex en 111:a, skulle det ändå bli billigare med en 107:a som bara täcker 65% (siffrorna bara uppskattade efter förmåga). Prisskilnaden är bara 7000 enligt annonsen här bredvid.

mvh
PS Rikard, snart 10000 inlägg!
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #1 skrivet: 10 december 2007, 06:27:42 »
Jag har inte riktigt tid med ett riktigt bra svar just nu, men jag måste bara ge följande kommentar:

Min "regel" om att 65% effekttäckning skulle vara mest ekonomisk gäller för bergvärme framförallt, men även när det gäller jordvärme.

När det gäller luft/vattenvärmepumpar blir det lite annorlunda då de tappar mer i uteffekt ju kallare det blir - har räknat för lite på det för att kunna säga något säkert i detta skede.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #2 skrivet: 10 december 2007, 08:36:50 »
Ok,

Men om jag fattat det rätt så ska man dimensionera så man täcker 65% av önskad max effekt. Det är inte lönt att köpa större pump eftersom max effekt kommer att utnyttjas så pass sällan att det är billigare att köra på tillskott då. Man tjänar inte in mellanskilnaden.

Men även om du inte räknat på l/v kanske du kan svara på om det blir lättare eller svårare att tjäna in en större pump?
COP sjunker som sagt med lägre utetemp samtidigt som effektbehovet ökar  Sc:,h
Det kan bli mycket tillskott om pumpen behöver hjälp redan vid 0 grader. Men om man dimensionera för kallare så behövs det betydligt större pump eftersom det är två faktorer som påverkas negativt. Rent intuitivt käns det som att betala 20% extra för 50% mer effekt skulle vara en bra affär men man kanske lurar sig själv?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #3 skrivet: 10 december 2007, 10:00:04 »
När det gäller luftvärmepumpar påverkas ju bara själva maskinens pris av storleken, du slipper kostnader som är knutna till borrning, kollektorer och grävning. (samt ventiler/rör/rördelar om fler än en kollektor krävs)
Rent intuitivt känns det som att det är lättare att tjäna in en lite högre dimensionering när det gäller luft/vatten-värmepumpar.

Dock är det nog rätt rejält dimensionerat om man sätter in en luft/vatten-värmepump med 65% effekttäckning vid DUT, det är ju trots allt en rätt stor skillnad på uteffekten på luft/vattenvärmepumpar om man tittar på den uteffekt tillverkarna uppger (t.ex. vid 0°C utetemp och 45°C framledningatemp) och den uteffekt de ger vid DUT (-20° och 50-55°C framledning)...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #4 skrivet: 10 december 2007, 11:31:36 »
hej
en luft vatten maskin kan du/bör överdimentionera rejält

ta tex en luft/luft maskin ca/ungefär 50% av effekten faller bort då det blir kallt
så ger pumpen 9kw vid +7 så har du förmodligen bara kvar ca 4-5 kw då det är 15grader kallt

det går att räkna groft på det om du vet kompressor effekt/cop vid aktuell temp
har du cop 2 vid minus 20 
så gångrar du bara kompressorns maxeffekt med 2x
dvs har du 2500w i effekt på kompressorn så ger pumpen då ut ca 5000w

OBS  OBS
Det är inte nått vetenskapligt ,,utan mest en fingervisning eller ett väldigt grovt råd
 
vi brukar räkna så på luft luft maskinerna,som har samma dilemma som en luftvatten maskin
dvs att luften inte är speciellt skoj att hämta värme ur då det är kallt

fördelen med en luft luft maskin är att den är mindre känslig för att va rejält över dimentionerad iomed det är en inverter maskin som reglerar effekten efter behovet som finns
en normal inverter kan gå i efekt intervall mellan 500w å 2400w allt beroebde på hur mycket effekt den behöver för att hålla inställt värde på värmen

hoppas du blev lite hjälpt




Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #5 skrivet: 10 december 2007, 11:42:57 »
En L/L jobbar mot innetemperaturer på 20-25 ºC
En L/V jobbar mot vattentemperaturer på 45-55 ºC
 ;) ;)
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #6 skrivet: 10 december 2007, 12:05:42 »
hej
japp håller med om tempen,det innebär att en luft/vatten blir mindre effektiv
än motsvarande Luft/luft maskin ännu ett skäl till att ladda på lite extra med kompressor effekt

det är lite konstigt att inte fler luft/vatten maskiner är just inverter maskiner

dÃ¥ det är dom som egentligen skulle tjäna mest pÃ¥ inverter tekniken,iomed att man i regel mÃ¥ste ladda pÃ¥ väldigt rejält med effekt för att effekten ska räcka nÃ¥nstans  dÃ¥ det blir kallt

det va nån här på forumet som sa att man inte ska köpa för stor maskin häller,det va bättre att inse att pumparna inte va byggda eller att det inte pratktisk går att bygga en luftvatten maskin som är effektiv vid väldigt låga temperturer 20 minus
så man kunde lika gärna ha tex en 8-9kw maskin å medvetet köra elstöd då det blev kallt

besparings potensialen ligger i stället melan 10+ å 10minus det är där maskinen funkar bra å inte vid minus 20
så man skulle se till att maskinen gick optimalt i den temp zoonen å spara pengar där i stället för att plåga livet ur maskinen vid minus 20,då va det bättre att köra direktel eller ved=)

tror faktiskt det stämmer bra

« Senast ändrad: 10 december 2007, 12:17:41 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #7 skrivet: 10 december 2007, 13:04:33 »
Rickard,
(9961 inlägg, vilket ska bli ditt tiotusende?)

Jag läst på lite ang DUT på FAQ-sidan och insåg att jag blandat ihop begreppen lite. Tydligen är min DUT -18 ºC :o
Jag uppskattar att jag behöver 10kW vid -10 ºC, alltså inte en chans att jag ska klara -18 med l/V. Vad behöver jag då? 15kW??? (5% ökning per grad).
En 2020-14 ger 9,5kW vid -7/50. Då stämmer det ju bra med 65% och jag klarar 7 minus utan tillskott och kanske lite till. Det är faktiskt sällan det är under 10 minus någon längre tid här nere i södern. Å andra sidan blir pumpen kraftigt överdimensionerad stor del av året. Är inte den där co2-pumpen rätt smart ändå? Den ger ju 4,5kW över hela arbetsområdet, alltså har den inte onödigt hög effekt då utetempen är hög, istället drar den mindre ström.

En L/L jobbar mot innetemperaturer på 20-25 ºC
En L/V jobbar mot vattentemperaturer på 45-55 ºC
Det som är intressant är väl temperaturen på hetgas-returen. Luften är sämre på att leda bort värmen än vattenväxlaren så är det egentligen sååå stor skilnad? Jag vet att jag kan vara ute och cykla här så jag skriver det som en fråga.

Chun-Lan,
Jag vet siffrorna pÃ¥ ett ungefär, har följt med här lika länge som du. Jag har läst datablad för Ã¥tskilliga l/v men jag kan inte minnas att jag sett nÃ¥gon som ger cop=2 vid -20 ºC och en vettig framledningstemp (typ -20/50). Om du har andra siffror sÃ¥ berätta gärna var de kommer ifrÃ¥n.  Att du tar upp vad en l/l tappar i effekt intresserar mig inte, speciellt dÃ¥ frÃ¥gan gällde vad Rickard menade med effekttäckningsgrad.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #8 skrivet: 10 december 2007, 13:47:03 »
hej
som jag skrev ett sätt att räkna ut effekten....skrev inte att luftvatten pumpar har ett cop på just 2,0 siffran kunde lika gärna ha vare 1,0 eller 10.0

cop siffran vid en angiven ytter temp å framlednings temp
skaffar du dig lättast på respektive tillverkares hemsida .....

va det nått mer du vill fråga om ?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #9 skrivet: 10 december 2007, 13:51:19 »

Jag uppskattar att jag behöver 10kW vid -10 ºC, alltså inte en chans att jag ska klara -18 med l/V. Vad behöver jag då? 15kW??? (5% ökning per grad).

10 kW vid -10 betyder ungefär 9,5 kW för värmen till huset och 0,5 kW för varmvatten. Räknar vi sedan från +18 (resterande grader upp till komfortabel temperatur står hushållsel och de boende för) betyder det att huset behöver 9,5/28 kW/grad. Vid - 18 skulle då krävas 36 x 9,5/28 + 0,5 = 13 kW.

5 % per grad är en tumregel för ändringen av Ã¥rsförbrukningen om man ändrar inomhustemperaturen en grad.  
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #10 skrivet: 10 december 2007, 13:58:37 »
När man investerar i vp sÃ¥ är det för mÃ¥nga Ã¥r framÃ¥t. Kommer  65% täckning att hÃ¥lla även med effekttaxa ? Nu när vi fÃ¥tt vÃ¥ra nya elmätare är det enkelt att införa effekttaxa.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #11 skrivet: 10 december 2007, 15:21:31 »
Jag läst på lite ang DUT på FAQ-sidan och insåg att jag blandat ihop begreppen lite. Tydligen är min DUT -18 ºC :o
Jag uppskattar att jag behöver 10kW vid -10 ºC, alltså inte en chans att jag ska klara -18 med l/V. Vad behöver jag då? 15kW??? (5% ökning per grad).
En 2020-14 ger 9,5kW vid -7/50. Då stämmer det ju bra med 65% och jag klarar 7 minus utan tillskott och kanske lite till. Det är faktiskt sällan det är under 10 minus någon längre tid här nere i södern. Å andra sidan blir pumpen kraftigt överdimensionerad stor del av året. Är inte den där co2-pumpen rätt smart ändå? Den ger ju 4,5kW över hela arbetsområdet, alltså har den inte onödigt hög effekt då utetempen är hög, istället drar den mindre ström.
Chun-Lan,
Jag vet siffrorna pÃ¥ ett ungefär, har följt med här lika länge som du. Jag har läst datablad för Ã¥tskilliga l/v men jag kan inte minnas att jag sett nÃ¥gon som ger cop=2 vid -20 ºC och en vettig framledningstemp (typ -20/50). Om du har andra siffror sÃ¥ berätta gärna var de kommer ifrÃ¥n.  Att du tar upp vad en l/l tappar i effekt intresserar mig inte, speciellt dÃ¥ frÃ¥gan gällde vad Rickard menade med effekttäckningsgrad.

mvh
Hej Kall Kyl,
här är ett datablad för L/V som ger COP 2 vid -25. http://www.euronom.se/filer/PB_EU_ExoAirPolaris_9-0710-298.pdf
Vet inte om fläktar och avfrostning är inkluderat.

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #12 skrivet: 10 december 2007, 16:46:38 »
exl avfr !
ändå märkligt höga värden, samt att den inte dyker särkilt mycket från -10 ºC till -25 ºC !
mvh . ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #13 skrivet: 10 december 2007, 19:12:10 »
Efterssom vi tydligen gått från ursprungsfrågan till att diskutera vad jag ska välja för effekt på l/v...

Roland,
Jag förstår hur du räknar men det ändrar inte så mycket på effektbehovet mellan -5 och -10. Jag hamnar ändå på samma storlek. Men det är klart att man ska räkna så. Tack.

Lelle,
Ja Euronom är nog bra, jag viste inte att de var så bra (även om det nu var utan avfrostning).

ace,
Niben har cop=1,7 vid -20/50, vet du om det är med eller utan avfrostning?

Ytterligare en sak som har stor betydelse är vilken framledningstemp som behövs. Jag har ställt shuntstyrningen till max 50 grader, hoppas det blir några riktigt kalla dagar så jag får se hur långt det räcker. Tveksamt om det duger vid -10 ???
Det jag skulle komma till är att det är inte mycket lönt att ha så stor pump att den klarar effekten ner till x ºC om den ändå inte klarar hålla tillräcklig framledningstemperatur. Vid lägre temp behövs ändå tillskott.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Effekttäckningsgrad
« Svar #14 skrivet: 10 december 2007, 20:28:57 »
exl avfr !
ca COP 1,53 inkl avfr vid -20/50 ºC

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 434
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!