0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min bedömning är att man får bäst valuta för pengarna med ca 65% effekttäckningsgrad.Så vet du bara vilket toppeffektbehov du har så kan du rätt enkelt räkna ut hur många kW värmepumpen bör ge vid DUT.
En L/L jobbar mot innetemperaturer på 20-25 ºCEn L/V jobbar mot vattentemperaturer på 45-55 ºC
Jag uppskattar att jag behöver 10kW vid -10 ºC, alltså inte en chans att jag ska klara -18 med l/V. Vad behöver jag då? 15kW??? (5% ökning per grad).
Jag läst på lite ang DUT på FAQ-sidan och insåg att jag blandat ihop begreppen lite. Tydligen är min DUT -18 ºC Jag uppskattar att jag behöver 10kW vid -10 ºC, alltså inte en chans att jag ska klara -18 med l/V. Vad behöver jag då? 15kW??? (5% ökning per grad).En 2020-14 ger 9,5kW vid -7/50. Då stämmer det ju bra med 65% och jag klarar 7 minus utan tillskott och kanske lite till. Det är faktiskt sällan det är under 10 minus någon längre tid här nere i södern. Å andra sidan blir pumpen kraftigt överdimensionerad stor del av året. Är inte den där co2-pumpen rätt smart ändå? Den ger ju 4,5kW över hela arbetsområdet, alltså har den inte onödigt hög effekt då utetempen är hög, istället drar den mindre ström.Chun-Lan,Jag vet siffrorna på ett ungefär, har följt med här lika länge som du. Jag har läst datablad för åtskilliga l/v men jag kan inte minnas att jag sett någon som ger cop=2 vid -20 ºC och en vettig framledningstemp (typ -20/50). Om du har andra siffror så berätta gärna var de kommer ifrån. Att du tar upp vad en l/l tappar i effekt intresserar mig inte, speciellt då frågan gällde vad Rickard menade med effekttäckningsgrad.mvh