Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E12EKEB värmer inte bra  (läst 14433 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ElVikingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Landsbygd
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hellre en värmepump i handen än två på foten
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #30 skrivet: 13 december 2007, 01:35:54 »
Moonshadow

Många har rätt i att den är felplacerad. Jag skulle vilja haft den i vvrummet på vänsterväggen, pekande mot trappan, svepande vänster höger.
Men detta är så klart lätt att säga. Jag ser en ritning utan att se om det är möjligt. Sen låter ju fläkten, vilket är en anledning till att ha den där den sitter.
Men låt se.
1)har du en bra dörr, eller drar du in kyla som sedan värms? Ett billigt tips. sätt upp ett draperi som stoppar draget, om det går utan att du stryper fläktutblåset ovanför. Bara så den täcker dörrkarmen helt. Om det drar från dörren, så skickar du med kall ouppvärmd luft med den varma framåt. Drar det så bromsas även suget från hallen, då de vill åt olika håll.
2)Ställ upp svinget så de pekar långt fram, stilla stående, lite till höger mot VV, men inget sving alls.
3)höj temp till ca 25c. Mät!!!! temperaturen på olika ställen i VV. Ökar det? Skiljer det så mycket att du skall kolla kallras från fönster/golv mot trappan. TÄnk på att värmen vill uppåt, men den måste ju dra med sig luft för detta. Så kan det kännas kallt av draget, även ett svagt sådant.
4.) Se om du kan leda in värmen mot vv, med fläkt längst ned i hallen pekande mot en meter in på nedre vänstrahörna, för att skapa rotation längs väggarna i höger varv.
5) öka fläkten till högsta hastighet för att kolla om det händer ngt. Dra ned efter behov. Tro inte att du kan köra en pinnefläkt och komma långt från innedelen!!!!!!!!!!!!!!!
Min erfarenhet är att skall du nå tio meter så krävs full fläkt.

Din trappa kan vara problemet. Detta då värmen "vill" upp där. Kan du styra denna vilja kanske, med dörr/draperi bättre isolering av tak etc där uppe. Det är differensen som gör att viljan blir starkare eller svagare att stiga uppåt.
Så det låter som om du har det för kallt uppe, jmfr med nere. Vill du ha det så så skapa en tempzon uppe med dörr ed.

För att kolla vp, mät skilnaden mellan den luft som sugs in och den som blåses ut i innedelen. Mät nära enheten. Ofta ligger den på 10-15c+ om inte kolla dina filter/kondenser evapuratorelement ute och inne. De behöver kanske dammsugas/blåsas rena.

Men först... kolla drag kallras i vv. Där tror jag en bov är.
Kolla alla fönster, tätningslister...
Tänk tempdiff uppe nere så ser du hur ALL värme vill upp. Även den som kanske knuffas på bakifrån av drag i vv.


(Trots mina försök, så är den i grunden felplacerad men...)
Lycka till.
Tänk att det kan vara så svårt, att vara efterklok i förväg....

Många fiskar små...får plats i en stor å

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #31 skrivet: 13 december 2007, 15:56:52 »
Ett enkelt tips.

Sätt en skiva (eller plast) från pumpen (vid utblåset) snett utåt till taket och som räcker mellan sodoväggarna.

Då suger pumpen i sig sval luft nerifrån och du får betydligt bättre spridning. Det är vad du behöver.

Har så själv varvid jag fick sänka tempen på pumpen en grad samtidigt som det ändå blev 1/2 grad varmare inne och pumpen går snålare.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #32 skrivet: 13 december 2007, 16:24:01 »
Moonshadow , var det du eller installatøren som ville ha pumpen der ?
Var det installatøren synes jeg du skal klage på plasseringen og få den flyttet kostnadsfritt . Det skal ikke være nødvendig å drive med fjøsmekk for at en riktig plassert pumpe skal virke bra .
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2749
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #33 skrivet: 13 december 2007, 22:16:43 »
Lossa frontkåpan och sänk innertemperatur termistorn ett par cm.
(Sitter på höger sida fastklämd i en plastdetalj)

Samma effekt som om du sänkte hela pumpen 6-7 cm.
 *roflmao* *roflmao* *roflmao*
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad moonshadow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #34 skrivet: 23 december 2007, 14:16:58 »
Tack för alla svar!!! :) Vilken respons!

Skall försöka redogöra för några aspekter som kanske inte var tydliga nog i min ursprungsbeskrivning.

* Pumpen sitter monterad ca 10 cm under innertaket. Alltså inte kloss emot.
* Installatören föreslog denna placering. Eftersom pumpen låter endel ville vi inte ha den i vardagsrummet.
* Alla fönster är nybytta - elitfönster treglas
* Ytterdörren drar något - skall byta tätningslisten. Intressant med ett draperi. Det kanske man skulle testa...
* Hallen är något bredare än min skiss - ca 2.20m

När temperaturen kröp ned till 10 minus för någon vecka sedan så värmde pumpen kanon. Hade 24 på fjärren eftersom det brukar ge 22 på motsatta sidan av huset. Denna dag vaknade jag till en innertemp på 25° - Wow!!! Mycket trevligt. Sedan har utetempen legat runt 0 och då har pumpen gett ca. 21-22. Inställningen på 24 har varit konstant. Innetempen är mätt i huvudhöjd.

Strulet med att få värme till övervåningen gör mig fortfarande förbryllad. Jag har testat att rikta utblåset åt alla möjliga håll. Just nu kör jag rakt fram med ett högt utblås. Jag har fläkten inställd på max. Det blev dock lite bättre när jag gjorde en rejäl brasa vid ett tillfälle. Det var som att proppen med kalluft löstes upp just då.

Har funderat en del på värmekanaler via taket. Problemet är väl bara termostatstyrningen och ljudnivån. Det ultimata skulle vara ett system med två termostater som samverkar. En på botten och en på övre plan - som skickar luften åt det håll som den behövs bäst utifrån dess temperatur. Vad finns det för möjligheter till detta? Någon som vet?

Om det ändå är så att pumpen bara räcker till att sprida värmen på ett plan hade jag lika gärna kunnat köpa den mindre maskinen - med bättre cop dessutom. Försäljaren var inte riktigt ärlig här antar jag - eller så var han bara okunnig.

Tack för alla era svar hittils. Önskar er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år. :)
På återhörande!



Utloggad mikaelse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #35 skrivet: 01 januari 2008, 19:10:05 »
E12:an borde absolut räcka längre än du beskriver. Jag har en SANYO123 som fixar övervåningen riktigt bra vid -5 C. 159 kvm i två plan. Kommer 50C varm luft ur den när den får 25 C in på max fläkt. Undrar om din maskin fungerar som den ska. Viktigt för att få upp värmen till övervåningen är att kalluften närmast golvet i övervåningen kan "rinna" ner för trappan och varmluften vid taket på nedervåningen kan komma upp lätt. Kolla att det luftflödet fungerar. Man kan känna flödet i ansiktet. Verkar hjälpa att hålla upp flödet mot tak från innedelen.
Tycker di placering är vettig . Har liknanade lösning.

Mikael   

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #36 skrivet: 01 januari 2008, 21:16:15 »
Hej Moonshadow!  Kan förstå att Innerdelen placerades i hallen ovanför ytterdörren eftrsom den stör minst där. Din Panasonic E12EKEB skall mkt lätt kunna värma upp ditt hus och du skall naturligtvis inte behöva flytta på några givare e.d, utan är det så att pumpen reagerar för stigande temperatur i hallen och går ned i effekt, så får du reglera detta med fläktvarvtal, inställning vinge, samt höja börvärdet efter behov. Du gör nu helt rätt som kör för bästa kastlängd på varmluften som du nu får genom att ha manuellt inst vinge rakt ut, manuellt inst 5:ans fläktvarvtal (5 pinnar på displayen), och sedan höja upp temp.inst efter behov.
Det här med huruvida du skall få upp varmluften i tillräcklig omfattning till överplanet har inget spec med pumpen eller riktning utblås mm att göra, utan det beror helt på vilken ventilation och interna luftcirkulation som du har i huset, och om du inte kan komma tillrätta med detta så kanske du måste fundera över att anskaffa ytterligare 1 mindre pump till övre planet.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #37 skrivet: 01 januari 2008, 21:42:02 »
Moonshadow:
Vad har du för temp på övervåningen?
Har du någon annan värmekälla på övervåningen eller
är det LVP´n som står för värmen även där?

Att du har kallt i vardagsrummet beror kanske på att kallraset
från övervåningen går rakt in i v-rummet (se skiss). I v-rummet
bildas det en "luftvirvel" som gör att varmluften inte kommer in
i v-rummet ??   Sc:,h (OBS brainstorming utan vetenskaplig backup).

Kör med det gamla hedliga tricket och tejpa upp remsor av t.ex
hushållspapper (ett par dec långa) och kolla hur luftströmmarna går.

God fortsättning alla "forumnissar"  *vinkar*.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #38 skrivet: 03 januari 2008, 19:30:17 »
Var är ventilationsutsugen?

Värmer du kök, tvätstuga och WC?
Normalt har man utsug här.

Prova med papper i dörröppningarna här för att se om det är här du har problemet.
Fast du vet väl redan om tempen är ok i käk wc och tvättstuga?

Utsugen suger ut den goa varma luften som din pump producerar!

Har du ett utsug som drar den varma luften dit så är det ju kört att få den någonannastans.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad moonshadow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #39 skrivet: 05 januari 2008, 17:34:49 »
Moonshadow:
Vad har du för temp på övervåningen?
Har du någon annan värmekälla på övervåningen eller
är det LVP´n som står för värmen även där?

Att du har kallt i vardagsrummet beror kanske på att kallraset
från övervåningen går rakt in i v-rummet (se skiss). I v-rummet
bildas det en "luftvirvel" som gör att varmluften inte kommer in
i v-rummet ??   Sc:,h (OBS brainstorming utan vetenskaplig backup).

Kör med det gamla hedliga tricket och tejpa upp remsor av t.ex
hushållspapper (ett par dec långa) och kolla hur luftströmmarna går.

God fortsättning alla "forumnissar"  *vinkar*.

/Klasse

Tempen på övervåningen (vid golvet) är 20,1 i skrivande stund på nedre plan är nu 24,5 vilket är aningens för varmt även om golven är avsevärt kallare. Vill liksom testa hur mycket man måste dra på för att värmen skall ta sig upp till andra våningen.

Intressant teori med kallras förresten.
Har nu tejpat remsor lite varstans. I trappöppingen så fladdrar det lite... svårt och säga om det är från pumpen - i öppningen till vardagsrummet fladdrar det mycket. Har nu fått upp värmen rejält tack vare den generöst inställda tempen på pumpen.

Undrar om kalluften rinner över kanten rakt ned och hindrar den varma för att komma upp? Jag har en spalje i trappen med öppet räcke på andra våningen. Kanske skulle kalluften gå nedför trappen om jag byggde för räcket?


« Senast ändrad: 05 januari 2008, 23:56:00 av moonshadow »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #40 skrivet: 05 januari 2008, 18:43:47 »
Hej Moonshadow!  Pröva att klä på det här spaljeräcket som du har på övervåningen med filtar, överkast eller liknande större skynken ca 1 - 1,20 m upp i höjd, och se till att det blir tätt och bra i botten på räcket, då får du med all sannolikhet till den s.k skorstens-effekten upp till övervåningen, och det kan mkt väl höja tempen däruppe med mellan ca 1,5- 2,5 ºC.
Den temp.diff som du anger emellan under och övervåning verkar proportionellt sett ganska rimlig ifh till en ordinär mindre bra luftcirkulation upp till övre planet, och om du får till nämnda skorstenseffekt på övre våning så kommer diffen säkert att minska med ca 2 ºC, så pröva detta det är faktiskt riktigt effektivt, och du kommer att få upp mer värme samtidigt som du nog kan sänka tempen på pumpen någon grad.

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga på att förbrukningen vart för låg,?
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #41 skrivet: 05 januari 2008, 19:47:55 »
Det där med skorstenseffekten kanske fungerar så bra för oss då jag tidigare satt två garderober istället för trappräcke på övervåningen halft ut över trappan.Det var ju ett outnyttjat utrymme för oss trångbodda.Har ej behövt någon värme på övervåningen sen lvp monterades.Eller så är det en kombination då luften till lvp tas från det tomma bjälklaget.Vår hall är 130cm bred och 370 cm lång,så den skulle nog inte få luften att sprida sig så bra utan åtgärder.
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset år2007.Inga elrdiatorer på sedan lvp-monteringen.6pers .Frånluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad moonshadow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #42 skrivet: 05 januari 2008, 21:03:02 »
Hej Moonshadow!  Pröva att klä på det här spaljeräcket som du har på övervåningen med filtar, överkast eller liknande större skynken ca 1 - 1,20 m upp i höjd, och se till att det blir tätt och bra i botten på räcket, då får du med all sannolikhet till den s.k skorstens-effekten upp till övervåningen, och det kan mkt väl höja tempen däruppe med mellan ca 1,5- 2,5 ºC.
Den temp.diff som du anger emellan under och övervåning verkar proportionellt sett ganska rimlig ifh till en ordinär mindre bra luftcirkulation upp till övre planet, och om du får till nämnda skorstenseffekt på övre våning så kommer diffen säkert att minska med ca 2 ºC, så pröva detta det är faktiskt riktigt effektivt, och du kommer att få upp mer värme samtidigt som du nog kan sänka tempen på pumpen någon grad.

Mvh Raffen. 

Har lagt över ett täcke och känner redan på några timmar skillnad. Speciellt i trappen. Där kunde man tidigare känna en kristallklar gräns mellan varmt och kallt. Nu är det liksom en mjukare övergång. Hur länge kan man räkna med att hela processen tar innan tempen är "normaliserad"?

Utloggad Intruder@1400

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #43 skrivet: 05 januari 2008, 21:24:50 »
Vänta tills i morgon och mät tempen igen.
Redovisa sedan resultatet här så vi andra får veta hur det går för dig.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad Rålle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: s.ö. Småland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E12EKEB värmer inte bra
« Svar #44 skrivet: 06 januari 2008, 07:47:56 »
Hej
Om din trappa har öppna trappsteg kan du också prova med att
lägga mattor i trappan för att täcka öppningarna!!(funkade för mig)
Sanyo 123.140kvm.1.5 plan byggår 1976
Två pers i hushållet.Värms med luftvärmepump
(och elradiatorer vid behov)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!