0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tjaa då måste jag å kingen ha det helt mäst överlägsna som finns i värmesystems vägvi förbrukar lite ström å nästan ingen ved eller som kingen säger går det ström för 13 000kr per år ser jag ingen vits med att gör nått annat å visst han har rättcop värdena på våra luft luft maskiner är gudomliga gissar på att mitt totala system cop är nog ca 30 om inte 45 pumpen har dragit ca 40kwh sen i höstas å det på 1,5 banan låda ved 40 kwh =40 kr + nån ved pinne...fast jag vet inte hur jag ska redovisa 40 vedklabbar i mitt totala cop värdemåste räkna om veden till pengar eller kwh ja ja billigt går det i alla fall
COP = verkningsgrad = förhållandet all tillförd/all utagen effekt
HejCOPJa det är utvunnen effekt / tillförd effekt, nu är det ju så att humlan tror att det är tvärtom CiteraCOP = verkningsgrad = förhållandet all tillförd/all utagen effektSen glömmer humlan att om man tillför högre temperatur med hjälp av en solfångare så skall det in på den sidan och inte bara glömmas bort.Så den poängen går till Chun.MVHMesser
HejAlltså om man tillför extra effekt till en värmepump så räknas det som tillförd effekt och kommer alltså att sänka COP.Jag kan inte se att du tagit upp det någonstans i tråden.Men jag kan ju ha missat det.MVHMesser
det jag ändå tycker är skrämmande e att folk fortfarande sätter in sån kvalificerad skit i husen,,,en sling tank är ju säkert 3x effektivare än förådsberedaren speciellt för skicktningen