0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej. Sedan tror jag inte att man får tillbaka energin vid start/stopp. Man har en massa media som "åker tillbaka i cykeln" i ytterdelen när trycket sjunker och där man behöver tillföra tryckuppbyggnadsenergi för att få processen att starta igen. MVH/Gano
Men ibland är jag lat, båda maskinerna får gå. Jag tror att maskinerna går lite oekonomiskt när de går på ultralåg last och on-off. Å andra sidan så blir värmekomforten såpass mycket bättre med 2 maskiner att man inte alltid ids krångla med att stänga av / sätta på maskinerna. MVH/Gano
Hej Sparare.Det jag menar är att det behövs energi för att processen med kondensering/förångning ska komma i gång. Kompressorn driver hela förloppet, både tryckuppbyggnad mot innerdelen och upprätthållande av ett lågt tryck i ytterdelen. När kompressorn stannar så gör processen det också. Läckage genom en stillastående kompressor är ofantligt mycket högre än "bakvägen" genom en kompressor i drift. -Färre starter vid on-off drift av en värmepump ger högre COP just p g a att tryckuppbyggnadsförlusterna blir mindre. Det är därför det är så vanligt med "volymförstorare" på on-off bergvärmepumpar; starterna blir färre och COP ökar.MVH/Gano
Hej igen!Jag har nu mätt förbrukningen på Vp:n i 24 timmar och det har gått åt 13 kwhnu har jag haft "classes mätare"?!Vi har ju haft en gynsam temperatur igår eftermiddag samt inatt tror 2-5grader kalltoch fläkten i innerdelen har stått på auto.det är väl ganska bra värden, det är enda värmekälla för tillfället//kjulakalle