0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vadå, ska du ha dom sittandes bredvid varandra eller?!?Har själv två pumpar och kör båda samtidigt, ställer helt enkelt in den temp på dom som gör att vi får ett skönt och varm hem (oftast runt 22-23 grader) denna årstid.
Hej.Här lär du få många olika svar, det hänger på planlösningen. Jag har två maskiner, den ena placerad lågt på botten plan och den andra i trappan upp till andra våningen. Alla sovrum ligger på andra våningen.Jag upplever att maskinerna går on-off när värmebehovet är väldigt litet, därför kör jag ibland enbart maskinen på bottenvåningen när temperaturen ligger över +2 grader. När det blir kallt så åker båda maskinerna på. Ibland stänger jag av maskinen i trappan under natten, man vill ju ha lite svalare på natten.Men ibland är jag lat, båda maskinerna får gå. Jag tror att maskinerna går lite oekonomiskt när de går på ultralåg last och on-off. Å andra sidan så blir värmekomforten såpass mycket bättre med 2 maskiner att man inte alltid ids krångla med att stänga av / sätta på maskinerna. MVH/Gano
Jag har ingen uppfattning vad som är bäst (hög eller låg effekttröskel), verkningsgraden i kompressorns drivmotor går nämligen ner med varvtalet och det interna läckaget i kompressorrummet borde också öka ju lägre varvtal man har. Å andra hand vid on-off kräver en värmepump en del startenergi innan processen går igång, vilket också påverkar COP negativt. Det debatteras f ö flitigt på berg/markvärmepumpar (de är on-off maskiner).MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 04 december 2007, 13:25:03Jag har ingen uppfattning vad som är bäst (hög eller låg effekttröskel), verkningsgraden i kompressorns drivmotor går nämligen ner med varvtalet och det interna läckaget i kompressorrummet borde också öka ju lägre varvtal man har. Å andra hand vid on-off kräver en värmepump en del startenergi innan processen går igång, vilket också påverkar COP negativt. Det debatteras f ö flitigt på berg/markvärmepumpar (de är on-off maskiner).MVH/GanoStartenergin får man (väl) tillbaka efter att pumpen går i OFF-läget dvs pumpen ger värme en stund varefter trycket faller med avstängd kompressor. Det är nog kaffepengar det handlar om i skillnad.Att ha högre mineffekt (effekttröskel) med bättre COP och låta pumpen gå ON-OFF tror jag är bättre än en pump med lägre mineffekt som går kontinuerligt med sämre COP. Det är min teori i alla fall./Sparare