0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför inte bara styra mot temperaturen i tanken, men med en rätt stor hysterises. DVS elpatron startar på t ex 40 ºC (eller vad du nu väljer) och stoppar på 50 ºC?
Värmebaronen har ett gäng patroner i sina produkter som kanske kan kopplas i vettiga steg. Misstänker att det är tvåtumsgänga på tanken?
Citat från: Fixaren skrivet 28 november 2007, 20:51:06Värmebaronen har ett gäng patroner i sina produkter som kanske kan kopplas i vettiga steg. Misstänker att det är tvåtumsgänga på tanken?Hittade en massa olika patroner här: http://www.relek.se/ men nån styrning hittar jag inte. Har väl som vanligt nån idé, som inte finns som färdig produkt mvh humlan.
Trodde du bara var på jakt efter patronen och ville lösa styren själv.
Citat från: humlan57 skrivet 28 november 2007, 21:08:00Citat från: Fixaren skrivet 28 november 2007, 20:51:06Värmebaronen har ett gäng patroner i sina produkter som kanske kan kopplas i vettiga steg. Misstänker att det är tvåtumsgänga på tanken?Hittade en massa olika patroner här: http://www.relek.se/ men nån styrning hittar jag inte. Har väl som vanligt nån idé, som inte finns som färdig produkt mvh humlan.Styrningen mellan värmepump och elpanna är rätt lätt. Den fanns när jag tittade på det som produkter, men kostade väldigt mycket pengar. Logiken som jag använder är så enkel att den kan hantera smed två relärer (ett som hindrar luftvärmepumpen från att slå ifrån, och ett osm hindrar elpannan från att gå igång). Båda kopplade på givarna, lågström, och inte på effektsidan.1. Så länge utetemperaturen är över den temp jag vet luftvärmepumpen klarar själv, får luftvärmepumpen jobba (med sin styrning)2. Så snart utetemperaturen passerar vad luftvärmepumpen klarar själv, slås luftvärmepumpen på fast, och elpannan får lov att jobba (med sin styrning)Att styra effektstegen i elpannan är inte mycket svårare, men kräver elbehörighet.Billigaste sättet att implementera styrlogiken (om man inte bygger sin egen tempraturgivare och relästyrning) är någon typ av PLC. Har diskuterats i ett av forumen i byggahus.se (hoppas man får nämna det i dessa forum).--- Mats ---