0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: PerJ skrivet 18 mars 2008, 22:19:41Det är igentligen bara första stycket som jag inte håller med om Läser man stycket så motsäger det sig själv en del. Rensa bort gliden i texten så blir det bra... Din övriga diskussion håller jag till stor del med om. Den gäller i stort för värmepumpar oavsett om de är fyllda med ett köldmedium med eller utan glide. Jag tror att jag uttryckte mig lite oklart. I alla fall hittar jag ingen motsägelse i min tankegång även om den kanske finns där i skriften. R407C har en glide vid 40 grader som verkar vara ca 5 grader. Lägger man till inverkan av vätskans underkylning och tryckgasöverhettningen så är rekommenderade 7-10 grader temperaturdifferens på värmebäraren helt rimlig. För ett köldmedium utan glide skulle jag gissa att bästa tempereraturdifferens är en så där 4-5 grader. Det är det jag menar med att differensen skall vara relaterad till gliden. Men det är riktigt att det inte är någon principiell skillnad om köldmediet har glide eller inte, det är mer en gradskillnad i ordets rätta bemärkelse.
Det är igentligen bara första stycket som jag inte håller med om Läser man stycket så motsäger det sig själv en del. Rensa bort gliden i texten så blir det bra... Din övriga diskussion håller jag till stor del med om. Den gäller i stort för värmepumpar oavsett om de är fyllda med ett köldmedium med eller utan glide.
Citat från: Roland skrivet 19 mars 2008, 19:10:42Citat från: PerJ skrivet 18 mars 2008, 22:19:41Det är igentligen bara första stycket som jag inte håller med om Läser man stycket så motsäger det sig själv en del. Rensa bort gliden i texten så blir det bra... Din övriga diskussion håller jag till stor del med om. Den gäller i stort för värmepumpar oavsett om de är fyllda med ett köldmedium med eller utan glide. Jag tror att jag uttryckte mig lite oklart. I alla fall hittar jag ingen motsägelse i min tankegång även om den kanske finns där i skriften. R407C har en glide vid 40 grader som verkar vara ca 5 grader. Lägger man till inverkan av vätskans underkylning och tryckgasöverhettningen så är rekommenderade 7-10 grader temperaturdifferens på värmebäraren helt rimlig. För ett köldmedium utan glide skulle jag gissa att bästa tempereraturdifferens är en så där 4-5 grader. Det är det jag menar med att differensen skall vara relaterad till gliden. Men det är riktigt att det inte är någon principiell skillnad om köldmediet har glide eller inte, det är mer en gradskillnad i ordets rätta bemärkelse. Gjorde lite körningar i SWEP:s beräkningsprogram för plattvärmeväxlar kondensorer både med R407c och med R134a som saknar glide. Jag höll medeltemperaturem på värmebäraren konstant 37,5 ºC, kompenserade kondensering och utgående vätsketemperatur så att överytan i växlaren blev 0% med olika deltaT på värmebäraren.Det man kan se av beräkningarna är att optimat är relativt flackt både för R407c och R134a. I båda beräkningsfallen så får man bäst prestanda runt med ett deltaT på ca 7-8 K. Lägger man sedan på inverkan av cirkulationspumpen så förkjuts optimat uppåt med kanske någon ytterligare grad i deltaT.PerJ
Gjorde lite körningar i SWEP:s beräkningsprogram för plattvärmeväxlar kondensorer både med R407c och med R134a som saknar glide. Jag höll medeltemperaturem på värmebäraren konstant 37,5 ºC, kompenserade kondensering och utgående vätsketemperatur så att överytan i växlaren blev 0% med olika deltaT på värmebäraren.Det man kan se av beräkningarna är att optimat är relativt flackt både för R407c och R134a. I båda beräkningsfallen så får man bäst prestanda runt med ett deltaT på ca 7-8 K. Lägger man sedan på inverkan av cirkulationspumpen så förkjuts optimat uppåt med kanske någon ytterligare grad i deltaT.
Citat från: PerJ skrivet 19 mars 2008, 20:33:21Gjorde lite körningar i SWEP:s beräkningsprogram för plattvärmeväxlar kondensorer både med R407c och med R134a som saknar glide. Jag höll medeltemperaturem på värmebäraren konstant 37,5 ºC, kompenserade kondensering och utgående vätsketemperatur så att överytan i växlaren blev 0% med olika deltaT på värmebäraren.Det man kan se av beräkningarna är att optimat är relativt flackt både för R407c och R134a. I båda beräkningsfallen så får man bäst prestanda runt med ett deltaT på ca 7-8 K. Lägger man sedan på inverkan av cirkulationspumpen så förkjuts optimat uppåt med kanske någon ytterligare grad i deltaT.Det är väl bara att konstatera att om min uppfattning om hur verkligheten borde vara och hur verkligheten är inte går ihop, då är det verkligheten som gäller. Fast jag kan ändå inte förstå att det blir samma temperaturdifferens. En CO2-pump kan man säga arbetar med en glide (fast det är ett annat fenomen) som är betydligt större än för t.ex. R407. En sådan pump arbetar effektivast med en temperaturdifferens på värmebäraren som är betydligt större än 10 grader, men det kanske inte är ett jämförbart fall.
Roland,Har du några mätningar från verkligheten? Det finns anledning till att jag skriver beräkningar, det finns alltid en mer eller mindre stor skillnad mellan beräkningar och verkligt utfall.........
Digitalrobert,Jag misstänkker att ComfortZone:s svar grundar sig på värmepumpens egna verkningsgrad, inte värmepumpens verkninggrad i det totala systemet värmepump-radiatorsystem.Tittar man enbart på värmepumpens verkningsgrad så får man bäst verkningsgrad om man håller ingående temperatur konstant i kombination med högt flöde (gärna oändligt flöde...) Men tittar man på kombinationen radiatorsystem-värmepump så blir det annorlunda. När man sänker flödet i radiatorsystemet så sjunker returtemepraturen in i kondensorn vid samma effekt, samtidigt måste man kompensera med lite högre framledningstemperatur för att radiatorerna ska få samma effekt. Beräkningsmässig/teoretiskt så är är skillnaderna beroende på deltaT relativt små, håller man mellan 5-10 graders deltaT vid körnings mot radiatorsystemet så ligger man relativt rätt, det kanske skulle gå att förbättra verkningsgraden med några enskilda procent. Tror det är ganska viktigt att se till att man inte har enskilda radiatorerna inte "kortsluter" systemet. Tex små radiatorer på toaletter har ofta en förmåga att skicka tillbaka för varmt vatten till värmepumpen.PerJ