0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
HejJag ska försöka beskriva hur jag ser på detta, jagg ser framför mig hur man komprimerar en gas och den gasen kondenseras och det blir varmt för det är väl inte KB som bestämmer hur varmt det blir för då skulle man inte kunna värma KB.Den temperatur som man uppnår i kondensorn behöver kylas för att allt skall kondenseras säger endel, ja det kan jag acceptera utan att förstå men varför måste KB's temperatur höjas med 5-6 ºC, köldmediat kyls väl bättre om KB får fortsätta att vara kall.Alltså mängden värme som överförs till KB är ju det som kyler kondensorn, den mängden värme beror ju på skillnaden i temperatur mellan köldmediet och KB som rinner förbi.Ju snabbare det rinner desto mindre ökning av temperaturen i KB men mängden värme som överförs till KB blir ju större om KBin är samma i båda fallen.MVHMesser
Glide beror på att köldmediet är en blandning av 2 olika köldmedier somhar olika kondenseringstemperatur.För att säkerställa båda komponenternas fullständiga kondensering vid tex R407C så skall man ha ca 6C tempdiff.Under detta värde riskerar man ofullständig kondensering av den ena komponenten och får gas i expventilen. Lika med effektförlust.Propan har ingen glide och man kan ha 1 C tempdiff över kondensorn om man vill.
HejJag läser lite då och då att det är viktigt att ha en viss tempdiff eftersom gasen man använder har glide.Jag sitter ofta och grunnar på vad detta påstående kan vara och om det har någon relevans eller är detta en skröna.
HejJa jag är inte så bra på jargongen, självklart menar ja VB.Om du nu studerar vad jag skrev så undrar jag om det jag skrev är rätt.Varför använder man tempdiff utan avseende på VBr, alltså start-temperaturen.Och AndersA, du använder uttrycket "tempdiff över kondensorn", menar du då temperaturen på köldmediet eller på värmebäraren.MVHMesser
Roland där har du fel tyvärr.Däremot är det helt fel att det inte skulle bli fullständig kondensering om deltaT VB är mindre än gliden. Finns det bara tillräckligt med köldmedium blir det fullständig kondensering oberoende av deltaT VB. Om vi är överens om att fullständig kondensering är viktigt för verkningsgraden, förklara då för mig vad som händer om man inte har delta t på 6-7C över värmebärarkondensor. Jag påstår igen att man int få fullständig kondensering pga glide vilket på många sätt är menligt för kylprocessen. Men du kanske har en annan förklaring Roland.Säg att vi bara har 2C delta T. Säg som ett exempel att jag 38 -36C respektive 38- 31C över kondensorn. I vilket fall får jag bäst kylverkningsgrad på R407C.Mvh Anders A
Drog upp bägge cirkulationspumparna på varma sidan till max och fick ner deltaT VB till 3,8 grader. Lät pumpen gå så ett tag. Inget bubbel i synglaset syntes = inget okondenserat köldmedium slinker förbi. Gliden för R407C är ungefär 7 grader vid aktuell kondenseringstemperatur.