0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
HejJag läser lite då och då att det är viktigt att ha en viss tempdiff eftersom gasen man använder har glide.Jag sitter ofta och grunnar på vad detta påstående kan vara och om det har någon relevans eller är detta en skröna.Så nu hoppas jag någon kan förklara vad det är och hur det fungerar på ett sätt så att jag förstår.MVHMesser
Gliden har förklarats på ett bra sätt, men varför, för att återknyta till Messers fråga ska tempdiffen i VB vara lika stor som gliden? Gliden kommer ju av fysikaliska skäl väl alltid vara lika stor, givet att VB kan kyla bort till ren vätskefas. Är det för att värmeväxlaren utnyttjas maximalt? Med samma tempdiff över hela ytan? O att det är den minsta cirkpumpseffekten som kan uppnå optimala VVX-förhållanden?
Tack, men jag fattar fortfarande inte.Man kan ju (teoretiskt) knöka in oändligt flöde o då får man ingen tempdiff på VB, mellan in o ut (eller oändligt liten) Men köldmediets glide kommer ju att se ut som vanligt, bara det att den övergår till vätskefas tidigare i VVX. Vad är det som gör att delta -T ska vara = just gliden? just ingenting ,det ar bara en skröna !en konverterad (R22 till R407C) har precis samma DeltaT som innan konverteringen.den enda som behöver veta om gliden är kylteknikern som ska veta att det är olika förhållanden mellan temp och tryck på vätskesidan resp gassidan(köldmedie-kretsen).Om det är sant - vilket många hävdar - måste det inte ha ngt att göra med tempdiffen i VVX? Dvs i en motströmsväxlare så kommer de olika medierna att ha spegelvända in-ut tempar. Fast hetgasen är ju mkt varmare, fast merparten av energin finns ju som vi lärt oss i tråden i fasövergångarna. O då kommer både cirkpump o kompressor att dra som minst energi för cirkulationen på sin respektive sida för att precis föra över fasövergångsenergin?Hm, varför gäller inte det omvända? Dvs att gliden på KB-sidan ska vara lika stor? Delta-T brukar ju ska vara ca 3 grader på den sidan. Beror det på att gliden på den kallare sidan bara är just 3 grader?O man vill att mediet endast ska gå så precist som möjligt i fasövergång det vill man inte,ju bättre underkylning ju bättre COP. Det är kanske så att ren överhettning av hetgasen (ojoj använde jag rätt term här?) Nej, jag tycker det är lite tråkigt att begreppen används med olika tolkningar. innom kyltekniken för oss proffs är det alltid överhettning suggaser som menas.Är egentligen bara ren elenergi + slitage, dvs en ren adiabatisk förlust i kompressorn, ja, hetgastemperaturer är dyr värmeenergi. det vill man inte ha, för det är vanlig elvärme (utan COP) fast genom att använda friktionen i pumpen + att det blir varmare med ökat tryck, dvs dyrare o krångligare metod än att använda elpatron. (vilket man gjorde i de gamlakylskåpen eller i fotogenkylskåp, väl) mycket bra förklaring. ThumbsupMen i så fall är ju ett köldmedie med (rimlig) Glide bättre än ett utan. (o inte enbart bra för att kylgubbarna ville ha R22 likhet)nej, det är skit samma. Ett köldmedie utan glide skulle då ha optimal delta-T över VB på en grad (eller mindre), det gör ju att man måste cirkulera VB flera gånger, eller värma med kompressorförlustvärme dvs hetgasövervärme, o inte endast med fasövergångsenergi, som ju är det fenomen som transporterar energi från kall till varm sida.Hoppas det hänger ihop så, för då tror jag att jag fattat till slut. Verkar vara bra att skriva lite....
ACE vill bara på detta sätt ge dig stöd i din åsikt när det gäller gliden och delta-T och glide. *********Vad är det som gör att delta -T ska vara = just gliden? just ingenting ,det ar bara en skröna ! en konverterad (R22 till R407C) har precis samma DeltaT som innan konverteringen.den enda som behöver veta om gliden är kylteknikern som ska veta att det är olika förhållanden mellan temp och tryck på vätskesidan resp gassidan(köldmedie-kretsen).***********När det gäller överhettning:**********Det är kanske så att ren överhettning av hetgasen (ojoj använde jag rätt term här?) Nej, jag tycker det är lite tråkigt att begreppen används med olika tolkningar. innom kyltekniken för oss proffs är det alltid överhettning suggaser som menas.**********Håller inte riktigt med. Överhettningen på tryckgassidan benämns av kyltekniker normalt för tryckgasöverhettning, likväl som överhettningen på suggassidan kallas för suggasöverhettning. Användandet av ordet överhettning är mer eller mindre slang som inte är exakt definierat vad man menar. För många anläggningar är inte tryckgasöverhettningen intressant, men det finns undantag...För till exempelt skruvkompressorer är det viktigt att tryckgasöverhettningen är tillräckligt stor för att förhindra för hög inlösning av köldmedium i oljan som kan sänka viskositeten för oljan vid smörjställena.PerJ
tack för stödet . Thumbsuptill det vi inte är riktigt överens om ! jag har aldrig hört begreppet tryckgasöverhettning hos en kyltekniker, men..menvisst är hetgastemperaturen viktig.......men hur den kan bli överhettad förstår jag inte , hetgastemperaturen är ju ett mått på förhållandet mellan tillförd energi kompressor och borttransporterad energi/köldmedieflöde !att den energi som tillförs med kompressorn blir både rörelseenergi och värmeenergi är ju oundvikligt ,och att förhållandet däremellan förändras beroende på köldmedieflödet likaså,det jag menar är att om suggaserna har hämtat så mycket energi att ombildningsfasen är fullbordad så blir ytterligare tillförd energi enbart värmeenergi= överhettning.men oavsett hur mycket energi du tillför med kompressorn ,så sker ingen ombildningsfas i denna. från vilken punkt skulle man börja räkna överhettning på hetgaser ? ?för har man en överhettning måste man väl kunna definera denna...eller ? ?mvh. ACE
Tack, men jag fattar fortfarande inte.Man kan ju (teoretiskt) knöka in oändligt flöde o då får man ingen tempdiff på VB, mellan in o ut (eller oändligt liten) Men köldmediets glide kommer ju att se ut som vanligt, bara det att den övergår till vätskefas tidigare i VVX. Vad är det som gör att delta -T ska vara = just gliden?
Men i så fall är ju ett köldmedie med (rimlig) Glide bättre än ett utan.
Det är igentligen bara första stycket som jag inte håller med om Läser man stycket så motsäger det sig själv en del. Rensa bort gliden i texten så blir det bra... Din övriga diskussion håller jag till stor del med om. Den gäller i stort för värmepumpar oavsett om de är fyllda med ett köldmedium med eller utan glide.
Men lavere flöde, svarer ju ochså till at skruva ned för värmen, då diff över radiatoren blir större och dermed mindre värmeavgivning.