0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
TACK!Tycker ändå inte om skiten(kärnkraft), för det är det!Anser att alla borde nog försöka dra sitt strå till stacken när det gäller energiåtgärder, inte bara när det gäller el, utan alla energiresurser......fis mera(metangas) kanske ngn lyckas utvinna denna ur luften....
Har för mig att allt svenskt kärnbränsle förvaras i en basäng i oskarshamn som är stor som en simbasäng ungefär.Av det avfallet är ca 2% farligt.100% använt kärnbränsle = 100% farligt !CLAB 1 + CLAB 2 kommer inte ihåg om det är 2 eller 4 bassänger ! men det är en sjuhelsikes simbassäng i var fall !mvh. ACE
Kärnkraft farligt? Det lustiga eller olustiga är att frågan reduceras till en typisk Svensk kompromiss. Våra förtroendevalda har tagit, via en kärnkraftsomröstning för 27 år sedan, den helt underbara ståndpunkten att:
idag är inte folk lika negativa till kärnkraft.
Citeraidag är inte folk lika negativa till kärnkraft.Folk är mer egoistiska och kortsiktiga, man skiter helt enkelt i hur avfallet skall lagras eller tas om hand - huvudsaken är att man kan få billig elenergi!Det är ju hur uppenbart som helst att vi försätter oss (redan har iofs) i en "oändligt" lång riskperiod för att något skall hända i något av de lager som finns, terroristatacker, jordbävningar, istider eller andra "manmade" eller naturkatstrofer är alla möjliga scenarior.Eller att vi skickar skiten till den som lägger lägsta anbudet...Nån oligark i ryssland kanske, eller nåt fattigt land i Afrika?Fortsätter egoismen och synismen att frodas så ser jag det inte alls som otroligt att skiten begravs i ett land där folket inte har nåt att säga till om och där det inte finns kapital nog att lagra det på ett "säkert" (finns inte) sätt. Vi har ju haft flera riktigt allvarliga tillbud i Sverige, så sent som för ett par år sedan var vi väl ca 20 (eller var det 40) minuter från härdsmälta - men det är det ingen som kommer ihåg idag, eller?
OM man skulle satsa alla de miljarder det skulle kosta att bygga nya kärnkraftverk, och lagra avfallet, och upparbeta det nån gång i framtiden så skulle det nog vara billigare att bygga förnyelsebart redan nu, det är i alla fall vad jag tror.
Jag såg ju själv en säkerhetsexpert säga att hade de inte fått igång reservkraften i senaste allvarliga incidenten så hade det gått åt pipan.Sommarjobbare som inte kunde anläggningen i kombination med ett ej fungerande larmsystem hade mycket lätt kunnat resultera i en allvarlig kris.Men men , man tror väl vad man vill i dessa frågor - och det gäller nog både dig och mig.