0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jsg tänker inte installera själv för det är min granne som ska ha det (och jag är för lat) men det kostar ju henne ca 40 000 att installera närvärmen. Hon har ju vatten buret nu kanske jag ska säga
Citat från: mansan skrivet 22 november 2007, 19:55:23Jsg tänker inte installera själv för det är min granne som ska ha det (och jag är för lat) men det kostar ju henne ca 40 000 att installera närvärmen. Hon har ju vatten buret nu kanske jag ska säga Det var en ny uppgift, att hon måste investera 40.000 kr. Med en ränta på 3% och en livslängd på 30 år (?) blir den årliga kapitalkostnaden ca 2.000 kr. Fortfarande fördel fjärrvärme.Hasse
Citat från: Sture skrivet 22 november 2007, 20:10:51Citat från: mansan skrivet 22 november 2007, 19:55:23Jsg tänker inte installera själv för det är min granne som ska ha det (och jag är för lat) men det kostar ju henne ca 40 000 att installera närvärmen. Hon har ju vatten buret nu kanske jag ska säga Det var en ny uppgift, att hon måste investera 40.000 kr. Med en ränta på 3% och en livslängd på 30 år (?) blir den årliga kapitalkostnaden ca 2.000 kr. Fortfarande fördel fjärrvärme.Hassehåller defenitift inte med dig i dina argument.har massa kunder i örnsköldsvik som har fjärr v som nu bytt till luft vatten.man måste ta hänsyn till priset på v pumpen !! nu då det rusar in olika bra o mindre bra billiga lösningar.finnes kompletta lv lösningar från ca 30 000 komplett instalerat o klart.
På gårdagens TVnyheter angavs att installation kostar mellan 27000 (Pajala) och 100000 (Lysekil). I Lerum där jag bor är rörlig 85 öer/kWh.Jag skulle aldrig göra mig beroende av fjärrvärme/närvärme!Kommuner kan inte driva detta effektivt.En L/V i södra Sverige bör spara 60-65% AV VÄRMEENERGIN, DVS 10400 kr. En självinstallation kan ligga på ca 40000, dvs pay off på ca 5 år. Eftersom anslutning kostar lika spar Du ca 4500 kr per år jmf med att ansluta.
Runt 20 år gamla fjärrvärmeanläggningar har jag hört byts ut i piteå.
Citat från: Rickard skrivet 23 november 2007, 10:45:59Runt 20 år gamla fjärrvärmeanläggningar har jag hört byts ut i piteå.Vem står då för kostnaden, jag som kund eller leverantören?Sture
Jag skulle aldrig göra mig beroende av fjärrvärme/närvärme!Kommuner kan inte driva detta effektivt.