0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Givetvis kan värmebehovet vara större än vad man räknat med
Citat från: Fixaren skrivet 03 december 2007, 15:07:09 Givetvis kan värmebehovet vara större än vad man räknat medFixaren.... menar du att det inte syns på bilder och ritningar att så är fallet?Det är utom all tvivel....att värmesystemet är felkonstruerat för rum 1-1/1-2.
De uppgifter jag läst, är 30,6° ut och 28° in d.v.s. deltaT 2,6 istället för 5°. Det betyder att medeltempen är 29,3° istället för 28,1°. Vad det gör på golvytan d.v.s. den värmeavgivande ytan blir en gissning. Kanske 0,5° extra...vad vet jag. Tre ytterväggar där 38% är täckt av glas....suger energi.Det borde ligga en tredje slinga i det rummet d.v.s. cc 20mm, men då kommer nästa problem. Det är att golvytan kan behöva ligga på t.ex. 29° vid DUT, för att hålla 21° i rummet.....vilket kan orsaka skador på golvbeläggningen. En el-radiator är lösning på problemet. (om det nu är ett problem)
Värmepumpens lämnar en framledningstemperatur som passar de flesta rummen i huset. Nja, den är lite för hög ljust nu.Dessa rum har transmissionsförluster som inte ligger i närheten av rum 1-1/1-2. T.ex rum 2-2 & 2-3 har en yttervägg. Rum 1-4 & 2-6 har knappt det. Ok, jag köper den biten med hur mycket felar det?Transmissionsförlusterna är linjär med deltaT ute/inne d.v.s. om det är +5° eller -20° spelar ingen roll. Likaså värmeavgivningen deltaT rumstemp/golvtemp d.v.s. med lägre rumstemp så får man högre effekt från golvvärmen samt lägre transmissions/ventilationsförluster.Ok, inget konstigt med det ju kallare du har inne desto mindre förluster. Desto större skillnad mellan golvvärmen och rumstemp detso mer effekt, men med mer effekt stiger rumstempen och det gör det dåligt här.Ditt resonemang om transmissionsförlusterna får du förtydliga hur du tänker.Rumstemperaturen i rum 1-1/1-2 kommer att sjunka i takt med att utetemperaturen sjunker. Pratar vi värmekurva, så behöver det rummet en brantare kurva än övriga huset.Om tempen sjunker eller stiger med nuvarande kurvan vet vi inget om, däremot vet vi att vi kör med betydligt högre temp än vad de räknat på.
Hej!Du nämnde tidigare att du sökte något program för att få fram kurvor på dina mätvärden. Ville bara nämna att jag själv använder RRDtool (http://oss.oetiker.ch/rrdtool/) tillsammans med StatLink som du också använder.Jag har experimenterat med verktyget lite och fått fram lite kurvor på min anläggning som jag lägger upp på en hemsida: http://hem.passagen.se/psp66/GraphReport.htmlOm du undrar varför det inte finns några mätvärden på vissa delar, beror det på att StatLink hade krashat vid dessa tillfällen och därför saknas det mätvärden.Om du är intresserad kan jag försöka beskriva vad jag har gjort, men jag rekommenderar att du läser RRDtools hemsida för att förstå hur den fungerar.MvhPeter
Ditt resonemang om transmissionsförlusterna får du förtydliga hur du tänker.
Beskriv gärna hur du gjort
Citat från: Fixaren skrivet 03 december 2007, 18:26:47Ditt resonemang om transmissionsförlusterna får du förtydliga hur du tänker.med lägre rumstemp så får man högre effekt från golvvärmen samt lägre transmissions/ventilationsförluster.
Citat från: zigge65 skrivet 03 december 2007, 18:29:35Beskriv gärna hur du gjortDiskutera gärna det på Husdatas forum, för jag är säker på att fler är intresserad om inte de kurvor som man kan plocka fram i StatLink räcker till. Om inte annat är ämnet "off topic" i den här tråden.