0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Rätt värmekurva hittar man lättare ju kallare det är ute! Men det bör vara hyfsat jämn temp gärna flera dygn!Blir det sen för svalt när det blir varmare ute, då kan man knäcka kurvan lite vid +5 ute +-0 och ev -5 ute, det brukar sen ge jämn temp.Med finjustering ändras kurvan upp eller ned (parallellförflyttning). Exakt samma funktion har en rumsgivare, men den ändrar kurvan OM det är under eller övertemp inne.Men vet vi om kurvan ska höjas eller sänkas?
Rumsgivare som jobbar som du skriver, förskjuter kurvan men med en dålig kurva får den föskjuta mer åt något håll och hänger med betydligt sämre än om utgångsläget är en passande kurva för huset.
Ja vi vet om kurvan skall sänkas eller höjas om vi vet vad som händer med temperaturen inne i huset vid ändrad utetemp.
Vet vi om vi kan nå önskad temp där det ännu är för svalt?
Hänger inte med hur du tror/tycker att beredarens styrning fungerar. Grubblar
Fortfarande alldeles för dåligt flöde vid vv produktion.
Citat från: Ridax skrivet 30 november 2007, 04:31:08Sidan 85 i databladet spalt 6.472 . Den matchar fint, men sedan är ju frågan om IVTs givare bara är ett motstånd?Ja jag kan uppenbarligen inte sånt här trodde det bara fanns två sidor i pdfn.... missuppfattade sidofältet lite Nej jag har ingen aning..... jag såg den där givartabellen bara och surfade in på elfa... Men det kanke inte är så enkelt, hur kan det fungera annars då?Någon som känner till IVT lite bättre på det sättet?
Sidan 85 i databladet spalt 6.472 . Den matchar fint, men sedan är ju frågan om IVTs givare bara är ett motstånd?