Hej
Jag har nu säkert läst 40-50 sidor på detta forum om allt möjligt och börjar känna mig lite varmare i kläderna, för mycket kläder är något jag behöver här hemma. Jag har försökt att hitta svar på mina problem genom andra trådar i vissa fall har det gått men tycker den här situationen förtjänar en egen tråd

Detta ämne tycker jag är ganska komplext och omfattade men jag ska försöka hålla det så enkelt som möjligt utan att utelämna viktig information. Detta är mitt fjärde år.... första året så tänkte jag att det tar ett tag innan det kommer igång, andra och tredje året så mummlade jag mest och slängde in mer ved i öppna spisen... i år tänkte jag labba, logga och fundera och med hjälp av er hoppas jag kunna komma fram till något vettigt sen göra ev investeringar i vår och optimeringar vart efter.
Så är ni med :,v(
Lite
husinformation:
Byggnadsår: 2003
Storlek 300 kvm
Platta på mark med wirsbo/uponor golvvärme.
350 mm väggar av lättbetong
60 cm isolering på vind av någon vit bomullsliknande typ.
22 meter panoramaglas typ... golv till tak 2-glas isoler. + en del vanliga fönster.
Finns i mälardalen
Mekanisk frånluft - värmer växthus (orangeri) fast det bli knappast varmt men varmare iaf.
Jag tycker huset har normal isoleringsförmåga, känns inte kallare vid panoramafönstrerna än vad det gör längst in i huset.... då det är södersidan som har alla stora fönster....
Värmeanläggning:
Markvärme med 2x250 meter
IVT Greenline HTC7 (7,8 kw) med 9 kw tillskott (2/3 inställd)
Extra VV-beredare på ca 100 liter 1/2kwh seriekopplad efter.
R134A
Temperaturvanor samt energiförbrukningÖnskvärd rumstemp är 20-21 grader men i verkligheten pendlar den mellan 18 och 22 grader.... den är oftare närmare 18 än 22 så fort det inte är sommarvarmt..
Huset är som sagt 300 kvm... I vardagsrummet som vi besöker 1-2 ggr per månad har vi med rumstermostat inställt på ca 14-15 grader, detta rum är på 45 kvm och en liten parantes är att under kalla vinterdagar när det är soligt så blir det närmare 25 grader i detta rum fast utgångstempen är 14-15 tack vare solen, det känns alltid lika härligt när solen tittar fram.
I badrummet på ca 25 kvm har vi lyckats att få konstant 22-23 grader, här har vi året-runt el-värme i det nedsänkta på-plats-gjorda badkaret för att undvika snabbt kallt vatten i badet samt ev frost/fuktskador året runt - denna anläggning håller tämligen låg effekt och är always-on och ingen termostat och bör inte påverka rumstemp.
I hallen har vi ca 18 grader, men här eldar vi dagligen i en .... någon form av öppen spis fast med glaslucka och fläktar som värmer upp denna hall på ca 45 kvm och närmare 6 meters takhöjd... hade vi inte haft den här så hade nog det varit kört, återkommer till detta.
Årsförbrukning i EL brukar ligga runt 25 000kwh... något år 27 och något år 22, då vi döpte huset till sibirien.
Inte så farligt kanske ni tänker, var faktiskt hyggligt nöjda men sen slog det mig att det fan alltid är kallt inne och värmepumpen brummar alltid och ibland med tillskott så fort det inte är sommar... och är det riktigt kallt... dvs -10 eller kallare så känns det som att tillskottet går konstant om man inte eldar väldigt mkt och även i eldstaden i vardags och tvrummet (dubbelsidig) vilket vi sällan gör.
Och jag är av den uppfattningen att vi inte gör av med så mkt hushålls-el.... vi har gasolhäll, alltid neddimmrat även fast det sitter 70 spotar i taken så är alla sällan på och aldrig på max förutom vid städning
Och DESSUTOM gör vi av med 20 kubikmeter lösved.... och har man skog själv så är det tämligen billigt när man gör allt arbete själv och har bra redskap så blir det ett sant nöjde. Men det året vi inte hinner eller inte kan elda.... kommer det att gå att bo i huset utan att ha full tillskott på dygnet runt.
Efter ha kollat upp vad alla medlemmar på detta forum har för anläggningar och vad ni säger själva så verkar jag inte bara ha en underdimensionerad anläggning utan väldigt underdimensionerad. Jag känner mig snudd på dum som inte grävde djupare i ämnet när det skulle beställas men man skulle ju bygga ett hus också.
DimensioneringSå vad ligger till grund till denna dimensionering... jo IVT....
De fick ritningar på huset, och på slingor, så de visste exakt hur golvvärmen var och vilka flöden uponor hade räknat ut, dessutom visste de vart i landet det skulle ligga, samt husets storlekt och utformning med mängden stora fönster. Och de tyckte att HTC7 skulle räcka utmärkt för detta. Det de inte visste var att huset skulle ha 2 st öppna spisar och det är väl en himla tur det annars hade de väl rekommenderat htc5

Man litade tyvärr på IVT och har fått den uppfattningen tack vare detta forum att de har en tendens att underdimensionera.... vilket är synd då de verkar vara bra grejjer i övrigt. Skall även ta kontakt med dem IGEN då detta är snudd på bedrägeri tycker jag
Inställningar och värden idag (Värmepump installerad dec 2003)Värmekurva: 6.0 (!)
Drifttider: VP 11885 timmar, TS 2836 timmar.
Fördelning: VP: 31% VV / 69% RAD - TS: 15% VV / 85% RAD
2.2 VV-Spets: 0 Dag < --

2.3 VV-Temp: 51
2.4 VV-diff: 5,0
8.1 Tillskottstimer: 60 min
8.2 Blockerat tillskott: ej aktiv

8.2.4 inställning av ramptid öppna: 20 min
8.3.5 inställning av ramptid stängda: 3 min
LARM: Dagliga larm om Hög retur VP..... beror troligtvis på hög värmekurva?
Avläsning 071121 ca 23:00
Min. i drift vid avl. ca 10 min
Typ av drift vid avläsning VV
GT1 Retur RAD (från - nuv) 37,2 - 26,5
GT2 Utetemp. 4,6
GT3 VV-temp (börv. - nuv.) 51,0 - 54,0
GT6 Kompressor 82
GT8 Värmebärare ut 58,1
GT9 Värmebärare in 52,4
GT10 Köldbärare in 5,8 (+ 10m 5,0)
GT11 Köldbärare ut 3,6 (+ 10m 2.9) (alltså efter totalt 20 minuter drift inom parantesen)
TankesmedjaSå hur tycker ni drifttiderna ser ut? Jag kan tycka att VP-tiden inte är så ofattbar men det är otroligt säsongsbetnonat såklart likt som fördelning mellan VV och RAD.
5 månader om året har man ju fruktansvärt hög brine.... 10-16 grader och då är det ju i princip uteslutande varmvatten den producerar och då går den ju väldigt korta tider..... till skillnad från när det behövs värme då går det tämligen ofta och vintertid går den oavbrutet tycker jag och speciellt mycket tillskott då men det är inte så sällan man ser den med tillskott på även på höstfronten.
Nu i november ligger brine på 5 grader och 2.9 ut.... hur normalt är det att den plockar ut 2 grader?... man kan väl säga att brine är väl överraskande bra för denna dimensionering? (veden gör såklart mycket). På kalla vinterdagar så är det inte ovanligt att brine ligger på -5 in... och jag har sett den varit nere på -8 har jag för mig. Och då kanske den bara plockar knappt över 1 grad. Och här i landet så blir det ju aldrig något snötäcke.... max 20 cm och ofta 0-5 cm och är klart att det blir kallt även en meter ner även fast det är självklart att man utarmar den värmen som finns och inte ger den chans att återhämta sig även fast det är svårt att göra det för markvärme? Inte som ett borrhål direkt?
Så frågan är vad man kan göra i form av optimeringar....
Sen om det är någon idé att försöka höja brine?
Det som är positivt här är att vi är bönder... aja hobbybönder iaf och har både mycket åker och grävmaskin så att lägga till många meter till markslingan är ingen större kostnad för oss, men frågan är om det ger så mycket i dagsläget? Helt klart är väl att brine blir alldels för kall när det är kall vinter... dvs 2-3 .. kanske 4 månader om året och då kanske 500 meter till i marken gör susen? (Orkar cirkulationspumpen det?) Och oavsett så måste vi byta vp någon gång i framtiden för jag har fått intrycket att när den går som den gör nu så går den sönder snabbare? så om den går sönder om 10 år så sätter man in en ... 12 kw istället för 7... eller kanske ännu mera? det är ju skönt att slippa tillskott för elen lär ju bli svindyr i framtiden för några av er verkar ju i princip aldrig behöva tillskott. Dessutom så är det ju inte säkert att man har tillgång till grävmaskin då och det måste göras så det borde väl göras oavsett? Så den delen blir ju bara dyrare med tiden. Thumbsup
Alternativet är att lägga pengarna på någon form av solfångare för att höja brine men jag har fått intrycket att när man verkligen behöver höjd brine är när solen lyser som mest med sin frånvåro? Är mitt resonemang rätt? Och om man vill satsa på solfångare så kanske det är bättre att fokusera på VV framställning 7-9 månader om året? Men jag tror jag tar det här med solfångare i en separat tråd någon annan gång =)
Så delkonklusion är att jag borde gräva ut markslingen med 500 meter till? kan jag förlänga varje slinga med 250 meter som redan är 250 meter.. så det blir 500 meter... fördelen är att jag slipper gräva och grisa ner på tomten utan kan hålla mig på åkern istället. Är det någon som tycker detta är heldumt eller halvdumt, tala gärna om varför, därför vi är på ett forum

En annan sak jag borde göra är nog att skruva bort alla termostater...ja de där som sitter på plintarna på golvvärmen så alla går på fullt... sen hitta en värmekurva som passar bättre för just nu drog jag bara upp den med massa steg för det var så jäääävla kallt i huset förut.. sen kanske vrida på tillskottet så den orkar producera aktuella värmekurvan. Har ni något tips hur jag hittar rätt värmekurva på bästa sätt?
Sen undrar jag om det går att stänga av varmvattnet helt eller vad man ska göra så den verkligen prioriterar värmen istället... speciellt när man försöker hitta en bra värmekurva så den inte går in och stör husvärmen. och kan det vara en permanent lösning eller pajjar ack. tanken eller kan man "bygga om" den så den använder vvb som ackutank för på det sättet få ner antalen driftstarter så vp bara jobbar med uppvärmningen så får man kika på en annan lösning för vv....
För en tanke jag hade var att att den går så himla mycket på tillskott är mycket pga att den ska producera varmvatten... som härstammar ifrån att det blir mycket VP för att nöta de sista graderna, som i sin tur sänker brine... som i sin tur sänker cop som i sin tur ökar behover av tillskott.. Och tar man bort VV produktionen så kanske denna dimensionering räcker för att bara värma huset med tanke på att det är golvvärme och lågtempurerat....<-- men det var mest en tanke

Jag tänkte beställa sånt där husdata program så jag kan logga alla temperaturer hela vintern och vart efter jag gör förändringar... det är lite jobbigt att tajma VP hela tiden... sen eventuellt så skaffar jag elmätare till VP.. och helst med S0 utgång så jag kan koppla in den till loggern och då blir det riktigt bra beslutsunderlag för framtida optimeringar och åtgärder.
Grundtanken är att under vintern optimera och komma fram till bästa lösningen och en bra beslutsgrund för kort och långsiktiga investeringar... det blir inte byte av VP eller grävning innan våren.
Nu har jag skrivit så mycket och det blev inte så kortfattat som jag hade hoppats och ju mer man skriver testo mer skriver man allt man tänker vilket leder till blafs, som nu

men

...ville också skriva så mkt som möjligt för att slippa onödiga frågor och posts.
Jag tror jag har fått med det mesta.
En annan sak också... Jag försöker ständigt se positivt även ur dåliga situaioner.... och jag kom på precis nu.. att om jag förlänger slingan.. byter ut VP...så får jag en VP över. för vi har nämligen ett gästhus/kontor på ca 100 kvm som sitter ihop med maskinhall och verkstad (kalla) med idag direktverkade el.... som är SVINDYRT... och vi har gått i luft/luft tankar men nu kanske man får en VP över och den borde väl räcka till 100-110 kvm utan prob, och så kan man slänga ut VVB från 73 typ som knappt blir varm längre. Hur lång slinga bör jag då ha till en 7a som ska värma 110 kvm räcker det med enkelslinga ?.. och då ska det blir radiatorer modell lågtemp... dvs stora och tjocka och vet ni ungefär vad det skulle kosta till 110 kvm och 8 fönster.. (el-golvslinga i hallen) Och kan man montera rör själv? För om köpte man bara hårdvara så är det ju inga problem... det är ju installatörer som kostar så våldsamt mycket pengar idag...
Detta är mest en parantes och bör inte påverka det verkliga uppdraget "optimering och diagnostik"

Jag vill tacka alla i förhand som läser och vill hjälpa mig....
